Kezdj bele egyből a 3D-be: bevezetés a 3D-s modellezés koncepciójába

    Ha valaki tervezőként bővíteni szeretné a tudását, az Adobe bemutató videói remek segítséget nyújtanak 3D-ben történő modellezéshez.

    Az illusztrációtól kezdve az animációkon át a termékmodellektől a mozgásgrafikákig bezárólag a 3D modellezés minden tervezőeszköz készletének elengedhetetlen része. Viszont aki még soha nem használt 3D-s szoftvert, annak igen bonyolult megtalálni, hol is kezdheti ezt el. Mások modelljei lehetetlenül nehéznek tűnnek, de még a kezdőknek szóló tutorialok is gyakran tele vannak ismeretlen szakkifejezésekkel. Most azonban ez megváltozik!

     

    pasted image 0_4.png

     

    Enter Start 3D - Ez a neve az Adobe új ingyenes oktató videókészletének, amely kifejezetten azoknak a 2D-s művészeknek készült, akik 3D-s koncepciókkal bővítenék munkáik tárházát. Bár ezeknek a videóknak a tartalma eléggé általános, a bennük található információk könnyen alkalmazhatók az Adobe 3D tervezési munkafolyamatai során: például a Medium-al VR-ben történő szobrászathoz tudjuk használni, Substance suit-ot textúrázáshoz és Adobe Dimension-t pedig a kész rendereléshez.

     

     

    Lentebb megtalálod mind a kilenc videót, valamint egy rövid összefoglalót arról, hogy melyik mit is tartalmaz. Ezek megtekintése segíthet megérteni a 3D-s gyártási folyamat alapjait, és bemutatja annak néhány fő munkafolyamatát. Egy biztos: miután megnézted, szabadon belevághatsz a 3D-s modellezésbe!

    1. Videó: A 3D-s kreatív procedúra

     

     

    A 3D-s kép előállítása általában lineárisabb folyamat, mint egy 2D látvány létrehozása. Ahhoz, hogy az eredeti koncepciótól a végső képhez jussunk, egy sor lépést kell végrehajtani, amelyeknek általában be kell fejeződnieük mielőtt a következő megkezdődhet. Az első videóban egy tipikus 3D-s munkafolyamat állomásai tekinthetőek meg. Ezek közül mindegyiket részletesebben fogjuk feltárni a következő videókban.

    Amit a videóból megtanulhatsz:

    • Egy általános 3D-s folyamat állomásai

    2. Videó: Geometria

     

     

    A geometria a 3D kép alapja: ez teszi ki a látott 3D objektumok felületét. De miből is áll a 3D geometria? A második videóban azt vizsgáljuk, hogy egy számítógép miként ábrázolja az objektumokat a 3D-s térben, a 3D illusztrációban, mozgásgrafikában, valamint a termékmegjelenítésben. Tanulámyozható az animációban használt sokszögű modellek szerkezete, és megvitatjuk, miben különböznek ezek az iparban a termékek gyártásához használt CAD-modellektől.

    Amit megtanulhatsz:

    • Hogyan működnek a koordinátatengelyek
    • A polygon komponensei: csúcsok, élek, arcok
    • Mik azok a felületi normálok
    • Miben különböznek a sokszögű hálók a CAD modellektől

    3. Videó: Modellezés

     

     

    A harmadik videóban a 3D modellek létrehozásának technikáit ismerhetjük meg: a polygon modellezést kemény felületű tárgyakhoz, digitális szobrászatot valódinak kinéző formákhoz és CAD modellezést az olyan tárgyakhoz, amiket külön le kell gyártani. A 3D-s modellek elkészítésének két módszerét is megvizsgáljuk: a valós objektumok beolvasását és a szimulációs eljárás használatát olyan nehezen megalkotható objektumokhoz, mint pl. a ruha.

    Amit megtanulhatsz:

    • Főbb technikák: polygon modellezés, szobrászat, CAD, 3D szkennelés és egyéb eljárási munkafolyamatok.
    • Hogyan változtatja meg a felosztás a polygon hálót.
    • Lézeres letapogatás vs fotogrammetria.
    • Kis segítség: Az Adobe Stock 3D modellek teljes gyűjteménye áll a rendelkezésedre, amelyeket felhasználhatsz a képeiden.

    4. videó: Anyagok és árnyékolók

     

     

    A 3D modellek nem csak geometriai műveletek sorozatai. Ebben a negyedik videóban azt vizsgáljuk, hogyan teremti meg a 3D szoftver a valós anyagok kinézetét, mint például a fém, a műanyag, a bőr és az üveg numerikus értékek megadásával, vagy 2D képek segítségével. Mindeközben megtanulunk néhány általános terminológiát, például a PBR-t vagy a fizikai alapú renderelést.

    Amit megtanulhatsz:

    • Miben is különböznek az anyagok az árnyékolóktól.
    • A 3D anyagok legfontosabb tulajdonságait: a felület színe, a fény-visszaverődése, a normál és az áttetsző módok.
    • Hogyan ábrázolják az anyag tulajdonságait numerikus értékekkel és képekkel.

    5. videó: UV kibontás

     

     

    Ha egy 2D-s képet szeretnél használni egy 3D-s anyag tulajdonságainak irányításához, akkor azt a képet előtte fel kell térképezni a 3D-modell felületére. Az ötödik videóban az UV-kibontást vizsgáljuk: a 3D-s kiterítését egy lapos felületre, amelyre a 2D-s textúrát lehet alkalmazni. Az UV-térképezés működésének feltárása mellett megvizsgáljuk a gyakori buktatókat is, amelyeket érdemes elkerülni.

    Amit megtanulhatsz:

    • Hogyan működnek az UV-koordináták.
    • Vetítés leképezése vs. egyedi kibontás.
    • Hogyan segíti a varratok megfelelő elhelyezése a textúra torzításának megelőzését.
    • Hogyan befolyásolják az UV-k az anyagok és textúrák felbontását.

    6. Videó: Baking

     

     

    A meglévő 2D kép egy 3D modell felületére történő leképezése mellett a 3D-s szoftverek képesek 2D képeket is létrehozni, közvetlenül annak 3D geometriájából. A hatodik videóban megvizsgáljuk a textúra baking folyamatát, a kapott “baked” textúrát, és azt, hogy miként használható fel ez a felületi kopás utánzásától kezdve az alacsony polygon számú modellek részletgazdagabb megjelenítéséig.

    Amit megtanulhatsz:

    • A bakingre alkalmas textúra térkép általános típusai: görbület, környezeti változók és normálok.
    • Világ-tér és érintő-tér normálok.
    • Hogyan lehet a normál térképekkel átvinni a részleteket a magas-poli modellről az alacsony poli-modellre.

    7. Videó : Textúrázás

     

     

    A hetedik videóban az tanulható meg, hogy hogyan lehet textúrákat kreálni: kézzel festjük őket, vagy hagyjuk, hogy 3D-s szoftver magától generáljon fényképek, vagy valós tárgyakat alapján. Megvizsgáljuk azt is, hogy a textúrák miként ismételhetők meg a modell felületén, és hogyan helyezhetőek el egy 3D felületen.

    Amit megtanulhatsz:

    • Egyedülálló és burkoló textúrák.
    • Textúrateremtő technikák: kézi festés, procedurális generálás és szkennelés.
    • Parametrikus és statikus textúrák.

    8. Videó: Rigging és animáció

     

     

    A nyolcadik videóban megnézzük, hogyan lehet 3D-s modelleket mozgatni. Lehet ezt kézzel is csinálni, hasonlóan a 2D-s animációk létrehozásánál, valamint olyan szoftverben, mint az Adobe After Effects, vagy lehet akár egy előre rögzített mozgásrögzítési adatot is használni motion capture technológia segítségével. Az összetett modelleknél - például a karakterek meganimálásának megkönnyítése érdekében - lehet, hogy először be kell állítani a modellt egy egyszerűsített belső amatőr modell segítségével.

    Amit tanulhatsz:

    • 3D animációs alapfogalmak.
    • Keyframe alapú animációk és mozgásrögzítés (motion capture).
    • Miért kell az összetett 3D modelleket leegyszerűsíteni, mielőtt animálni lehetne őket?

    9. Videó: Elrendezés, és renderelés

     

     

    Miután elkészült és megfelelően animálva lett az összes 3D-s modell, itt az ideje, hogy a számítógépen lévő adatokat képpé vagy videó fájlokká alakítsuk: olyanokká, amelyeket mások is láthatnak. Az utolsó videóban megnézzük, hogyan lehet a végső simításokat létrehozni 3D-s jelenet elhelyezésével, fények és virtuális kameraállások beállításával, majd a kész képek/videók renderelésével.

    Amit megtanulhatsz:

    • Hogyan befolyásolja a méretarányokat a 3D-s jelenetet?
    • Jelenet elrendezés: objektumok manuális elhelyezése vs automatikus szórás.
    • Kulcsfontosságú technikák a 3D-s jelenet megvilágításához
    • A megfelelő kameranézet kiválasztásának fontossága.
    • Offline és valós idejű megjelenítés.
    • Miért kell még mindig utómunka?

    Ha szívesen böngésznél az Adobe professzionális szoftverei között, magyar nyelvű termékleírásainkat itt találod!