Kezdj bele egyből a 3D-be: bevezetés a 3D-s modellezés koncepciójába


Ha valaki tervezőként bővíteni szeretné a tudását, az Adobe bemutató videói remek segítséget nyújtanak 3D-ben történő modellezéshez.


Az illusztrációtól kezdve az animációkon át a termékmodellektől a mozgásgrafikákig bezárólag a 3D modellezés minden tervezőeszköz készletének elengedhetetlen része. Viszont aki még soha nem használt 3D-s szoftvert, annak igen bonyolult megtalálni, hol is kezdheti ezt el. Mások modelljei lehetetlenül nehéznek tűnnek, de még a kezdőknek szóló tutorialok is gyakran tele vannak ismeretlen szakkifejezésekkel. Most azonban ez megváltozik!

 

pasted image 0_4.png

 

Enter Start 3D - Ez a neve az Adobe új ingyenes oktató videókészletének, amely kifejezetten azoknak a 2D-s művészeknek készült, akik 3D-s koncepciókkal bővítenék munkáik tárházát. Bár ezeknek a videóknak a tartalma eléggé általános, a bennük található információk könnyen alkalmazhatók az Adobe 3D tervezési munkafolyamatai során: például a Medium-al VR-ben történő szobrászathoz tudjuk használni, Substance suit-ot textúrázáshoz és Adobe Dimension-t pedig a kész rendereléshez.

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/I-YmDQlJ9Qs.jpg?itok=JTM1LBhF","video_url":"https://youtu.be/I-YmDQlJ9Qs","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

Lentebb megtalálod mind a kilenc videót, valamint egy rövid összefoglalót arról, hogy melyik mit is tartalmaz. Ezek megtekintése segíthet megérteni a 3D-s gyártási folyamat alapjait, és bemutatja annak néhány fő munkafolyamatát. Egy biztos: miután megnézted, szabadon belevághatsz a 3D-s modellezésbe!

1. Videó: A 3D-s kreatív procedúra

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/J9t7PVw8vLQ.jpg?itok=TeVGmloL","video_url":"https://youtu.be/J9t7PVw8vLQ","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

A 3D-s kép előállítása általában lineárisabb folyamat, mint egy 2D látvány létrehozása. Ahhoz, hogy az eredeti koncepciótól a végső képhez jussunk, egy sor lépést kell végrehajtani, amelyeknek általában be kell fejeződnieük mielőtt a következő megkezdődhet. Az első videóban egy tipikus 3D-s munkafolyamat állomásai tekinthetőek meg. Ezek közül mindegyiket részletesebben fogjuk feltárni a következő videókban.

Amit a videóból megtanulhatsz:

  • Egy általános 3D-s folyamat állomásai

2. Videó: Geometria

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/OGliKJjGEQU.jpg?itok=qzJLMuHe","video_url":"https://youtu.be/OGliKJjGEQU","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

A geometria a 3D kép alapja: ez teszi ki a látott 3D objektumok felületét. De miből is áll a 3D geometria? A második videóban azt vizsgáljuk, hogy egy számítógép miként ábrázolja az objektumokat a 3D-s térben, a 3D illusztrációban, mozgásgrafikában, valamint a termékmegjelenítésben. Tanulámyozható az animációban használt sokszögű modellek szerkezete, és megvitatjuk, miben különböznek ezek az iparban a termékek gyártásához használt CAD-modellektől.

Amit megtanulhatsz:

  • Hogyan működnek a koordinátatengelyek
  • A polygon komponensei: csúcsok, élek, arcok
  • Mik azok a felületi normálok
  • Miben különböznek a sokszögű hálók a CAD modellektől

3. Videó: Modellezés

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/XqJwJyiC0Jc.jpg?itok=QPaxYEQ6","video_url":"https://youtu.be/XqJwJyiC0Jc","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

A harmadik videóban a 3D modellek létrehozásának technikáit ismerhetjük meg: a polygon modellezést kemény felületű tárgyakhoz, digitális szobrászatot valódinak kinéző formákhoz és CAD modellezést az olyan tárgyakhoz, amiket külön le kell gyártani. A 3D-s modellek elkészítésének két módszerét is megvizsgáljuk: a valós objektumok beolvasását és a szimulációs eljárás használatát olyan nehezen megalkotható objektumokhoz, mint pl. a ruha.

Amit megtanulhatsz:

  • Főbb technikák: polygon modellezés, szobrászat, CAD, 3D szkennelés és egyéb eljárási munkafolyamatok.
  • Hogyan változtatja meg a felosztás a polygon hálót.
  • Lézeres letapogatás vs fotogrammetria.
  • Kis segítség: Az Adobe Stock 3D modellek teljes gyűjteménye áll a rendelkezésedre, amelyeket felhasználhatsz a képeiden.

4. videó: Anyagok és árnyékolók

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/zvJLY6CqkOo.jpg?itok=zQ2qh-fI","video_url":"https://youtu.be/zvJLY6CqkOo","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

A 3D modellek nem csak geometriai műveletek sorozatai. Ebben a negyedik videóban azt vizsgáljuk, hogyan teremti meg a 3D szoftver a valós anyagok kinézetét, mint például a fém, a műanyag, a bőr és az üveg numerikus értékek megadásával, vagy 2D képek segítségével. Mindeközben megtanulunk néhány általános terminológiát, például a PBR-t vagy a fizikai alapú renderelést.

Amit megtanulhatsz:

  • Miben is különböznek az anyagok az árnyékolóktól.
  • A 3D anyagok legfontosabb tulajdonságait: a felület színe, a fény-visszaverődése, a normál és az áttetsző módok.
  • Hogyan ábrázolják az anyag tulajdonságait numerikus értékekkel és képekkel.

5. videó: UV kibontás

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/a9r941zuQrw.jpg?itok=eb-55RJi","video_url":"https://youtu.be/a9r941zuQrw","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

Ha egy 2D-s képet szeretnél használni egy 3D-s anyag tulajdonságainak irányításához, akkor azt a képet előtte fel kell térképezni a 3D-modell felületére. Az ötödik videóban az UV-kibontást vizsgáljuk: a 3D-s kiterítését egy lapos felületre, amelyre a 2D-s textúrát lehet alkalmazni. Az UV-térképezés működésének feltárása mellett megvizsgáljuk a gyakori buktatókat is, amelyeket érdemes elkerülni.

Amit megtanulhatsz:

  • Hogyan működnek az UV-koordináták.
  • Vetítés leképezése vs. egyedi kibontás.
  • Hogyan segíti a varratok megfelelő elhelyezése a textúra torzításának megelőzését.
  • Hogyan befolyásolják az UV-k az anyagok és textúrák felbontását.

6. Videó: Baking

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/Vdd7ZRsrfeE.jpg?itok=cTZ_W6P-","video_url":"https://youtu.be/Vdd7ZRsrfeE","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

A meglévő 2D kép egy 3D modell felületére történő leképezése mellett a 3D-s szoftverek képesek 2D képeket is létrehozni, közvetlenül annak 3D geometriájából. A hatodik videóban megvizsgáljuk a textúra baking folyamatát, a kapott “baked” textúrát, és azt, hogy miként használható fel ez a felületi kopás utánzásától kezdve az alacsony polygon számú modellek részletgazdagabb megjelenítéséig.

Amit megtanulhatsz:

  • A bakingre alkalmas textúra térkép általános típusai: görbület, környezeti változók és normálok.
  • Világ-tér és érintő-tér normálok.
  • Hogyan lehet a normál térképekkel átvinni a részleteket a magas-poli modellről az alacsony poli-modellre.

7. Videó : Textúrázás

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/yrtJToCmlTg.jpg?itok=XH5YlmsK","video_url":"https://youtu.be/yrtJToCmlTg","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

A hetedik videóban az tanulható meg, hogy hogyan lehet textúrákat kreálni: kézzel festjük őket, vagy hagyjuk, hogy 3D-s szoftver magától generáljon fényképek, vagy valós tárgyakat alapján. Megvizsgáljuk azt is, hogy a textúrák miként ismételhetők meg a modell felületén, és hogyan helyezhetőek el egy 3D felületen.

Amit megtanulhatsz:

  • Egyedülálló és burkoló textúrák.
  • Textúrateremtő technikák: kézi festés, procedurális generálás és szkennelés.
  • Parametrikus és statikus textúrák.

8. Videó: Rigging és animáció

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/WF4SM8QCDuw.jpg?itok=LlF2Y2eD","video_url":"https://youtu.be/WF4SM8QCDuw","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

A nyolcadik videóban megnézzük, hogyan lehet 3D-s modelleket mozgatni. Lehet ezt kézzel is csinálni, hasonlóan a 2D-s animációk létrehozásánál, valamint olyan szoftverben, mint az Adobe After Effects, vagy lehet akár egy előre rögzített mozgásrögzítési adatot is használni motion capture technológia segítségével. Az összetett modelleknél - például a karakterek meganimálásának megkönnyítése érdekében - lehet, hogy először be kell állítani a modellt egy egyszerűsített belső amatőr modell segítségével.

Amit tanulhatsz:

  • 3D animációs alapfogalmak.
  • Keyframe alapú animációk és mozgásrögzítés (motion capture).
  • Miért kell az összetett 3D modelleket leegyszerűsíteni, mielőtt animálni lehetne őket?

9. Videó: Elrendezés, és renderelés

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/I-YmDQlJ9Qs.jpg?itok=JTM1LBhF","video_url":"https://youtu.be/I-YmDQlJ9Qs","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

Miután elkészült és megfelelően animálva lett az összes 3D-s modell, itt az ideje, hogy a számítógépen lévő adatokat képpé vagy videó fájlokká alakítsuk: olyanokká, amelyeket mások is láthatnak. Az utolsó videóban megnézzük, hogyan lehet a végső simításokat létrehozni 3D-s jelenet elhelyezésével, fények és virtuális kameraállások beállításával, majd a kész képek/videók renderelésével.

Amit megtanulhatsz:

  • Hogyan befolyásolja a méretarányokat a 3D-s jelenetet?
  • Jelenet elrendezés: objektumok manuális elhelyezése vs automatikus szórás.
  • Kulcsfontosságú technikák a 3D-s jelenet megvilágításához
  • A megfelelő kameranézet kiválasztásának fontossága.
  • Offline és valós idejű megjelenítés.
  • Miért kell még mindig utómunka?

Ha szívesen böngésznél az Adobe professzionális szoftverei között, magyar nyelvű termékleírásainkat itt találod!

 

(Adobe Blog)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram