[9. rész] Egy grafikus útja - Földes Tomi

    Íme sorozatunk utolsó állomása, amiben hivatásszerűen dolgozó magyar grafikusokat, illusztrátorokat mutatunk be nektek egy interjú keretein belül! Kilencedik alkotónk Földes Tomi, aki Motion Designer-ként több mint 10 éve foglalkozik a multimédia minden területével, beleértve a 2D, 3D, valamint Cel-animációkat is.

    Földes Tomi cégek és vállalkozások márkáját készíti el, illetve forradalmasítja a meglévőket. Az egyedi logó, csomagolás, illetve arculattervezés mind-mind a szolgáltatásai körébe tartoznak.

    „A brand egy vállalkozás legfontosabb szegmense, mely a minőséget és a hitelességet igazolja. Ezáltal növelhető az értékesítés, illetve a vásárlóhűség.”

    Állítja a művész, aki még 2008-ban kezdett el komolyabban foglalkozni a szakmával. Azóta nincs megállás, a kétgyerekes családapa azon szerencsések közé tartozik, akinek szenvedélye a munkája, és munkája egyben a hobbija is. Motion Designer-ként több mint 10 éve foglalkozik a multimédia minden területével, beleértve a 2D, 3D, valamint Cel-animációkat is.

     

    foldestomi_header.png

     

    Mióta foglalkozol a Motion Design-al, animációval?

    Ha jól számolom kb. 12 éve nyitottam meg először a Adobe Premiere-t, 10 éve az Adobe After Effects-et és 6 éve a Maxon C4D-t.

    Mikor, mi okból határoztad el, hogy Te főállásban ezzel szeretnél foglalkozni?

    Igazából az első pillanattól kezdve azonnal beszippantott ez a világ. Rögtön tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Persze fényévekre voltam ettől az elején és tudtam, hogy ennek a tanulásnak sosem lesz vége.

    Mikor vált hivatássá?

    Na erre viszont tisztán emlékszem. Akkoriban egy médiamegjelenésekkel foglalkozó kis cégnél voltam irodista. Beta kazettákkal rohangáltam, faxokat iktattam, ilyesmik. Voltak vágók, akik a spotokat készítették és nagyon tetszett a munkájuk. Elkezdtem hát magamtól gyakorolni és vártam a megfelelő pillanatra. El is jött, az egyik kampánynál SOS kellett egy filmet készíteni, de minden erre alkalmas ember betegszabin volt. Ekkor jeleztem, hogy én úgy érzem meg tudnám ezt ugrani. Sikerült, így onnantól kezdve én is készíthettem videókat, persze a többi irodai tevékenységem mellett. Beletelt még 1-2 évbe, mire csak ezzel foglalkozhattam. Egy idő után úgy éreztem a vágás nem elég, ekkor fordultam az Adobe After Effects felé és azonnal beleszerettem. Éjjel-nappal tutorial-okat néztem, technikákat tanultam és úgy éreztem, ebből sosem lesz elég – megjegyzem, most is így érzek. Ezután fordultam a 3D felé, hiszen egy motion designernek tudnia kell 2D-ben és 3D-ben egyaránt dolgozni.

    Mint minden út kezdete nehéz, milyen akadályokkal kellett szembe nézned, mielőtt kezdő designerként megkaptad az első megbízásod?

    Számomra a legnagyobb akadály mindig önmagam lesz. Örök elégedetlen vagyok a munkámmal, mindig úgy érzem sokkal jobb is lehetett volna. Saját magam felé van bennem egy megfelelési kényszer, amit tulajdonképpen pozitív dolognak is felfoghatnék, mivel ezt késztet arra, hogy mindig tanuljak. Jelenleg is legalább 5 fül a böngészőmben csak olyan elvégezendő kurzus, amit az elmúlt 2 hónapban vásároltam. (Megnéztem, pontosabban 6 fül: 2- Maxon C4D, 1 - Advanced styleframe készítés, 3 – Houdini.)

     

    untitled_5.jpeg

     

    Mi a menete egy megbízásnak? Hamar megtalálod a közös hangot a megbízóiddal?

    Sok céggel dolgozom folyamatos kollaborációban, ezek a cégek már ismernek és folyamatos a munkakapcsolatunk. Jól ismerjük egymást, így nem igényel olyan szintű egyeztetést, mint egy új partner esetében.  Emellett rengeteg megkeresést kapok különböző social platformokon, ez már más tészta. Ennyi év után már azt mondhatom, eléggé jól ki tudom szűrni a komolytalan projecteket. Magát a megbízás menetét nehéz általánosítani, mivel dolgozom sok világmárkának, itt nyilván egy sokkal bonyolultabb folyamatról van szó, mint egy kisebb helyi cég YouTube intro elkészítésének esetében.

    Általában mennyi időt vesz igénybe egy projekt elkészítése?

    Ez is teljesen project függő. Sok esetben kifejezetten azért keresnek meg, mert mondjuk egy alap esetben 3-4 hetet igénybe vevő projectre összesen 1 hét áll rendelkezésre. Én pedig szeretem a kihívásokat. Jelenleg a legrégebb óta folyamatban lévő megbízásom egy hazánkban (már) nem kapható rikító zöld üdítőital globális FB/IG Feed és Story videóinak elkészítése, ami 8. hónapja tart.

    Milyen fázisokon megy keresztül az ötlet, ami végül egy kész remekművé válik?

    Egy komoly project esetében, ahol teljesen szabad kezet kapok, a folyamat az alábbi elemekből áll:

    • Referenciák, stílusminták keresése. Muszáj előre kigondolni, mit és milyen stílusban akarunk elkészíteni.
    • Ezeket az anyagokat/ötleteket össze kell vetni a brand-del, hogy mennyire fekszik. Fontos, hogy egy komoly megrendelés nem művészszakkör, ahol szabadon kiélhetjük minden perverz vágyunkat, hanem a márka által képviselt üzenethez leginkább passzoló kommunikációs forma megtalálása.
    • Amennyiben összeállt egy moodboard, elkészül egy script is, amelyek együtt felvázolják a megvalósítani kívánt ötletet.
    • A script (írásos) elfogadása után térek át a storyboard elkészítésére. Ez már az ügyfélre szabott grafikákkal egészíti ki a script-et, elmeséli a cselekményt.
    • A Storyboard elfogadása után elkészül az első draft, amire az ügyfél akár time-stampek szerint kommentálhat a saját platformomon keresztül, így a változtatási körök végig átláthatóak és nyomon követhetőek.

    Melyik volt a kedvenc megbízásod? Milyen videókat készítesz szívesen?

    Sajnos ügyfél neveket semmilyen körülmények között nem említhetek, még a project lezárását követően sem, de néhány hónappal ezelőtt készítettem LED fal anyagokat, amik New Yorkban a Times Square óriás LED-en mentek, az elég jó volt, illetve világhírű sportszermárka új cipőjének bevezetésére is csináltam már Instagram videókat. A saját kis projectjeimről természetesen szabadon beszélhetek, legutóbb egy „Posters in Motion” nevű anyagon dolgoztam, amit egyszerűen imádtam. Tekintettel arra, hogy gyakorlatilag minden nap legalább 12-15 órát dolgozom, nagyon kevés időm jut saját projectekre, de a karácsonyi időszak nálam szent és mindig „szabadságot” veszek ki. Ekkor volt végre időm ezen dolgozni, és pár nap alatt 9 loop-olt mozgó posztert készítettem. Ezek annyira jól sikerültek, hogy rögtön meg is kapták Behance-en a „posters” kategória zászlóját, illetve többet is megosztották különböző Instagram oldalakon, 30-50 ezres nézettséget generálva.

     

    ezgif.com-optimize (1)_1.gif

    ezgif.com-optimize (2)_0.gif

     

    Milyen eszközöket használsz a munkád során? Itt a kreatív tartalom előállításhoz szükséges szoftverekre, eszközökre gondolok elsősorban.

    A szoftverek, amiket kivétel nélkül minden nap használok, az Adobe After Effects, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Maxon C4D, illetve most próbálom a Houdini-t minél jobban integrálni a szimulációkra. Referencia gyűjtésre pedig az abszolút kedvencem a Pinterest. Ha életem végéig csak egy online felületet nézhetnék, biztosan az lenne.

    Milyen munkafolyamatokhoz használod ezeket a kreatív szoftvereket, eszközöket?

    Grafikák, illusztrációk, animációk és 3D tartalmak készítéséhez.

    Ezek a munkafolyamatok általában mennyi időt vesznek igénybe?

    Nagyon változó, egy egyszerűbb logó animáció 1-2 óra alatt is elkészülhet, míg egy fotorealisztikus termék render több napot is igénybe vehet. Itt nem csak magáról a render elkészítéséről, modellezésről, textúrázásról, fényelésről beszélek. Ahhoz, hogy egy kompozíció tökéletes legyen, sok elméletet is ismerni kell. Egy laikus lehet, hogy csak annyit lát egy festményből, hogy „egyben van”. De a jó kompozíció több elemből áll, mint gondolnánk. Csatolok egy nagyon rövid mintát erről, nézzétek meg Ti magatok is. Ha igényes munkát szeretnénk készíteni, az bizony időbe telik.

     

    00_main_img.jpg

    comp_02.jpg

    comp_03_0.jpg

    comp_04.jpg

    comp_05.jpg

    comp_06.jpg

     

    Milyen nehézségekkel kell szembe nézned egy ilyen videó elkészítése során?

    A nehézségek igazán változatos formában képesek előjönni, az „apa mesézz velünk”-től, a Redshift megint becrashelten át. Jelenleg a munkámban a legnagyobb kihívást az idő jelenti, de nem úgy, ahogy elsőre gondolnátok. Hazai piacra dolgozom a legkevesebbet és amerikaira a legtöbbet, így több időzóna szerint kell a projectekre figyelnem. Emellett rendszerint 6-10 projectem fut egy időben, egyenként legalább 5 filmmel, így a feedback-ek, kérések és határidők kezelése is rendkívül magasfokú precizitást igényel. Egy freelancer egyszerűen nem teheti meg, hogy előzetes egyeztetés nélkül ne tartsa be a megbeszélt határidőket, az szakmai öngyilkosság lenne.

    Mit tanácsolnál egy hasonló, feltörekvő, tehetséges designernek?

    A millió tanács mellett csak kettőt érzek igazán fontosnak:

    • Ha rossz cél vezérel ebben a szakmában, nem fogsz sokáig maradni.  Csak úgy fogod bírni, ha szenvedélyesen szereted, amit csinálsz. Egy designernek minden kiadott munkája egy picit a saját gyereke, egy darab az ő lelkéből, személyiségéből. Emiatt borzalmasan rossz érzés tud lenni, ha negatív feedback érkezik. Ezen csak a munka szeretete fog tudni hosszú távon átlendíteni.
    • Maradj szerény. Ahogy megfigyeltem, a világ legjobb grafikusainak, motion designereinek viselkedésében egy közös minta van. Kedvesek, segítőkészek és szerények. Mert szeretik amit csinálnak és hálásak, hogy ebből élhetnek.

    Mik a terveid a jövőre nézve?

    Sok éve dolgozom már úgy, hogy a munka mellett semmi másra nem jut időm, a kis szabadidőmet pedig mindig a családommal töltöm. Több oldalról is nyaggatnak már jó ideje, hogy tanítsak és vállaljak személyes mentorálást. Szeretek emberekkel foglalkozni, így egyre jobban mozgat ez a gondolat... ki tudja, lehet nemsokára beadom a derekam.

    Köszönjük szépen a válaszokat és további sok sikert kívánunk a jövőben is!

    Ha szeretnétek együtt dolgozni Tomival, látogassátok meg a weboldalát, ahol további érdekes képeket is találhattok!

    Instagram: tomifoldesvfx

    Behance: Tomi Foldes

    Egy magyar tervező animátor munkáitól hangos a külföldi média

    Egy grafikus útja című interjúsorozatunkkal a feltörekvő grafikusokat, illusztrátorokat szeretnénk inspirálni. 9 részes sorozatunk ezennel véget ért, de garantálom, hogy találkozhattok még híres grafikusokkal, illusztrátorokkal a szoftver.hu oldalán!

     

    foldestomi_header.png