Digitális oltási igazolványok kiállítását kezdeményezik az Európai Unió területén

    Egy ideje már teljesen egyértelmű, hogy fontos és szükséges lépéseket kell tennünk a digitális megoldások irányába azért, hogy újra olyan életet élhessünk, mint a koronavírus járvány okozta lezárások előtt. Ehhez kínálhat megoldást a digitális oltási igazolvány. De nézzük mit is jelent ez pontosan!

    Adobesign_leadkep_0.png

     

    Az oltások megjelenése a már-már kilátástalannak tűnő pandémiás időszakban fényt gyújtott az alagút végén. Ugyanakkor nem kevés adminisztrációt igényel a milliónyi információ feldolgozása. Ki, mikor, melyik vakcinát kapta?

    Ezeket egy digitális oltási igazolvánnyal bizonyítanák az Európai Unió területén. Nem is kérdés – ahogy egy útlevél – ez a dokumentum is megkönnyítené az utazást, vagy a különböző szolgáltatások igénybevételét. Az igazolvány bizonyítani fogja, hogy az adott személyt beoltottak a koronavírus ellen, negatív teszteredményt kapott, vagy esetleg korábban már átesett és felgyógyult a betegségből.

    A digitális igazolvány valamennyi uniós tagállamban használható lesz. De a hírek szerint Izlandon, Norvégiában, Svájcban, és Liechtensteinben is elfogadják majd idővel. Azt is fontos megemlíteni, hogy a vakcinaigazolványt igénylőknek ez egy forintjába sem fog kerülni, a tervek szerint ugyanis ingyenes lesz. Az infrastruktúra nemzeti szintű kiépítésének költségeit azonban a tagállamoknak kell viselniük.

    Ami a jelen civil emberének még távolinak és kissé bonyolultnak tűnhet, az az igazolványokhoz kapcsolható digitális aláírás. Erre több szoftvert is létre hoztak már, például ilyen az Adobe Sign. 

     

     

    Mivel eleve digitális formátumban állítják ki az igazolványt, a telefonunkon vagy papíron is bemutathatjuk majd. Ezért attól nem kell tartani, hogy azonnal mindenkinek át kell állnia egy ismeretlen rendszerre. Ugyanakkor nagyon megéri, ha megtesszük. Sokkal kényelmesebb ugyanis és sok esetben akár biztonságosabb is. Az igazolványok kapnak egy QR-kódot, ami tartalmazza a legfontosabb adatokat, és egy digitális aláírást. Amikor ezt egy határon ellenőrzik, csak leolvassák majd a QR-kódot és ha érvényes, már mehetünk is.

    Az Európa Bizottság tervei szerint minden kiállító szervnek (például kórházaknak, tesztközpontnak, egészségügyi hatóságoknak) saját digitális aláírási kulcsa lesz. Ezeket minden országban biztonságos adatbázisban tárolják.

     

    De mi is pontosan ez a kulcs?

    A digitális vagy elektronikus aláírás nem egy beszkennelt kézi aláírás, és több fronton is védve van attól, hogy mások visszaélhessenek vele. Minden aláírás egy adat. Az elektronikus aláírás is egy lenyomat: szükséges hozzá egy dokumentum és kell hozzá egy két részből álló pecsét. Vagy közérthetőbben két kulcs: egy nyilvános és egy privát. Ezekkel az elemekkel nem csak az aláíró személyét azonosítjuk be, hanem magát a dokumentumot is.

    “Fokozott biztonságú” aláírásnak minősülnek az elektronikus aláírási szolgáltatók által kezelt aláírószoftverekkel készített aláírások. Az Adobe cég Adobe Sign szolgáltatása például biztosítja azt a lehetőséget, hogy az aláíró az otthona kényelmében hitelesítse a számára küldött dokumentumot. Ilyenkor persze nem szó szerint írjuk alá az iratot, de a dokumentum mégis hiteles lehet. Rengeteg időt és energiát lehet megspórolni tehát ezzel a lehetőséggel.

    A remények szerint, ha eljön az ideje, már biztonságosan és nyugodtan utazhatunk más országokba anélkül, hogy hosszú napokat, heteket kellene karanténban töltenünk.
     

    Ha szívesen tudnál meg többet az Adobe Sign-ról, magyar nyelvű termékleírásunkat itt találod!