[8. rész] Egy grafikus útja - Lossonczy Bazsó

    Íme sorozatunkat következő állomása, amiben hivatás szerűen dolgozó magyar grafikusokat, illusztrátorokat mutatunk be nektek egy interjú keretein belül! Második alkotónk Lossonczy Bazsó, aki igazán kalandos szakmai portfóliót tudhat maga mögött.

    Lossonczy Bazsó 1985. Május 28-án született Budapesten. Izgalmas úton járta végig a „művész” életformát, amit számos lejtő és emelkedő és sok-sok kitérő tarkított. Volt már a budapesti Ferencesrendi kolostorban díszítő festő,  de a benzinkutazáson át a tankönyv illusztrációig rengeteg dologgal foglalkozott. 

    A Budai Rajziskolában, tanulmányai befejezése után 2006-tól több helyen is dolgozott, ám az első nagy áttörés számára az volt, hogy 2011-ben a Zöld Pardon grafikusa lett, valamint ugyanebben az évben a Konyha zenekarral is közös munkába kezdett. 2013 óta  szabadúszóként dolgozik. Készített már grafikákat a Brains, a Z.U.P., a Kaukázus, a Magashegyi Underground, a Random Trip, Szatmári Juli, a Margaret Island zenekaroknak, dolgozott többek között a Lurdy Háznak és a Savoya Parknak is. És mindemellett folyamatosan készülő saját grafikákkal és festményekkel repít el minket különös, sötét hangulatú világába.

    ...Engem is megtalált oly sokszor a „miért nem festesz virágos réteket?” kezdetű zsoltár...Miért ne? De ha festenék, az én rétjeimen madárfejű emberek legelésznének, disznók repkednének, és a széthulló világ minden gyönyörét értetlenül szemlélnék a járókelők egy arra tévedő metrószerelvényből.” – Írta magáról a művész, akivel kalandos szakmai életéről, munkáiról, és az alkotás folyamatáról beszélgettünk.

     

    lossonczy_bazso_header_0.png

     

    Mióta foglalkozol illusztrációval és grafikával?

    2006-ban végeztem a Budai Rajziskolában grafika szakon, azóta napi rendszerességgel rajzolok, de 2011-től űzöm hivatásszerűen.

    Mikor, mi okból határoztad el, hogy Te főállásban ezzel szeretnél foglalkozni?

    Az érettségi környékén “kattant be” valami és akkor határoztam el, hogy művészi pályára szeretnék menni. Eredetileg valamilyen képzőművészeti karriert céloztam meg (festészet, képgrafika), de aztán az a szerencsés helyzet állt elő, hogy ez vált a megélhetési forrásommá is, így azt csinálhatom amit szeretek.

    Mikor vált hivatássá?

    2011-ben lettem a Zöld Pardon grafikusa, majd 2013 óta szabadúszó és azóta csak ezzel foglalkozom. 

     

    1l.jpg

     

    Mint minden út kezdete nehéz, milyen akadályokkal kellett szembe nézned, mielőtt kezdő grafikusként megkaptad az első megbízásod?

    Mielőtt grafikusként állást kaptam volna rengeteg mindent csináltam, aminek nem sok köze volt ehhez és közben sokféleképpen próbáltam a szakmámba vágó munkát szerezni (volt is pár kisebb megrendelésem), de az áttörést a ZP jelentette. Sokat dolgoztam rajta hogy idáig eljussak, azt hiszem a legfontosabb a kitartás volt. Konkrét akadály talán a kapcsolatok hiánya és az, hogy miközben harcolsz valamiért ami fontos neked, biztosítanod kell az anyagi hátteredet. Ez az elején nagyon nehéz.

    Mi a menete egy megbízásnak? Hamar megtalálod a közös hangot a megbízóiddal?

    Ma már általában megkeresnek, ritkábban én jelentkezem projektekre. Ez egy néhány körös e-mail váltásból áll, ahol egyeztetjük a munka részleteit, a megrendelő elképzeléseit, ha ez mind meg van és szükséges, akkor tartunk egy személyes megbeszélést. Ezután folyamatos kapcsolattartás mellett, igyekszem minél több vázlatot küldeni (bár az nem az erősségem, sokszor inkább van egy vízióm és azt 70-80% ban megvalósítom és úgy mutatom meg a megrendelőnek, azt formáljuk át a megrendelővel, de néha 0-ról újra kezdem, amíg meg nem találom a megfelelő vonalat).

    Eddig nagy általánosságban azt mondhatom, hogy gyorsan megtaláltam a megfelelő vizuális nyelvet, amit passzolt a megrendelő elképzelésihez.

     

    teljes-01_0.jpg

     

    Általában mennyi időt vesz igénybe egy projekt elkészítése?

    Ez nagyon változó, de mivel főleg zenei közegben dolgozom, ezért általában gyorsan kell “reagálni” és nem húzódnak sokáig a feladatok, átlag 2-3 órától 2-3 hét a jellemző. Jelenleg is van olyan projektem, ami már lassan 1 éve tart, de az egy nagyon komplex sok összetevős feladat.

    Milyen fázisokon megy keresztül az ötlet, ami végül egy kész remekművé válik?

    Ha kapok egy feladatot, abban igyekszem találni egy kapaszkodót és beugrik 1-2…100 kép, abból választok, elkezdem csinálni és ott a “boncasztalon” formálódik, sokszor menet közben is alakul, utána persze alakít rajta maga a hordozó médium is és a megrendelő javaslatai. Igyekszem minél többet rajzolni, sok sketcbbookom és telefirkált papírkám van, gyakran nyúlok ezekhez inspirációért.

    Melyik volt a kedvenc megbízásod? Milyen grafikákat és illusztrációkat készítesz szívesen?

    Hm….most a Quimby-vel való munkát nagyon élvezem, mert az esetek 90%-ban teljesen szabadkezem van és többnyire el is fogadják amit csinálok változtatás nélkül és így nagyon jó dolgozni.

    De amit a legjobban élveztem…azt hiszem a SaltLands társasjáték volt, rengeteg illusztrációval és a teljes grafikai designal egy hosszú másfél éves munka volt és büszke vagyok a végeredményre.

     

    Qall_0.jpg

     

    Milyen eszközöket használsz a munkád során? Itt a kreatív tartalom előállításhoz szükséges szoftverekre, eszközökre gondolok elsősorban.

    A legtöbbet az Adobe programokat használom, főként a Photoshopot, Illustratort, InDesignt ritkábban a Flasht és a Premier Pro-t. Rajzolni főleg Photoshopban szoktam…ez áll hozzám azt hiszem a legközelebb, korán és gyorsan kiismertem és ezt tudom a legtöbb feladatra felhasználni. Ezen kívül a Sketchbook Pro-t használom még gyakran vázlatozáshoz, van benne pár nagyon szép brush és egy egyszerű de jól használható animációs rész is. Sok programot kipróbáltam (MediaBangPaint, Corel Painter, stb…), de ezek váltak be a legjobban. Ezen kívül 2015 óta egy Wacom Cintiq 22HD boldog tulajdonosa vagyok , előtte mindent kézzel papírra rajzoltam, majd scanneltem és utána tudtam vele dolgozni, de a Wacom nagyon megkönnyítette a munkámat, gyors, pontos és már több mint 4 éve kifogástalanul működik. Mindezeket egy 2017-es iMac-el használom, amivel szintén nagyon elégedett vagyok…előtte egy Pc-m volt….hát sokat szenvedtem akkoriban. :)

    2 éve beruháztam egy 12 inch-es iPadbe és azon pedig leginkább a Procreatet használom…az egy zseniális kis program, mindenkinek ajánlom.

    Milyen munkafolyamatokhoz használod ezeket a kreatív szoftvereket, eszközöket?

    Photoshopot rajzoláshoz, képszerkesztéshez főleg, sokszor tipográfiai feladatokat is azon végzek, de leginkább rajzolok és festek (illusztrációkat, concept artokat és egyéb grafikákat).

    Illustratorban főképp logó tervezést és olyan nagyméretű anyagok készítését végzem, ami már nem lenne lehetséges vagy előnyos pixel alapon.

    InDesignban, kiadványszerkesztést és végleges nyomdai anyagok exportálását végzem.

    Viszonylag ritkán, de foglalkozom videóvágással és animációval, ezekre a Premier Prot és a Flasht használom.

    A többi kis programot főleg vázlatok készítésére használom, a Procriet pedig ha kicsit kényelmesebben akarok dolgozni (azzal a kanapén is lehet rajzolni :)).

    Ezek a munkafolyamatok általában mennyi időt vesznek igénybe?

    Ez elég változó, de viszonylag gyorsan dolgozom :) és általában ha egy feladat igazán leköt nem nyugszom míg be nem fejezem.

     

    pm19k.jpg

     

    Milyen nehézségekkel kell szembe nézned egy ilyen grafika, illetve illusztráció elkészítése során?

    Mivel nagyon szeretek rajzos dolgokat készíteni, viszont ezeket általában többféle médiára, formátumra kell mutálni, az adaptálás megkönnyítését jól elő kell készíteni, megfelelően kell belőni milyen méretben kell elkészíteni a főbb grafikai elemeket, hogy azt majd máshol is használhassuk.

    Néha előfordul, hogy a művészi víziót némiképp alá kell vetni a megrendelő akaratának, ilyenkor gyakran fáj a szívem ha valami olyan született, ami nekem nagyon tetszik, de mégis talonba kerül…de ilyenkor igyekszem 2-ra még jobbat csinálni.

     

    a90bb357950715.59e9d46bb5270.jpg

     

    Mit tanácsolnál egy hasonló, feltörekvő, tehetséges grafikusnak vagy illusztrátornak?

    Ne adja fel!!! Én sokat küzdöttem és tudom hogy még kell is, de ha tényleg elhivatott vagy, akkor nem szabad feladni. Építsen kapcsolatokat, ez nagyon fontos, mert szükség van a visszajelzésekre, arra hogy lássák amit csinálsz, ami neked fontos. Fognak segíteni a kollégák (az internet korában ez már sokkal könnyebben megy), és akár munkára is szert tehetsz. Ne féljenek kérdezni és legyenek naprakészek, de ne veszítsék el a saját “hangjukat”. 

    Mik a terveid a jövőre nézve?

    Most kicsit mellékvágányra kerültek a saját dolgaim, szeretnék ezekkel kicsit többet foglalkozni, szerzői alkotásokat készíteni, mert számomra azok is nagyon fontosak. Emellett évek óta tervezgetek már több képregényt is elkészíteni, sok ilyen tervem van, remélem hamarosan hozzáfoghatok majd.

    Köszönjük szépen a válaszokat és további sok sikert kívánunk a jövőben is!

     

    Ha szeretnétek együtt dolgozni Bazsóval, látogassátok meg a weboldalát, ahol további érdekes képeket is találhattok!

    Behance: Bazsó Lossonczy

    Facebook: Black biRd - Lossonczy Bazsó

    Weboldal: Black biRd

    Egy grafikus útja című interjúsorozatunkkal a feltörekvő grafikusokat, illusztrátorokat szeretnénk inspirálni. Következő részünkben a 3D grafikust, Földes Tomit ismerhetitek meg!

     

    lossonczy_bazso_header_0.png