[3. rész] Egy grafikus útja - Tondora Judit


Most induló sorozatunkban hivatásszerűen dolgozó magyar grafikusokat, illusztrátorokat mutatunk be nektek egy interjú keretein belül! Első alkotónk Tondora Judit, aki azon kevés művészek egyike, akik képregényrajzolásból keresik a kenyerüket.


Judit grafikus, képregényrajzoló, illusztrátor, aki vizuális antropológia- magyar szakon végzett 2010-ben a Miskolci Egyetemen. Comic stripek és karikatúrák rajzolásával kezdett a helyi egyetemi lapban, majd egy amerikai ismerőse felkérésére készítette el az első komplett képregényét. 

Kezdetektől fogva külföldi piacokra koncentrál, munkái megjelentek már amerikai, indiai és ausztrál képregénykiadóknál is. Olyan világhírű cégek alkalmazzák tehetségét, mint a DC Comics és a Dynamite Entertainment, emellett a Benchmark és Scholastic könyvekben jelentek meg alkotásai, de az ő munkáit fedezhetjük fel a hivatalos Star Trek, Amerika kapitány, Wonder Woman, Bettie Page kiadványokban is. 

Utolsó jelentős munkái közé tartozik a Beastie Boys Book című könyvben megjelent 12 oldalas képregény, amiben “Mike D” Diamond és Adam “Ad-Rock” Horovitz a zenekar történetéről mesélnek, különféle narrációs formák között ugrálva, egyfajta emléket állítva ezzel a 2012-ben elhunyt Adam Yauchra is.

Juditot arról kérdeztük hogyan sikerült megteremtenie magának ezeket a feltételeket, hogyan alkot, illetve természetesen arról is, milyen szoftvereket használ munkái során.

 

grafikusinterju_judittondora_1.png

 

Mióta foglalkozol illusztrációval és grafikával?

Nagyjából 2000- 2002 környékén kezdtem el dolgozgatni, de közbejött az egyetem, így akkoriban keveset foglalkoztam vele, olyan 3-4 évig, inkább az egyetemi lapnak firkálgattam karikatúrákat, stripeket. 2008 után kezdtem el komolyabb projektekkel foglalkozni. 

Mikor, mi okból határoztad el, hogy Te főállásban ezzel szeretnél foglalkozni?

Nincs különösebb oka. Szerintem ez úgy működik, ha valami érdekel, előbb utóbb igyekszel azzal foglalkozni, amennyit lehet. Az, hogy az illusztrálás, a grafika lett a munkám, gyakorlatilag egy természetes folyamat volt a számomra.

Mikor vált hivatássá?

Amikor hivatástudatot növesztettem, haha. Ehhez nyilván személyiségben kellett megérni. 

Mint minden út kezdete nehéz, milyen akadályokkal kellett szembe nézned, mielőtt kezdő grafikusként megkaptad az első megbízásod?

Magyarországon nincsenek igazán lehetőségek, ez egyértelmű volt a számomra a grafikusi után, legalábbis előttem mindenhol csak zárt ajtók voltak. Persze az anyagom se volt igazán jó akkoriban, sőt, csak olyan közepes színvonalú, de tényleg nem találtam semmilyen lehetőséget, még egy gyakornoki állást sem. Az abszolút nulla volt, ami szembenézett velem itthon. Gondoltam úgyis akarok még tanulni, így hozzáláttam és be is fejeztem két szakon egy egyetemet. Ez idő alatt kezdtem el illusztrációkat publikálni, majd egy amerikai ismerősöm keresett meg egy képregény ötletével. Eleve szerettem volna külföldön/ külföldre dolgozni, hiszen az itthoni munkakeresésnek soha nem volt semmilyen eredménye, aztán ez egy jó iránynak tűnt. Ez így is maradt, most már sokadik éve dolgozom kiadóknak, stúdióknak, de ezek főleg amerikai, illetve angol cégek, magyar megrendelőm egyáltalán nincs. Az ügynökségek, amelyek képviselnek, szintén USA, UK és Kínai központtal rendelkeznek. 

Mi a menete egy megbízásnak? Hamar megtalálod a közös hangot a megbízóiddal?

Ebben már nagy rutinom van, úgyhogy maximum az információhiány okoz néha problémát. De azt könnyű orvosolni. Most már szinte mindent az ügynökeimen át intézek, nyilván vannak olyan munkák, ahol a megrendelővel (az adott cég/ stúdió erre hivatott kreatív szakemberével) közvetlenül kell együtt dolgozni, de nagyrészt csak a munkafolyamatra kell koncentrálnom nekik köszönhetően. Mindig mindenkivel átbeszéljük első körben, mit szeretnének, aztán addig formáljuk a terméket, amíg olyan nem lesz, amivel mindannyian elégedettek vagyunk. A munkám egy nagyon összetett folyamat, más kell egy storyboardhoz, más egy játékillusztrációhoz, más egy dizájnmunkához és megint más egy könyvhöz. Erről nyilván órákat lehetne beszélni, miként is jönnek ezek a megbízások, hogyan találnak meg vele, hogyan épül föl egy ilyen kapcsolat, mi a munkamenet, stb. 

Általában mennyi időt vesz igénybe egy projekt elkészítése?

Ez teljesen projektfüggő, van, ami kész van 2-3 nap alatt, van, aminek kell egy hónap, van, aminek egy fél év, év, vagy évek. Ezért vannak olyan határidők, amik logikusan le vannak bontva adott munkára. Egy gyerekkönyvre például mindig több időt adnak, mert oda sok tervezés jut és rengeteg illusztráció készül. Egy storyboardra általában a legkevesebb idő jut, mert ott gyorsan kell termelni a képanyagot. Egy játékillusztráció, attól függ mennyire bonyolult, mindig első részben a tervezés miatt visz el sok időt. Különösen egy puzzle, vagy egy board game megtervezése tart sokáig. Maga az illusztrálás már gyorsan megy. 

Milyen fázisokon megy keresztül az ötlet, ami végül egy kész remekművé válik?

Tervezés, tervezés, tervezés, majd végső fázisban kivitelezés. Aztán, még azt is lehet variálni, de a tervezési fázis pont azért van, hogy ne utólag, az elkészült munkán kelljen újra dolgozni. Az pénzbe kerül és a többletkiadást nem szeretik a cégek. De professzionális szinten már nincs gond azzal, hogy a megbízó lássa miről van szó a vázlat alapján. Egy komolyabb cégnél szakemberek ülnek a megfelelő helyeken, akik tudnak értelmezni. 

Melyik volt a kedvenc megbízásod? Milyen grafikákat és illusztrációkat készítesz szívesen?

Nincs kiemelkedő nagy kedvencem, de vannak élvezetesebb munkák, mint a gyerekkönyvek, vagy a képregények. Amit kedveltem és szívesen is rajzoltam szerencsére akad bőven, ilyen volt a Wonder Woman sorozatom a DC-vel, ami majdnem két évig tartott. Vagy a legutóbbi Disney játékprojektem, ami nagyon klasszul sikerült. Eleve szeretem a stúdiót és egy remek projektet kaptam, amiben gyakorlatilag teljesen önállóan tervezhettem meg szinte mindent. De a tavalyi Beastie Boys Book is egy fantasztikus megbízás volt. Ott már a kezdetekkor látszott, hogy valami nagyon különlegeset alkotunk, egyáltalán nem lepett meg, hogy bestseller lett belőle. 

 

51389706_2220467718271545_8492314920279343104_o.jpg

 

Milyen eszközöket használsz a munkád során? Itt a kreatív tartalom előállításhoz szükséges szoftverekre, eszközökre gondolok elsősorban.

Vegyesen dolgozom, tradicionális és digitális eszközökkel egyaránt, teljesen munkafüggő, hogy mit fogok éppen használni. A digitális nyilván a modernebb megoldás, ráadásul mindent felgyorsít, szép, tiszta végeredményt ad és ennek a használatát várják el a megrendelők is nagyrészt. Az egyik legjobb digitális rajzeszköz a Wacom Cintiq, ami nekem is napi társam. Egy HD22-n dolgozom, mindent ezen készítek szinte már. Régebben Intuos-t használtam, de ott zavaró volt, hogy a monitort kellett nézni, miközben táblán rajzolok. Leginkább Adobe Photoshopban dolgozok, de használom még a Sketchbook Pro-t és néha a Storyboardert is. De őszintén szólva Photoshopban mindent el lehet intézni, kivéve a vágást. Ahhoz Sony Vegast, vagy Adobe Premier-t használok, amikor animatic-ot kell összeraknom. 

Milyen munkafolyamatokhoz használod ezeket a kreatív szoftvereket, eszközöket?

Mindenhez, írás, tervezés, szerkesztés, rajzolás, festés, vágás (szárítás 😀 ). Szoftver nélkül nem tudsz dolgozni. Rajzolni persze lehet tradicionális eszközökkel, még jó is az eredmény, csak sokszor lassú, főleg a színes technikáknál. Alapvetően a minőség és sebesség számít és ahhoz kellenek a digitális eszközök. 

Ezek a munkafolyamatok általában mennyi időt vesznek igénybe?

Ahogy fentebb is említettem, ez teljesen munkafüggő.

 

19243136_1836226376695683_8831831648275854798_o.jpg       19467694_1836241116694209_6495771775807233224_o.jpg

 

Milyen nehézségekkel kell szembe nézned egy ilyen grafika, illetve illusztráció elkészítése során?

Nincsenek általában nehézségeim, olyat vállalok el, amit meg tudok csinálni. Eleve sokoldalú művész vagyok, rengeteg skillt fejlesztettem az évek alatt, amihez nem értek, azt nem vállalom el. Nehézségek, talán Photoshop használatban jelentkezhetnének, de szerintem ezek is csak a kezdeti pár évben adódnak igazán. Nem egy könnyű program, bárki bármit is mond. Olyan szoftver, amit lehet egy életen át tanulmányozni, használni, úgyis lesznek benne új megoldások, szokatlan kombinációk, amiket még nem fedeztél fel magadnak. Az Internet ma már tele van tutorialokkal, amelyek nagyon megkönnyítik a dolgunkat, de általában azért mindenkinek megvan a maga módszere, stílusa, stb. Photoshop használatban is. Én szoktam kombinálni is, pl. Sketchbook Pro alap, Photoshop finish. Mivel könnyen átjárható program és tényleg szinte mindent meg lehet benne oldani, ezért szerintem érdemes alapként használni mindenhez, felturbózni sok kiegészítővel, készíteni sajátokat, pl. ecseteket, eszközöket, mintázatokat, akciókat és akkor nagyon komoly időket spórol meg egy- egy munkafolyamat során. 

Mit tanácsolnál egy hasonló, feltörekvő, tehetséges grafikusnak vagy illusztrátornak?

Informálódás, önfejlesztés, gyakorlás, türelem, önmotiválás és nem kell megijedni egy- egy kihívástól, de az arcokból vissza kell venni, ha esetleg sikerült túl nagyra fújni. Illetve a „magányos farkas” mentalitás sem nyerő, sem a „nagyon művész vagyok” habitus. Tanulja meg, hogy a csapatmunka az első és a hatékonyság, a határidő szent, és legyél udvarias. Ha nem lehet rád számítani, és nem egységesen színvonalas legalább egy idő után a munkád, akkor nem fog menni a dolog. Ha még tanulsz, akkor tanulj, de tényleg csináld is ne csak testben légy ott, mert senki nem fog megtanulni helyetted semmit, és senki nem is fog megtanítani neked igazából semmit. Nincs olyan, hogy neked megtanítanak valamit, mert hiába mutatják meg, mit és hogyan lehet, illetve hiába értékelik ki a munkádat bizonyos szempontok mentén, ha abból te nem tanulsz és nem gyakorolsz tovább, teljes erővel, akkor el lehet erről a szakmáról felejtkezni. Nincs igazán átfogó képem arról, hogy milyenek a mai magyar grafikus palánták, csak néhánnyal van kapcsolatom, és mentorként csak olyanokkal foglalkozom, akikben van is valami, az a valami pedig leginkább akarat. A tehetség, érdeklődés, ezek csak orientálnak bizonyos irányba, ha nincs mögötte munka, erőkifejtés, akkor nincs benne fejlődési lehetőség sem. Ebben szakmában pedig nagyon sokoldalúnak, gyakorlottnak és folyamatosan fejlődőnek kell lenni. 

Mik a terveid a jövőre nézve?

Van sok projektem, amelyekkel még rengeteg dolgom van a következő pár évben, ezek nagy részéről nem beszélhetek még. Reményeim szerint sikerül story-artban is továbbfejlődnöm és újabb, izgalmas lehetőségeket találnom benne.

Köszönjük szépen a válaszokat és további sok sikert kívánunk a jövőben is!

 

Ha szeretnétek együtt dolgozni Judittal, látogassátok meg a weboldalát, ahol további érdekes illusztrációkat is találhattok!

Judit Tondora Art Facebook odal

Judit Tondora Illustrator & Designer weboldal

Egy grafikus útja című interjúsorozatunkkal a feltörekvő grafikusokat, illusztrátorokat szeretnénk inspirálni. Következő részünkben a vicces, ám rendkívül tanító Zállatorvost ismerhetitek meg.

 

grafikusinterju_judittondora_1.png

 

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram