[4. rész] Egy grafikus útja - Zállatorvos

    Nem rég induló sorozatunkban hivatásszerűen dolgozó magyar grafikusokat, illusztrátorokat mutatunk be nektek egy-egy interjú keretein belül! Negyedik alkotónk Simanovszky Zoltán, a Zállatorvos.

    Zoltán eredeti foglalkozása állatorvos, tíz évig dolgozott kisállatpraxisban, ami után elindította a Zállatorvos animációs sorozatot a Youtube-on, ami a fő foglalkozásává vált. Saját készítésű, animált videókon nyújt információkat állatbetegségekről és más, biológiai témákról.

    A részek minden egyes momentumát ő készíti, a forgatókönyv megírásától a kivitelezésig. Bár rajzolni sose tanult, hobbi szinten mindig is érdekelte, a websorozat indulása óta pedig sokat fejlődött. Egy sorozatrész elkészítése körülbelül egy hónapot vesz igénybe, az animációk rajzolásához digitális rajztáblát használ.

    Csatornája jelenleg majdnem 77 ezer feliratkozóval rendelkezik. Videóit általános iskolás és középiskolás tanulók is nézik, iskolákban is vetítik.

    Zoltán mesélt arról, hogyan született meg a Zállatorvos csatorna, hogyan készül egy rész, illetve azt is elárulta, mitől pattant ki a sorozat ötlete a fejében. 

     

    grafikusinterju_zállatorvos_1.png

     

    Mióta foglalkozol illusztrációval és grafikával?

    Amióta elkezdtem készíteni az első ismeretterjesztő videómat 2013-ban. Persze akkor még nem fogalmaztam volna úgy, hogy ezzel „foglalkozom”. Hobbi szinten persze egészen kicsi korom óta rajzolgatok, még ha nem is túl gyakran.

    Mint minden út kezdete nehéz, milyen akadályokkal kellett szembe nézned, mielőtt kezdőként megrajzoltad az első részt?

    Először is a saját ügyetlenségemmel, ugyanis korábban sosem fejlesztettem tudatosan a rajzkészségemet. Némi tehetség szorult belém, de ahhoz nem elég, hogy rutinosan (értsd: gyorsan és hatékonyan) készítsek grafikákat az állatorvosi munka mellett, szóval megfűztem egy nálam erőteljesebb grafikusi vénával megáldott ismerősömet, hogy készítse el a vázlatokat, mert úgy nekem csak a digitális csinosítással és színezéssel kell foglalkoznom. Persze aztán kiderült, hogy neki sincs erre több ideje, mint nekem, így végül mégiscsak rám maradt az összes grafikai részfeladat. És csodák csodája: ha gyakorol valamit az ember, az idővel jobban megy neki. Ma már nem okoz szívizomgörcsöt, hogy null-nullról kell a rajzokat legyártanom.

    A másik akadály az volt, hogy sejtelmem sem volt, hogyan lesz a rajzokból és a szövegből videó, de némi utánajárással sikerült összeszerencsétlenkednem egy „narrált diavetítést”, ami vodkával elment videónak is. A közönség legalábbis nem panaszkodott a nyomorúságos animáció és az ötvenes évek rádióműsorait idéző hangminőség miatt. Azóta persze sok víz lefolyt a Dunán – a gyártástechnológiám jelentősen változott.

    Általában mennyi időt vesz igénybe egy projekt elkészítése?

    Egy tízperces videó általában 1-2 hónapig készül, de ebben minden részfolyamat benne van, tehát az irodalmazás, forgatókönyvírás, szakmai lektorral/szponzorral való egyeztetés, hangszerkesztés, grafikai munka és az animáció. Meg az időpocsékolás. Abban nagyon jó vagyok.

    Milyen fázisokon megy keresztül az ötlet, ami végül egy kész remekművé válik?

    Amikor kiszemelek egy témát, a legtöbbször már van elképzelésem arról, hogy milyen szakmai részletekről szeretnék beszélni, de csak nagy vonalakban. A finomításhoz beleásom magam a téma szakirodalmába, és felfrissítem a vonatkozó tudásomat. Miután kimazsoláztam az anyagból a laikusok számára is fontos/érdekes elemeket, megbeszélem a szakmai lektorral a videó úgymond szakmai vázlatát. (Ez még nem az érdemi forgatókönyv – a lecsupaszított tudományos információn kívül nem tartalmaz semmit.) A szakmai lektort úgy igyekszem megválasztani, hogy az adott terület elismert tudora legyen, de legalábbis a jártassága a témában meghaladja az enyémet. Ha van a videónak szponzora, és ráadásul szakmabeli, akkor előfordul, hogy több lektor is a rendelkezésemre áll. Miután kielemeztük, és szükség esetén javítottuk a vázlatot, nekiállok a forgatókönyv kiagyalásának. Talán ez a legkevésbé hatékony rész – mindenfelé elkalandoznak a gondolataim közben, de sokszor ezek a távolról sem kapcsolódó gondolatok adnak ötletet egy-egy sztorielemhez. Vagy nem. Van úgy, hogy nincs ihletem, és este konstatálom, hogy ezt a napot is elcsesztem. Amikor végül megszületik a forgatókönyv, biztos, ami biztos, azt is átfuttatom a lektoron/szponzoron, majd nekifogok a grafikai munkának. Első körben a vizuális elemeknek a statikus részeit rajzolom meg, illetve azokat az animációkat, amelyeknél nincs szükségem a narrációra az időzítéshez. Utána felveszem a hangot, és hozzáigazítom a képi világ dinamikáját – ez nem csak a szűkebb értelemben vett animációt jelenti, hanem a különféle nem animált elemek beúszását, eltűnését, feltűnését stb. is. A kész videófájlt aztán még egyszer megnézi a szakmai lektor, illetőleg a két fő kritikusom: a kedves feleségem és az édes, jó anyám. Ha szükséges, akkor még elvégzem a last-minute változtatásokat, végül publikálom a videót a YouTube-on.

    Melyik volt a kedvenc részed? Milyen grafikákat és illusztrációkat készítesz szívesen?

    Inkább kedvenc sorozatom van, semmint részem, ez pedig a „DNS-től az evolúcióig”. Azt tegyük hozzá, hogy ebben az öt epizódos szériában nem vittem túlzásba a szó szoros értelmében vett animációt, úgyhogy, ha az a kérdés, hogy animációs munka szempontjából melyikre vagyok a legbüszkébb, akkor a „Szívférgesség és a szúnyogrepellensek” c. kisfilmet választanám. Ebben egy komplett, hétperces karakteranimációt láthatunk – az első és egyetlen ilyen próbálkozásomat.

    Figurákat – embert, állatot, űrlényt, egyebet – rajzolok szívesen. Tájat vagy tárgyakat rajzolni nem szeretek különösebben, de olykor arra is szükség van.

     

    Milyen eszközöket használsz a munkád során? Itt a kreatív tartalom előállításhoz szükséges szoftverekre, eszközökre gondolok elsősorban.

    Digitális jelbevitelre egy Wacom Cintiq 27QHD interaktív monitort használok immár négy éve, és nagyon szeretem. Azelőtt papíron rajzoltam minden képet, amit aztán beszkenneltem, majd digitálisan színeztem és szerkesztettem CorelDRAW-ban. Ez a felállás kb. egy évig működött, de nagyon nem éreztem hatékonynak, ráadásul idegesített, hogy hegyekben állnak papírok, állandóan grafitos a kezem, és radírcafrang-szőnyeg vesz körül. Amikor elhatároztam, hogy váltok valami más technológiára, akkor először egyszerű digitalizáló táblában gondolkodtam a barátságos ára miatt, de két hét alatt sem tudtam megszokni a kéz-szem koordináció hiányát (ti. hogy máshová kell néznem, mint ahol effektíve rajzolok), így végül az interaktív monitor mellett döntöttem. Persze annyiba került, hogy el kellett hozzá adnom az egyik vesémet, de visszatekintve azt mondom, nagyon megérte. El se tudnám már képzelni nélküle a munkámat. Illetve el tudnám, de nem akarom.

    Szoftver fronton az Adobe családot használom: Animate CC-t a rajzoláshoz és az animációhoz, Premiere Pro-t pedig a videószerkesztéshez. Az After Effectset is igénybe veszem időnként, ha előszereplős filmet készítek, de az utóbbiba még épphogy csak belekóstoltam.

    A hangot AudioTechnica 2020-as mikrofonon veszem fel, és Audacity-ben szerkesztem.

    Ezek a munkafolyamatok általában mennyi időt vesznek igénybe?

    Bevallom, még sosem mértem munkafolyamat-bontásban, hogy melyik mennyi időt emészt fel, de az egyértelmű, hogy legtöbb hasznos időt a rajzolás és az animáció igényli.

    Milyen nehézségekkel kell szembe nézned egy ilyen grafika, illetve illusztráció elkészítése során?

    Elsősorban személyi nehézségekkel, amit már részben érintettem: állatorvos vagyok, nem grafikusművész, így előfordul, hogy amit megálmodok, azt nem tudom formába önteni, mert ügyetlen vagyok hozzá. Az sem ritka, hogy „szövegesen” ugyan elképzelek valamit, de még a fejemben sem áll össze vizuálisan, nemhogy a képernyőn. Ilyen esetekben csak sok-sok próbálkozás után alakul ki a végleges megjelenés.

    Persze technikai nehézségek is akadnak: mindenki tudja, hogy nincsen számítógép és szoftver bugok, hibák és fagyás nélkül, és akadnak olyan feature-ök a szoftverben, amelyek véleményem szerint működhetnének jobban.

    Mit tanácsolnál egy hasonló, feltörekvő, tehetséges grafikusnak vagy illusztrátornak?

    Az a helyzet, hogy fogalmam sincs, a feltörekvő grafikusok jellemzően milyen problémákkal néznek szembe. Sosem kerestem állást vagy dolgoztam grafikusként – amit most csinálok, az ismeretterjesztő tevékenység, amelynek történetesen része a grafikai munka is. Nekem az akadályokat nem grafikusként kellett átugranom, hanem állatorvosként, aki animálni akar. Ráadásul az átugrandó léc magasságát is én állítottam be, mégpedig olyan magasra, hogy át tudjam ugrani. Mindezek miatt nem szeretnék és nem is tudok bölcs tanácsadóként pózolni hivatásos grafikusoknak.

    Annyi megjegyzésem lenne csupán, hogy érdemes a digitális alkotás csínját-bínját elsajátítani, mert tisztábban és hatékonyabban lehet vele dolgozni, mint papíron vagy vásznon maszatolva. Nyilván az utóbbinak is megvan a maga bája, de ha prezentábilis digitális termékre van igény – márpedig legtöbbször ez a helyzet –, akkor egyszerűbb azt közvetlenül létrehozni, nem pedig az analógot digitalizálni. (Elnézést, ha evidenciát mondtam, és a képzőművészetin már első évben minden hallgató keni-vágja a digitális rajzolást és festészet.)

    Mik a terveid a jövőre nézve?

    Nem vagyok jó a hosszútávú tervezésben. Jelenleg úgy látom, hogy akármeddig tudnám csinálni a „zállatorvosdit”, feltéve, hogy nyereséges. Egyelőre az. Nyilván vannak elképzeléseim, hogy a repertoárt milyen jellegű, stílusú videókkal lehetne még bővíteni, de erről nem szoktam beszélni, mert kérdéses, hogy valaha megvalósulnak-e. Inkább legyen meglepetés.

    Köszönjük szépen a válaszokat és további sok sikert kívánunk a jövőben is!

     

    Ha szeretnétek együtt dolgozni a Zállatorvossal, látogassátok meg a weboldalát, ahol további érdekes videókat is találhattok!

    A Zállatorvos YouTube csatornája

    A Zállatorvos Facebook oldala

    Egy grafikus útja című interjúsorozatunkkal a feltörekvő grafikusokat, illusztrátorokat szeretnénk inspirálni. 4 részes sorozatunk ezennel véget ért, de garantálom, hogy találkozhattok még híres grafikusokkal, illusztrátorokkal a szoftver.hu oldalán!

     

    grafikusinterju_zállatorvos_1.png