Most induló sorozatunkban hivatásszerűen dolgozó magyar grafikusokat, illusztrátorokat mutatunk be nektek egy interjú keretein belül! Második alkotónk Szőke-Kiss Márton, szabadúszó grafikus, író.
Márton középiskolai tanulmányait a Békéscsabai Evangélikus Gimnázium Művészeti ágán végezte, itt tanulta ki a grafikusi szakma alapjait is, majd Szegeden kommunikáció és média szakon folytatta tanulmányait, a rajzolás mellett ugyanis az írás a másik nagy szenvedélye.
Középiskolás korában, két év alatt írta meg első regényét, emellett a rajzolás örök szenvedélye maradt. Főbb profiljai a reklámgrafika, infografika tervezés, illusztrálás. 2016-ban kezdett neki egyik legfontosabb projektjének, aminek hatására, reflektorfénybe is került: úgy döntött megrajzolja J.K. Rowling Legendás állatok és megfigyelésük című könyvének valamennyi szörnyét. A projekt, ami a Monster of the Day nevet kapta, ehhez hűen annyit jelentett, hogy Márton minden nap megosztott közösségi oldalán egy újabb bestiát, amit pontosan, a könyvben leírtaknak megfelelően próbált ábrázolni. A sorozatot megtekinthetitek a művész honlapján, illetve Facebook oldalán!
Mártont többek között arról kérdeztük, milyen jelenleg grafikusként dolgozni, hogyan zajlanak a munkafolyamatok, illetve azt is megtudhattuk, milyen út vezetett a sikeres grafikusi pályáig.
Mióta foglalkozol illusztrációval és grafikával?
Grafikával 8 éve, illusztrációval már egész ovis korom óta, de csak az elmúlt években kezdtek el fizetni is érte 🙂
Mikor, mi okból határoztad el, hogy Te főállásban ezzel szeretnél foglalkozni?
Bár egész fiatalkoromat végig kísérte a vizuális kultúra szeretete, középiskolában ezt is tanultam, végül az egyetem teljesen másfele vitt. Ha nem egy szegedi nyomda vett volna fel először friss diplomás álláskeresőként, hanem például egy biztosító társaság, akkor most talán egy biztosítási ügynök lennék, aki történetesen jobban szeret rajzolgatni, mint szerződéseket kötni.
Mikor vált hivatássá?
A fentebb említett első teljes munkaidős állásom megszerzése után. Utólag fura is belegondolni, hogy addig mást is el tudtam volna képzelni magamnak, utána viszont már semmi egyebet.
Mint minden út kezdete nehéz, milyen akadályokkal kellett szembe nézned, mielőtt kezdő grafikusként megkaptad az első megbízásod?
Kezdőként mindig az a legnehezebb, hogy hacsak nincs egy jó művészetis diploma a kezedben, akkor semmit nem tudsz felmutatni a jövendőbeli munkáltatódnak. Ezért kell már sokkal hamarabb megbízásokat vállalni, vagy részmunkaidőben dolgozni, illetve magán projekteket készíteni, ami nem csak gyakorlásra jó, de az elhivatottságodat is mutatja.
Mi a menete egy megbízásnak? Hamar megtalálod a közös hangot a megbízóiddal?
Általában korábbi ügyfelek ajánlása nyomán, vagy a weboldalamon keresztül szoktak megkeresni. Ilyenkor először körbejárjuk, milyen elképzelései vannak az ügyfélnek, aztán elmondom, hogy én milyen megoldásokra gondoltam és milyen ütemben, milyen fázisokban tudom elkészíteni a kért munkát. Mindig nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy az ügyfél tudja, mikor és mit fog kapni, illetve, hogy amit megígérek, azt pontosan be is tartsam. Ez bizalmi munka, hiszen bár meg tudja nézni az ügyfél a korábbi munkáimat, de nem látja még maga előtt, mit fog végül kézhez kapni. Ezért kell biztos kézzel végig kísérni ezen az úton.
Általában mennyi időt vesz igénybe egy projekt elkészítése?
Az illusztráció mindig időigényes. Minél rutinosabb vagyok benne, annál inkább új dolgokat akarok kipróbálni, kísérletezni, ezért egyik munkát sem a kisujjamból rázom ki. Nagyjából 5 és 50 óra között mozog egyébként ez az intervallum, ami mindig a kép nagyságától és bonyolultságától függ.
Milyen fázisokon megy keresztül az ötlet, ami végül egy kész remekművé válik?
Miután megbeszéltük az ügyféllel, mik az elképzelések, nekilátok az anyaggyűjtésnek. Ezek lehetnek formai minták és/vagy színsémák, színösszetétel ötletek. A referenciák nem csak kapaszkodóknak jók, de a végeredmény is hihetőbb lesz a használatukkal. A befogadó fél látja, ha valami nem stimmel, még ha nem is tudja megnevezni, mi az. Ezért kell jó anyagokat találni minden képhez.
Maga a tényleges munkafolyamat elején általában készítek 2-5 vázlatot a témára, amiből aztán egyet kiválasztunk és azzal dolgozunk tovább. Ezt egy fekete-fehér verzió követi, amin már több részlet látszik, majd erre kerülnek rá a színek.
Van, hogy a vázlatolásból több kör készül, nem mindig sikerül elsőre megtalálni a legjobb megoldást, hiszen mindenkinek más az ízlése. Egy kicsit gondolatolvasónak is kell lenni ebben a szakmában.
Melyik volt a kedvenc megbízásod? Milyen grafikákat és illusztrációkat készítesz szívesen?
Nyugodtan mondhatom, hogy nincs olyan, amit ne készítenék szívesen. Legtöbbször nem is érzem munkának, legfeljebb akkor, amikor nagyon szoros a határidő. A kedvenceim azok, ahol a leginkább szabad kezet kapok a megrendelőtől. Az utóbbi időből például a Cruisinnak és az Escape Room Budapestnek készült képeim is ilyenek voltak.
Milyen eszközöket használsz a munkád során? Itt a kreatív tartalom előállításhoz szükséges szoftverekre, eszközökre gondolok elsősorban.
4 évig egy Intuos Pro L-t használtam rajzoláshoz, amit imádtam, most két éve egy 16-os Cintiq-re váltottam. Szoftverekben a szokásos Photoshop és Illustrator mellett a Clip Studio Paintet szoktam még elővenni.
Milyen munkafolyamatokhoz használod ezeket a kreatív szoftvereket, eszközöket?
A teljes munkafolyamatot digitálisan végzem, egyszerűen annyival gyorsabb és kényelmesebb, mintha bármelyik részt papíron végezném.
Ezek a munkafolyamatok általában mennyi időt vesznek igénybe?
Pár órától akár több tíz óráig. Mostanában azt vettem észre magamon, hogy a színezés résszel töltöm el arányosan a legtöbb időt. Az utóbbi években egyre jobban beleástam magam a különböző színelméletekbe és technikákba. A jól megválasztott színek még egy gyengébb rajzot is jobban el tudnak adni, mintha egy profi rajz van gyengén kifestve.
Milyen nehézségekkel kell szembe nézned egy ilyen grafika, illetve illusztráció elkészítése során?
Leginkább azzal, hogy még mindig közel sem vagyok olyan jó, amennyire elvárnám magamtól. Ezért nagyon sok referenciát használok az alakzatokhoz és a színekhez is.
Mit tanácsolnál egy hasonló, feltörekvő, tehetséges grafikusnak vagy illusztrátornak?
Dolgozz nagyon-nagyon sokat! Lehet ezt 8 órában csinálni, ha már állati profi az ember (én nem vagyok az), de addig is fordíts rá inkább 10-12 órát vagy még többet. Amennyire én tudom csak a kemény munka, ami kifizetődik és ez különbözteti meg a sikeres embert a kevésbé sikerestől.
Hajlamosak vagyunk a zsenikre (mint mondjuk Kim Jung Gi, hogy csak korunk legjobbját hozzam fel) úgy tekinteni, mint akik valami behozhatatlan előnnyel az agyukban születtek, ami eleve zsenivé predesztinálta őket a születésüktől kezdve. Ezzel szemben az igazság az, hogy ezek mögött a zsenik mögött hatalmas mennyiségű munka van, ebben járnak a legtöbbünknél előbbre. A tehetség szinte semmi, csak az elszántság számít.
Mik a terveid a jövőre nézve?
Sokkal jobbnak lenni! Egyébként amióta megszületett a kislányom, sokat játszok a gondolattal, hogy jó lenne mesekönyveket illusztrálni. A mesék világa egyébként is nagyon közel áll hozzám.
Köszönjük szépen a válaszokat és további sok sikert kívánunk a jövőben is!
Ha szeretnétek együtt dolgozni Mártonnal, látogassátok meg a weboldalát, ahol minden információt megtaláltok róla!
Egy grafikus útja című interjúsorozatunkkal a feltörekvő grafikusokat, illusztrátorokat szeretnénk inspirálni. Következő részünkben a nemzetközileg is elismert illusztrátor, Tondora Juditot ismerhetitek meg.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.