Nemrég induló sorozatunkban hivatásszerűen dolgozó magyar grafikusokat, illusztrátorokat mutatunk be nektek egy-egy interjú keretein belül! Első alkotónk Pozsgay Gyula, a Pozsgay Műhely ügyvezetője.
Pozsgay Gyula az egyik legismertebb, nemzetközi szinten is számon tartott magyar fantasy és science-fiction illusztrátor. Sokoldalúságát az is jól mutatja, hogy építész és közgazdász végzettségét grafikusként is remekül tudja hasznosítani: mérnöki precizitással és művészi meglátással alkot.
Portfóliója széleskörű tevékenységet fed le: tatabányai stúdiójában látvány- és arculatterveket, honlap-lapokat, dekorációkat készítenek hagyományos és digitális grafikai megoldásokkal. Közreműködött már számtalan társas- és számítógépes-játék, valamint kártyák, illetve könyvek illusztrációinak megtervezésében is, tulajdonosa a Pozsgay Műhely Kft-nek és a "falfesto.hu" brandnek.
Nagy tapasztalattal rendelkezik a digitális és hagyományos grafikai eljárásokban, festészetben és a fotózásban is.
Gyula mesélt arról, hogyan zajlanak a munkafolyamatok, milyen kreatív szoftvereket használ, illetve azt is elárulta, melyik projekten szeretett leginkább dolgozni.
Mióta foglalkozol illusztrációval és grafikával?
Egészen kisgyerekként kezdtem a rajzolást, amiből aztán hobbi, majd hivatás is lett. Komolyabban a kilencvenes évek második felétől foglalkozom grafikával, ekkor jelentek meg nagyobb nyilvánosság előtt az első munkáim is.
Mikor, mi okból határoztad el, hogy Te főállásban ezzel szeretnél foglalkozni?
Mikor vált hivatássá?
Nem volt konkrét elhatározás, egyszerűen jött. Szívesen csinálom, tetszik az embereknek, megélek belőle. Ebből a szempontból nagyon szerencsésnek tartom magam.
Mint minden út kezdete nehéz, milyen akadályokkal kellett szembe nézned, mielőtt kezdő grafikusként megkaptad az első megbízásod?
Nem igazán emlékszem ilyenre. Sokat rajzoltam már iskolás koromtól, lelkesen mutogattam mindenkinek, igyekeztem tanulni a kritikákból, és egyszer csak azt vettem észre, hogy keresnek. Könnyen lehet, hogy kaptam visszautasítást, vagy mást választottak helyettem, de ezeket sosem fogtam fel kudarcként vagy akadályként, csak visszajelzésként, hogy milyen területeken kell még fejlődnöm.
Mi a menete egy megbízásnak? Hamar megtalálod a közös hangot a megbízóiddal?
Ez megbízótól is függ, de leggyakrabban igen. Mivel alapvetően mérnök és közgazdász vagyok, nem grafikus, eléggé matematikai alapon állok neki a feladatoknak, nem művészként. Nagyon széles az érdeklődési köröm, így általában nem okoz problémát, hogyan közelítsem meg a témát.
Egy átlagos megrendelés e-mail-en, vagy telefonon történő megkereséssel kezdődik, és a feladat léptékétől függően akár személyes találkozó is lesz belőle. Egyeztetjük a témát, a feladat paramétereit, milyen felhasználásra kerül, ki a célközönség, mi a határidő, mennyibe kerül. A megállapodás után már a vázlattól kezdve szeretem bevonni a megbízót a feladatba, hogy a visszajelzések alapján minél könnyeben rátaláljak a neki tetsző elképzelésre.
Általában mennyi időt vesz igénybe egy projekt elkészítése?
A pár perctől a több évig. Ez annyi dologtól függ, hogy még körülbelüli becslést sem tudok adni. Ha a feladat csak egy egyszerű ikon, amihez az ötlet is megvan, az nagyon gyorsan megvan. Ha egy kétszáz oldalas képregény, vagy egy komplex játék összes grafikai anyaga, az pedig akár éves nagyságrendben is mérhető az időtartam.
Milyen fázisokon megy keresztül az ötlet, ami végül egy kész remekművé válik?
Van, amikor már a feladat megfogalmazásában is részt veszek, mert az ügyfél már ebben is szeretné kikérni a véleményemet. A kapott, vagy közösen elkészített specifikáció alapján megtervezem a projekt felépítését, kiválasztom a technikát, ütemezem a részfeladatokat. A projektterv elkészítése után vázlatokat rajzolok, ezek alapján újra pontosítjuk a megrendelővel az elképzelést. A grafika összetettségétől függően a vázlat és a kész rajz között még többször egyeztetünk. Alkalmazott grafikánál a maga a rajzolás nagyjából a folyamatnak a fele, legalább ilyen fontos a kommunikáció is.
Melyik volt a kedvenc megbízásod? Milyen grafikákat és illusztrációkat készítesz szívesen?
Rengeteg olyan megbízásom volt, amit nagyon kedvelek, nem igazán tudok belőle egyet kiválasztani. Nagyon szerettem az Auchannak készült Arnold és Oszkár illusztrációkat és a matricagyűjtő albumot, A Hexpanse társasjáték grafikáinak tervezését, B. Stenge Csaba történész barátom repülős illusztrációit, a Hangakirály sorozat könyvborítóit, a M.A.G.U.S. kártyák készítését, a RefCo Marslakók előadássorozatához készített illusztrációt, és még sokáig sorolhatnám. Kedvenc témáim a sci-fi, fantasy, repülés, és történelem.
Milyen eszközöket használsz a munkád során? Itt a kreatív tartalom előállításhoz szükséges szoftverekre, eszközökre gondolok elsősorban.
Kedvenc eszközöm a Wacom Cintiq 27QHD táblamonitorom. Kifejezetten hatékonyan tudok vele dolgozni, rendkívül hasznosnak találom a programozható távirányítót, és szeretem az érintésvezérlést is. A nagy méret előnye, hogy az éppen használt szoftver eszköztárainak is elegendő hely van a rajzfelület mellett.
Illusztrációk készítéséhez a Corel Painter, képregényekhez a Clip Studio Paint programot szeretem használni. A Corel Painter nagyon jó, valóságoshoz hasonló tulajdonságokkal rendelkező ecsetkészlettel jelentkezik, ami hozzám nagyon közel áll, hiszen sokat alkotok hagyományos technikákkal is. A Clip Studio Paint képregények készítéséhez nagyon jó célszoftver.
Arculattervezéshez, dekorációk tervezéséhez, illusztrációk, társasjátékok nyomdai előkészítéséhez, vektoros anyagok rajzolásához a Corel Draw programot szeretem használni. Sokszor előfordul, hogy egy összetettebb projekthez nem csak képeket rajzolunk és grafikát tervezünk (ez már csapatmunka, ezért használok többesszámot), hanem a teljes nyomdai előkészítést is mi végezzük. A Corel Draw ezekben az esetekben is bevált eszköz nálunk.
Milyen munkafolyamatokhoz használod ezeket a kreatív szoftvereket, eszközöket?
Bár sokszor előfordul, hogy a vázlatokat ceruzával rajzolom papírra, majd ezt beszkennelve dolgozok tovább a számítógépen. Ha éppen a gép előtt ülök, azonnal digitálisan készítem el a vázlatot is, ebben az esetben gyakran színes foltokból felépítve a tervet.
Miután a megbízó elfogadta a vázlatot, elkezdem kidolgozni a részleteket. Ennek módja a feladat jellegétől függően változhat, de nagyon hasonló. A nagyobb foltok, befoglaló formák felől haladok az egyre finomabb részletek felé. Mivel szeretek játszani a különleges fényhatásokkal, nagy segítséget nyújt, hogy a rajzokat több rétegben, és a rétegeket különböző módon egymáshoz illesztve tudom megrajzolni. Ez akkor is nagyon hasznos, mikor ugyanabból a rajzból tudok nagyon gyorsan többféle verziót előállítani.
Ha a grafika nyomdai felhasználásra is kerül, akkor a tervezést követően még a felhasználásnak és a nyomdai igényeknek megfelelően elő is készítjük az anyagokat.
Ezek a munkafolyamatok általában mennyi időt vesznek igénybe?
Erre a kérdésre ismét nagyon nehéz válaszolni. Legtöbbször rácsodálkoznak, hogy milyen gyorsan dolgozom, hiszen volt már rá példa, hogy 150 kártyaillusztrációt készítettem két hét alatt, egy átlagos könyv, vagy társasjáték borítója egy-két nap alatt megvan. Ez azonban attól is függ, milyen gyorsan sikerül a szerzővel megtalálni a közös hangot. Van, hogy azonnal ráérzünk egymás elképzelésére, de előfordul az is, hogy ez egy hosszabb folyamat lehet. Magát a rajzolást rendkívül hatékonnyá teszi, hogy minőségi eszközt használok. A programozható gombokkal ellátott távirányító gyakorlatilag kiváltja a billentyűkombinációkat, és az érintőképernyő a kezelőfelület használatát is gyorsítja. A klaviatúrát így csak akkor veszem elő, ha fájlt, vagy réteget nevezek el. Ugyan ezt is kiváltható lenne a képernyőn megnyitható érintőbillentyűzettel, de ebben úgy látszik maradi vagyok, jobban szeretem, ha érzem a gombokat az ujjaim alatt.
Milyen nehézségekkel kell szembe nézned egy ilyen grafika, illetve illusztráció elkészítése során?
Nem nehézségnek hívnám, inkább feladatnak. Szeretem jól körül járni a témát, és pontos paraméterekkel, referenciákkal dolgozni.
A rajzolás megkezdése előtt megtervezem a projektet, mekkora felbontásban, méreteben kell készíteni, milyen színprofillal, kifutóval, lesz-e benne hajtás, hol lesznek rajta egyedi grafikai elemek, mi az, amit készen kapok, mi az, amit magam tervezek meg hozzá. Ezek alapján kalkulálom rá a munkaigényt és az árat is.
Mint analitikus alkat, szeretem érteni, hogy mit csinálok. Például, ha rajzolok egy páncélos lovagot, érdekelnek, hogyan alakították ki a csatlakozási pontokat, hogyan mozog, mi tartja, de témától függetlenül szeretem, ha „működik”, amit tervezek.
Mit tanácsolnál egy hasonló, feltörekvő, tehetséges grafikusnak vagy illusztrátornak?
Közhelyesnek tűnhet, de azt, hogy ne adja fel, kísérletezzen, csinálja, amit szeret, mutassa meg bátran másoknak, élvezze, ha dicsérik, és tanuljon a kritikákból.
Mik a terveid a jövőre nézve?
Ebből mindig rengeteg van, sok tervet érlelek.
Rövidtávon most két brandet is szeretnénk felépíteni csapatommal. Az egyik egy csillagtérkép generátor, amit először hazai piacon indítunk csillagaim.hu néven. Ehhez egy programozó barátom ötletére építve a designt készítettem, és van sok bővítési tervünk is. A hazai indulás után hamarosan nemzetközi piacon is elindítjuk a szolgáltatást. A másik, hogy a Pozsgay Műhely elnevezést a hazai piacon megtartva, a nemzetközi piacon is megjegyezhető, és nem utolsó sorban ki is mondható elnevezéssel, főleg a társas-, és egyéb játékokhoz készülő grafikák, illusztrációk piacán a visualcorps.com elnevezés alatt építsünk fel egy márkát.
Köszönjük szépen a válaszokat és további sok sikert kívánunk a jövőben is!
Ha szeretnétek együtt dolgozni Gyulával, látogassátok meg a weboldalát, ahol további érdekes illusztrációkat is találhattok!
Egy grafikus útja című interjúsorozatunkkal a feltörekvő grafikusokat, illusztrátorokat szeretnénk inspirálni. Következő részünkben a szabadúszó grafikust, Szőke-Kiss Mártont ismerhetitek meg.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.