A 3D és az AR segítségével már most is olyan alkotások születnek, melyekről túlzás nélkül nehéz eldönteni, hogy valóságosak, vagy mi kreáltuk őket. Ez önmagában nem újdonság, a változás sokkal inkább ott figyelhető meg, hogy a 3D és az AR immár nem csak a nagy vállalatok és stúdiók számára elérhető. Már az egyéni felhasználók is olyan digitális eszköztárral rendelkeznek, melyek segítségével azt csinálnak a 3D-s térben, amit csak akarnak. Ez a jelenség pedig idén is minden bizonnyal újabb szintekre lép majd.
Az Adobe MAX-on, melyet tavaly októberben (a rendezvény történetében először online formában) tartottak, az előadók nagy hangsúlyt fektettek a 3D-re és az AR-re, vagyis ezen a MAX-on sem unatkozhattunk:
Az Adobe MAX három előadója mesélt arról, hogy 2021-ben mire számíthatunk a 3D és az AR területén.
Manapság már messze nincs szükség egy több tagú csapatra, hogy 3D-s dizájnokat készítsünk. A grafikusok már egyéni munkamenetük szerint, saját beállításaikkal és felszerelésükkel dolgozhatnak valósághű munkákon. Ronan Mahon és Anna Natter a tökéletes példa arra, hogy mire lehet képes egy szabadúszó grafikus, ha kihasználja a lehetőségeket.
Miután több, mint egy évtizedig dolgozott 3D-s területen vezető játékstúdióknál, Ronan Mahon úgy döntött, hogy szabadúszóként folytatja.
„A mostani számítógépemmel és az általam használt szoftverrel már majdnem olyan ütős munkákat lehet készíteni, mint egy stúdióban. Viszont így, ha támad egy ötletem, akkor azon nem egy stúdióban, hanem a vidéki otthonom kényelmében kezdhetek dolgozni. Így otthonról is csomóféle munkát tudok elkészíteni, legyen szó akár valamilyen poszterről, vagy egy motion graphics videóról."
Mikor Ronan anno találkozott a 3D-s alkotással, elmondása szerint teljesen lenyűgözte. Az Adobe Substance 3D-s eszközeinek hála egy fotórealisztikus grafika elkészítése ma már gyakorlatilag simán megoldható akár neki, akár másnak, aki kicsit érdeklődik a téma iránt.
„Nemrégiben a Substance Source-szal foglalkozó csapattal dolgoztam együtt. Úgy kezeltük a projektet, mintha tényleg valódi anyagokkal dolgoznánk, a munka végeztével pedig már szinte tényleg el tudtuk képzelni az adott digitális anyagot, mintha ott lenne a kezünkben. Ami pedig igencsak meglepő, hogy soha nem találkoztam a csapatom többi tagjával. Mindannyian más kultúrákból származunk, mégis együtt tudtunk dolgozni.”
Ronan fantasztikusnak tartja, hogy mennyit fejlődött a technológia az elmúlt néhány évben. Például, amikor először látta VR-ban, amit alkotott, nem akart hinni a szemének:
„Annyira igazinak, valóságosnak tűnik, amilyet ezelőtt még soha nem tapasztaltam. Az adta meg a kellő önbizalmat ahhoz, hogy szabadúszóként a saját stúdiómból kezdjek dolgozni, hogy megvolt a kreatív tudásom az otthoni munkához és hogy alkotni akartam valami állandót ebben a bizonytalan időszakban, és így utólag jó döntés volt. Most már más iparágakból is keresnek meg különböző jellegű munkákkal.”
Ronan Mahon itt mesél még többet munkáiról és arról, miként lett szabadúszó.
Anna Natter még „hagyományos” 2D-s animátorként kezdett dolgozni, ma már ő is szabadúszóként alkot. Azóta a 3D szerelmese, mióta legelőször kipróbált egy 3D-s szoftvert. Három éve elhatározta, hogy továbbképzi magát a témában az Adobe Dimensionnal. Az így megszerzett új ismeretek, tették lehetővé számára, hogy 3D-s grafikusi karrierbe fogjon. Számára is megdöbbentő a 3D-s és az AR technológia fejlődésének üteme:
„Ma már nem számít újdonságnak, ha egy AR projekthez valaki csak a mobilját használja, az azon lévő appokkal dolgozik, például készít egy fa kérgéről egy képet, amit 20 perc alatt átalakít 3D-s digitális anyaggá, amivel tovább dolgozhat. Gyakorlatilag már mindent meg lehet csinálni a 3D-s technológia segítségével, ezért az igény is egyre nagyobb a 3D-s alkotásokra. Lassan ez válik az átlagossá.”
Az újabb eszközök árukat tekintve megfizethetőbbek és felhasználóbarátabbak, mint valaha. A különböző szoftverekkel való kísérletezés és alkotás a vírus és az otthoni munka idején sem szakadt meg, sőt, talán még közelebb hozta egymáshoz a grafikusokat, animátorokat.
Az Anna által létrehozott Facebook csoport – ami az Adobe Dimension Enthusiasts nevet viseli és nagyjából 1700 tagja van – a vírus alatt még inkább egy virtuális találkozóhellyé vált mindenki számára, aki érdeklődik ezek iránt a kreatív eszközök iránt. A Creative Cloud Libraries pedig tovább segítette a tagok együttműködését.
„Nagyszerű kapcsolatba lépni más emberekkel, például ezzel a csoporttal, vagy megosztani az alkotásaimat a kollégáimmal. Ez nagyon megkönnyíti a mindennapi életet és mostanában egyértelműen azt látom, hogy többet kommunikálunk egymással. Távol kell lennünk egymástól, de valahogy mégis közelebb vagyunk, mint korábban voltunk.”
Anna itt mesél arról, hogyan váltott a 3D-s alkotásra a Adobe Dimension-nal.
A remek 3D és AR szoftverek újabb lehetőségeket nyitnak az alkotás terén: az új Adobe Aero desktop app, a Medium, a Substance Painter, az Adobe Dimension és a többi program, mind arra szolgál, hogy feszegessük a képzeletünk határait.
Don Allen Stevenson III szerint három tényezőnek köszönhetően fejlődhet ilyen mértékben a 3D és az AR technológia és ezeknek köszönhetően egy jó ötlet megvalósításának ideje jelentősen lecsökken:
„Ezek az eszközök sokkal könnyebbé teszik, hogy a munka kreatív részére és ne a technikai részére koncentráljunk. Ráadásul igencsak felhasználóbarátok, így nem nehéz bárkinek belevágnia egy ilyen projektbe.”
„Még mindig többször szenvedek azzal, hogy miként szinkronizáljam a Substance Painterben készített textúráimat egyes AR platformokkal. Az Aero azonban segít abban, hogy azonnal lássam, hogyan fognak majd kinézni. Ezen kívül az asztali verzióban található különböző elrendezési eszközöket (alignment tools) is szeretem használni, az pedig kifejezetten tetszik, hogy a program támogatja a QR-kódokat, melyeket fel tudok használni a kriptográfiai munkámban.”
Az Adobe Capture Adobe Aero-ba történő integrálásának köszönhetően hamarosan már lehetőség lesz nagy felbontású 3D-s szkenneket készíteni Adobe Capture-ben, azokat továbbítani az Adobe Dimension-be textúrázás és elrendezés céljából, majd vissza az Adobe Aero-ba, hogy az AR-rel kapcsolatos munkákkal fejezzük be a folyamatot.
„Ez a folyamat nagy segítség lesz, hogy a felhasználók kitolhassák az eddigi határaikat. Ezen kívül azt is remélem, hogy az AR formátumok egyre hasonlóbbak lesznek egymáshoz, így használhatom majd az Adobe Aero-t, hogy együtt dolgozhassak másokkal.”
Don Allen Stevenson III itt mutatja be az Adobe Aero, Adobe Dimension, Medium és Substance Painter használatát.
Az Adobe fejlesztői csapata két félkész fázisban lévő projektet is bemutatott az Adobe MAX-on:
„Ez az anyagalkotási folyamat lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy valósághű 3D-s tárgyakat tervezhessenek digitálisan valós mintákból kiindulva. Szeretnénk a lehető legegyszerűbb rögzítési folyamatot biztosítani a ehhez: csak egyetlen képet kell készíteni a valódi anyagról, amiből néhány másodperc alatt előállítható a reális anyagmodell digitális formában” – mondta Tamy Boubekeur a Material World projektről.
Így a felhasználóknak már csak be kell húzniuk a képeket a Substance Alchemist-be, hogy azokat digitálisan használható anyagokká alakítsák.
„A valódi anyagok megjelenítése a digitális térben számos újabb lehetőséget nyit meg a kreatív grafikusok előtt. Ez lerövidíti majd a tervezési folyamatot, „keveredhetnek” a valós és a mesterségesen létrehozott anyagok, és így még könnyebbé válik a 3D-s alkotás, bárki kezdjen is neki.”
Tamy szerint továbbá, ha machine learning-gel működő technológiával dolgozhatnak a felhasználók, annak két pozitív eredménye van:
„Először is, a folyamatok automatizálása nemhogy nem korlátozza a kreativitást, hanem fokozza azt: időt szabadít fel, hogy többet foglalkozhassunk a munka kreatív részével. Másodszor pedig ezeknek a fejlettebb technológiáknak a kezeléséhez egyáltalán nem szükséges, hogy a felhasználók képzettebbek legyenek a témában, mint eddig. Épp ellenkezőleg: így több kreatív, különböző hátérrel rendelkező ember lesz képes 3D-s munkákat készíteni, nem pedig csak a profik. Úgy gondolom, hogy a számítógépes grafikák aranykorának kezdetén járunk, ahol az alkotás folyamata sokszínűbb lehet, mint korábban bármikor.”
2021-ben ezek a kreatív technológiai megoldások még több emberhez fognak eljutni.
Akik kezdők, azok szinte zökkenőmentesen építhetik majd be munkafolyamatukba a 3D-t és az AR-t, és bárhonnan elérhetik a felhasználóbarát, intuitív eszközök széles választékát. A profik előtt pedig ott áll a lehetőség, hogy a különböző alkalmazások kreatív funkcióinak kombinált használatával még összetettebb és lélegzetelállítóbb alkotásokat készítsenek.
A 3D és az AR ma már nem a feltörekvő technológiák közé tartozik, hanem kezd egyes iparágak mindennapi részévé válni, ez a kör pedig egyre tágul és várhatóan 2021-ben tovább szélesedik majd.
Ha szívesen böngésznél az Adobe professzionális szoftverei között, magyar nyelvű termékleírásainkat itt találod!
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.