[7. rész] Egy grafikus útja - Bódi Kati


Sorozatunkban hivatás szerűen dolgozó magyar grafikusokat, illusztrátorokat mutatunk be nektek egy interjú keretein belül! Hetedik alkotónk Bódi Kati, aki alkotásaival igazán különleges világba invitál minket.


Bódi Kati 1968-ban született Budapesten, jelenleg is itt él és alkot. Munkáira jellemzőek a sorozatok, gyakran dolgoz fel egyéni sorsokat, családtörténeteket. 1992-ben szerzett diplomát a Képzőművészeti Főiskola tervező grafikus szakán, majd a posztgraduális képzést is elvégezte. Azóta szívesen dolgozik gyerekeknek szóló történeteken, tankönyveket illusztrál. Ebben kiemelkedő szakmai sikereket ért el: a Műszaki Könyvkiadónál megjelent „Betűn innen, betűn túl” első osztályosoknak szóló olvasókönyv a HUNDIDAC 2009 Taneszközminősítő díjversenyen nagydíjas lett, a második osztályos olvasókönyv pedig Szép magyar Könyv díjat kapott 2011-ben.

Mindemellett szereti a hagyományos, manuális eszközöket is, művészeti tevékenysége nagyon széleskörű. Kiállításain gyakran találkozhatunk papírkollázsoktól a digitális fotók átdolgozásáig, textilképektől az üveginstallációkig.

Katit arról kérdeztük, hogyan indult el a grafikus pályája, hogyan alkot, és mit tanácsol a hasonló álmokat szövögető fiatalok számára.

 

grafikusinterju-header_BODIKATA_0.png

 

Mióta foglalkozol illusztrációval és grafikával?

Azóta rajzolok, amióta a kezembe tudom venni a ceruzát, vagy bármi más képalkotásra alkalmas eszközt. Kb. tíz éves lehettem, amikor először megfogalmaztam, hogy mivel leginkább rajzolni és olvasni szeretek, olyan munkát szeretnék majd, amihez ez a kettő kell. Nem ismertem még az illusztrátor szót. Viszont első rajztanáromnak hála, már gyerekként megtapasztaltam, milyen adott témára „megrendelésre” dolgozni, sok rajzversenyen indultam, volt, hogy szép eredménnyel. Nem mindig érdekelt igazán az adott téma, de akkor is megoldottam, kihívásnak tekintettem. Az alkalmazkodás (a megrendelői igényekhez) fontos dolog, a grafikus szakmában is. Középiskolában és főiskolán is tervező grafikát tanultam, ezen belül leginkább az illusztráció érdekelt mindig. 

 

32-vetesi-varju.jpg

 

Mikor, mi okból határoztad el, hogy Te főállásban ezzel szeretnél foglalkozni?

Mindig ezt szerettem volna, az első munkahelyemen is grafikus voltam. (a nyolcvanas évek végén, a Magyar Televíziónál - leginkább stáblistákat készítettünk, még többnyire kézi munkával, de jutott elég önálló, kreatív, rajzos feladat is) Aztán kanyargós út vezetett a mostani helyzetig, amikor is szabadúszó vagyok, több rendszeres és esetenként felbukkanó megrendelőkkel.

Mikor vált hivatássá?

Nem tudom, ezt sosem fogalmaztam meg, de talán mindig az volt 🙂

Minden út kezdete nehéz, milyen akadályokkal kellett szembe nézned, mielőtt kezdő grafikusként megkaptad az első megbízásod?

Kezdő grafikusként azt igyekeztem csinálni, amit a munkahelyemen elvártak. Tanulnom kellett, mit hogyan kell megoldani a gyakorlatban, fejlődtem, szorgalmas voltam, így egyre jobb, önállóbb feladatokat kaptam.

Később, amikor szerettem volna könyveket illusztrálni, az volt a nehézség, hogyan érjem el, hogy ismeretlenül szóba álljanak velem kiadók. Néhány szerencsésen alakuló ismeretség hozott lehetőségeket, de nagyon lassan jutottam el odáig, hogy egyre inkább kedvemre való munkákat kapjak.

 

Finy-Petra-A-kert-bm.jpg

 

Mi a menete egy megbízásnak? Hamar megtalálod a közös hangot a megbízóiddal?

Többnyire úgy jön egy megrendelés, hogy ismerik valamelyik munkámat, vagy valaki ajánl. Elmondják írásban vagy telefonon mit szeretnének, de új kapcsolat, nagyobb munka esetén néha személyen találkozunk. Megbeszéljük, mi a téma, milyen stílust várnak. Egyeztetnünk kell, mi a határidő, és mennyit tudnak fizetni. Ha nekem kell árajánlatot adni, az nehezebb dolog, még sok év után sem vagyok mindig elég bátor rendesen megkérni a munkám árát. Ellenben, ha tudom mi az időbeli és anyagi keret, akkor felmérem, ebből én ki tudok-e hozni valamit.  Vannak régi megrendelők, akikkel nagyon könnyű együtt dolgozni, félszavakból is értjük egymást, pont elég támpontot és önállóságot kapok, de olyan is akad néha, aki vagy nem tudja pontosan, mit szeretne, vagy olyasmibe akar beleszólni, amiben elég lenne, ha inkább bízna a szakértelmemben. Meg tudom védeni az álláspontomat, de rugalmas is vagyok, amíg számomra is vállalható a végeredmény.

Általában mennyi időt vesz igénybe egy projekt elkészítése?

Ez nagyon változó. Ha pontosan lehet tudni, mi az elvárás, és egyszerűen kivitelezhető, akkor nagyon hamar megvan. (de sohasem „csak két kattintás”!) Egy bonyolultabb, sok rajzos feladat akár hónapokig is elhúzódhat, különösen, ha valami miatt menet közben változtatni kell.

Milyen fázisokon megy keresztül az ötlet, ami végül egy kész remekművé válik?

Lehetőleg világosan megfogalmazott cél kell, azután anyaggyűjtés, inspirálódás. Sokszor szükségem van fotós referenciára, de utána is olvasok a speciális témáknak. Ez időigényes, de csak így lesz hiteles. Változatos dolgokat kell rajzolnom, állatok, növények, gőzmozdony, kenyérsütés, épületek, bármi. Sok mindenhez konyítok ezért -mindenféléhez egy kicsit. Vázlatot készítek, amit egy ponton meg lehet mutatni a megrendelőnek. (pl. könyv esetében egy próbarajz egy-két karakterrel, annyira kidolgozva, hogy eldönthesse, tetszik-e a stílus) Az egyik legnehezebb de egyben élvezetesebb része munkának a tervezés, amikor kialakul az adott feladathoz leginkább illő vizuális világ. Szeretek kísérletezni, mindig újabb megközelítéseket kipróbálni. Amikor ez megvan, akkor a kialakult keretek között maradva „csak” végig kell csinálni. Akkor van kész, ha én is, a megrendelő is elégedettek vagyunk vele.

 

Finy-Petra-A-kert-cm.jpg

 

Melyik volt a kedvenc megbízásod? Milyen grafikákat és illusztrációkat készítesz szívesen?

Nehéz lenne egyetlen kedvencet mondani. Sokféle, és mindet másért szeretem. Évek óta dolgozom a Patkós Stúdiónak, rengeteg növényt, állatot rajzolok, természetvédelmi témákat dolgozunk fel ismeretterjesztő táblák, játékok, interaktív kiállítások formájában, ezek nagyon közel állnak hozzám. Azt is nagyon szeretem, ha meséket, vagy akár felnőtt történeteket illusztrálhatok, különösen, ha teljesen elengedhetem a fantáziámat. Olyan is van, hogy nem munka, hanem játék, például az Író Cimborák gyerekirodalmár társaságnak sokszor rajzolok, kiváló szövegekhez, ilyenkor tényleg bármi belefér. És az is előfordult már, hogy a magam kedvére rajzolt kép ihletett meg egy írót, ez igazán nagy öröm.

Milyen eszközöket használsz a munkád során? Itt a kreatív tartalom előállításhoz szükséges szoftverekre, eszközökre gondolok elsősorban.

A pályám kezdetén még teljesen hagyományos eszközöket használtam, gyerekcipőben járt még a számítógépes grafika, nem is igazán érdekelt akkor még. Elég későn lett számítógépem, és legelőször a Photoshoppal barátkoztam meg, majd egy sürgős munka miatt lett egy kis Wacom táblám. Papíron nem készültem volna el határidőre, de hamar belejöttem a digitális rajzolásba. Annyira, hogy manapság szinte kizárólag így dolgozom, vagy vegyes technikával, beszkennelt festett textúrákkal, fotókkal is. (volt rá példa, hogy mindenképpen papíron kellett valami, és mielőtt valóban megfestettem akrillal, a vázlat digitálisan készült) Wacom Intuos L táblám van, és még mindig a Photoshop a kedvenc, de ha valami vektorosan kell, akkor megoldom Illustratorban (ha nem túl bonyolult). Tipográfiával sokáig nem foglalkoztam, de rájöttem, milyen sok előnye van, ha önállóan el tudok készíteni egy könyvet, így mostanában az InDesign is eszközömmé vált. Persze mindig is képcentrikus leszek.

Milyen munkafolyamatokhoz használod ezeket a kreatív szoftvereket, eszközöket?

Tervezek, rajzolok, színezek, szerkesztek, dokumentálok, kommunikálok...

Ezek a munkafolyamatok általában mennyi időt vesznek igénybe?

Ez mindig az adott munka bonyolultságától függ. De mindenképpen gyorsabb így dolgozni, mint analóg eszközökkel, a javíthatóság és variálhatóság miatt.

 

tengertánc-borító.jpg

 

Milyen nehézségekkel kell szembe nézned egy ilyen grafika, illetve illusztráció elkészítése során?

Vannak korlátaim, nem vagyok zseni. A rajztudásomat, stílusomat is mindig lehet és kell fejleszteni, és az eszközök is annyi lehetőséget rejtenek magukban, sőt a szoftvereket folyamatosan fejlesztik, hogy úgy érzem, csak nagyon kis részét ismerem és használom, nem is tudok lépést tartani minden újdonsággal. De talán nem is biztos, hogy feltétlenül szükséges.

Mit tanácsolnál egy hasonló, feltörekvő, tehetséges grafikusnak vagy illusztrátornak?

Tanulás, tájékozódás folyamatosan. Szorgalom és kitartás, megbízhatóság, alkalmazkodóképesség. De nem mindenben, el lehet aprózódni a túl sok kompromisszum között. Ha valaki igazán tudja, mit szeretne, akkor menjen következetesen a kitűzött célja felé, lehet, hogy nem nagyon gyorsan, de eredményes lesz. Nem mindenkinek megy könnyen (nekem se) de fontos a jó önmenedzselés, jelenlét megfelelő helyeken, kapcsolatépítés.

Mik a terveid a jövőre nézve?

Szeretnék minél több önálló munkát, vannak könyvötleteim, legyen elég időm megvalósítani.

Köszönjük szépen a válaszokat és további sok sikert kívánunk a jövőben is!

 

Ha szeretnétek együtt dolgozni a Katival, látogassátok meg a weboldalát, ahol további érdekes képeket is találhattok!

Weboldal: Bódi Kati

Instagram: kati.bodi

Egy grafikus útja című interjúsorozatunkkal a feltörekvő grafikusokat, illusztrátorokat szeretnénk inspirálni. Következő részünkben a szabadúszó grafikust, Lossonczy Bazsót ismerhetitek meg!

 

grafikusinterju-header_BODIKATA_0.png

 

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram