Egy olyan év után, aminek a leírására a “letargia” a legjobb szó, sokan keresnek valami felemelőt, ami jobb kedvre derít. Emiatt kezdtek el a nagy márkák, indie alkotók, magazinok, videójátékok dinamikus, színes videókat, képeket, effekteket készíteni. Hirtelen mindent beborított a szivárvány.
A színes elemek használata az Adobe Stock 2021-es vizuális trendjei közül az egyik legerősebb, melyben a hangulatjavító színeken van a hangsúly.
{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/FkiztcDMYIE.jpg?itok=eEmJy021","video_url":"https://youtu.be/FkiztcDMYIE","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}
"A hangulatjavító színek használata az egyik első és legszórakoztatóbb az idei trendek közül" - állítja Brenda Mills, az Adobe Stock kreatív és fogyasztói divíziójának igazgatója. "Egész évben kutattam a kreatív projekteket, és azt tapasztaltam, hogy túlnyomó többségben voltak a sokszínű, élénk dolgok."
A szivárványok trendje mindenhol felbukkan, és ez nem csak a hagyományos, boltíves alakú szivárványt jelenti (igaz ezekből is van bőven). Sokkal találóbb, ha inkább "színbombákról” beszélünk, amikben élénk, szaturált színskálák jelennek meg, ezzel is feldobva a reklámok, videók, újságcikkek és még megannyi vizuális termék látványvilágát. A mostani "Shot and edited on iPhone" Apple kampány egy tökéletes példa erre. A virtuális téren kívül pedig a "The Home Edit"-nek sikerült hatalmas, több milliós népszerűségre szert tennie a pandémia alatt azzal, hogy élénk, színes fotókat készítettek az otthoni dizájn kapcsán. "Ez volt az egyetlen erős trend, amely igazán feltűnt nekem" - állítja Milis, hozzátéve: az élmény erősen befolyásolta a hangulatát, méghozzá erősen pozitív irányba.
A trend lényege egyszerű és mégis nagyszerű: a fogyasztók optimizmusára, boldogságvágyára játszik azzal, hogy energikus, érzelemdús, egyszóval hangulatjavító színeket használ. Mindez kifejezetten arra van kalibrálva, hogy folyamatos pszichológiai impulzusokat sugározzon. Persze, mindennek volt már egy előszele: az elmúlt években ugyanis mindent "rózsaszín mázba" burkoltak - ezt bővítették ki a brandek színpalettájuk kiszélesítésével. Erőteljes élmény, ahogy az erős, szaturált, színek szinte tapinthatóan hatnak az elmére, lendületet és energiát adva a vizuális élmény befogadójának.
"Nincs abban semmi új, hogy a sokszínű, fényes, gyönyörű látvány felemelő vagy esetleg inspiráló hatással van ránk" - állapítja meg Milis, utalva arra, hogy a színek, amelyekkel körülvesszük magunkat, befolyásolják a hangulatunkat, az étvágyunkat sőt, még azt is, hogy mennyire érezzük magunkat fáradtnak. Vizuális érzékeink stimulálása a legkülönbözőbb színekkel azt eredményezi, hogy az idegrendszerünk feltöltődik izgalommal, ez a fajta éberség pedig cselekvésre késztet.
"Nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy mi is az a különbség, amely egyértelmű trendként különbözteti meg a szivárványos szimbolikát a többitől" - mondja Milis. Szerinte a szivárvány egy erős szimbólum, amely "tapasztalatok, identitások, emberi lelkek teljes spektrumát foglalja magában - mindezt így egyben."
A szivárvány mindig is lenyűgözően hatott az emberekre. A világ különböző kultúráiban úgy gondolták, hogy az égbolton felbukkanó színpompás jelenségnek spirituális jelentősége van, például, hogy ez a mennybe vezető út. A görög mitológiában a szivárvány Iris istennő hírnöke volt. A skandivánok Bifröst néven emlegették a varázslatos hidat az istenek és a földi halandók között. A Buddhizmusban pedig a szivárvány a spirituális megvilágosodás előzménye - "a meditáció utolsó előtti állapota ez, mielőtt az anyag elkezd tiszta fénnyé változni."
Az első szivárványos zászlót 1978-ban tervezte egy vietnámi veterán és művész, Gilbert Baker. Alkotását az éves San Franciscó-i Pride-on mutattak be. A meleg közösség egyből elfogadta a szimbólumot, és már már több mint 40 éve használja a teljes LMBTQ közösség. 2017-ben Philadelphiában egy új verzijóát kezdték használni, ahol egy extra fekete és barna csík van, ami az etnikai befogadásra utal.
Még akkor is, amikor a lehető legkomolyabb kontextusban használjuk, a szivárvány megőrzi a vidám, boldog és játékos érzését. A szivárvány és a sokszínű paletták gyakoribb használata kifejezi a befogadás, a sokféleség és a szolidaritás szimbolikáit, vagyis azokat az értékeket, melyek egy szebb jövőkép ígéretével biztatnak.
"Kifejezetten szeretem az olyan kreatív alkotásokat amikben az élénk színek teret kapnak a fekete mellett," - állítja Milis. "Azt látom, hogy ez a szimbolika nem csak a feketék erejét (Black power), hanem a feketék örömét (Black joy) is kifejezi. Ez mára már nem csak egy nyílt beszélgetés, egy harc az egyenlőségért, hanem a fekete emberek ünnepe is. Ez is ennek a trendnek egy nagyon szép és örömteli vonzata."
Akkor, amikor a COVID-19 végigsöpört Amerikán, a fekete és latino közösségeket aránytalanul súlyosabban érintette a járvány okozta veszteség. Ekkor a különböző egyének és brandek próbálták a fekete közösség értékeit megünnepelni - mindezt színes-szagos, és elég markáns posztokkal, TikTok klipekkel, brand kampányokkal. Ilyen a VSCO-féle #BlackJoyMatters.
"Olyan csodás, hogy a színeknek mekkora erejük van" - mondja Milis. "Örülök, hogy sok ember dolgozik egy igazságosabb világért. Olyanok, akik felismerik és használják ezeket a szimbólumokat és trendeket."
{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/RXyyui0Vy8o.jpg?itok=oGNhio9L","video_url":"https://youtu.be/RXyyui0Vy8o","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}
Ha szívesen olvasnál bővebben az Adobe Stock-ról, magyar nyelvű termékleírásunkat itt találod!
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.