A Pantone Intézet minden év decemberében kihirdeti a következő év színét, amire úgy is tekinthetünk, mint egyfajta trend-indikátor. Idén az időtlen, magabiztosságot sugalló kékre esett a választás.
A Pantone név már 1962 óta a precíz színkezelés szinonimája. Ha biztosan azt a színt szeretnénk a nyomtatásban viszontlátni, amit a megrendelő kér, akkor a Pantone skálákat érdemes használni. A cég többféle kivitelben kapható palettáival pontosan beazonosíthatjuk a színeket, illetve azt is megtaláljuk, hogy az adott színt hogyan tudjuk kikeverni, reprodukálni.
A céget az ’50-es években alapították Amerikában. Abban az időben elsősorban nyomdai szolgáltatásokat nyújtottak, egészen addig, amíg az egyik alkalmazott, aki a későbbi tulajdonossá is vált, létre nem hozott egy egységesített színelőállítási rendszert. Ez azt a célt szolgálta, hogy egy bizonyos színt bárhol ugyanúgy elő lehessen állítani a kódja alapján.
Azóta a Pantone kódokat használják rengeteg területen, a tervezéstől az előállításig többek között grafikai termékeknél, nyomdászatban, de például a textiliparban is, sőt egyes nemzetek zászlóinak színeit is ezek alapján határozzák meg.
A Pantone Színintézet 2000 óta minden év végén kiválasztja az év színét, amely a divattól kezdve a lakberendezésen át az alkalmazott művészetekig minden iparágban komoly hatást gyakorol a termékek gyártására, csomagolására és kivitelezésére. A kiválasztást természetesen nagyon komoly munka és kutatás előzi meg, éppen ezért a cég színkonzultációkat tart, foglalkozik a színpszichológiával és világszerte együttműködik globális márkákkal, évente kétszer pedig titkos találkozókat szervez, amin a különféle nemzetek csapatai tanácskoznak a színszabványokat illetően, hogy az év végi döntés telitalálat legyen.
2014-ben a sugárzó orchideára, 2016-ban a rózsakvarcra, 2019-ben pedig az élő korallra esett a választás, idén pedig az alkonyatkori égre emlékeztető Classic Blue lett a nyerő, melynek hivatalos színkódja PANTONE 19-4052.
A Pantone szerint 2020 hivatalos színe az időtlen, egyszerűségében is elegáns klasszikus kék arra hivatott, hogy visszaadja a bizalmat, a hitet, az állandóságot és a védelmet, amire mindannyiunknak szüksége van ahhoz, hogy erős alapokkal kezdhessük az új évtizedet.
Laurie Pressman úgy nyilatkozott, hogy ez a kék egy olyan szín, amit szerte a világon láthatunk, egy szóval átlépi a kulturális és földrajzi határokat is.
Persze, ha jobban belegondolunk a kék szín valóban mindenhol ott van. Látható a víz tükrében, ha úgy éri a fény, a farmernadrágon, de az ég is ebben a színben pompázik alkonyatkor.
Egy szó, mint száz, az év színe hatással van a világra, éppen ezért nem meglepő, hogy sok cég reagál is a bejelentésre.
Például a White Rabbit és a WWF Magyarország idei projektje a „Keep Living Coral” kampány, 2019 színére, az élő korallra alapozva hívta fel a figyelmet a korallzátonyok védelmére. A kollaboráció idén is lecsapott, és zseniálisan „meghekkelve” az idei bejelentést, létre hozta a #SaveClassicBlue kampányt, ami a légszennyezés problémáját helyezi előtérbe.
„A légszennyezés mára drasztikus méreteket öltött. A mérgezés áthatja és sötétre festi a minket körülvevő környezetet. A Pantone Classic Blue színe újra felhívja a figyelmet ökoszisztémánk törékenységére; arra, hogy a színek mögött egy még élő, lélegző és rendkívül összetett természet rejtőzik, melynek megóvása mindannyiunk alapvető kötelessége” – olvasható Klacsán Csabának, a WWF Magyarország kommunikációs vezetőjének nyilatkozata a wwf.hu oldalán.
A kampány zsenialitása abban is rejlik, hogy nem csak egy üzenetet hordoz, hanem cselekvésre is serkent minket, hogy igenis részt kell vennünk a klímavédelemben, ha továbbra is látni szeretnénk az alkonyat klasszikus kékjét. A felhasznált képeket Wade Tregaskis készítette.
További információért kattints a linkre!
(PANTONE)
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.