Hogyan határozza meg a betűtípus a tervezést?

    Megkértek minket, hogy tervezzünk valamit. Lehet, hogy ez egy szórólap a vállalatunk következő szemináriumára. Lehet, hogy ez egy meghívás a barátunk esküvőjére. Pontosan tudjuk, hogy hogyan kell kinéznie a projektnek. Tudjuk, hogy milyen tónust akarunk használni a közvetítéshez, de valamilyen ok miatt az ötleteink nem jelennek meg a végső tervezetben. 

    Ha ez ismerősen hangzik, vessünk egy pillantást a betűtípusokra. 

    A fontokról bővebben

    Ha régebben már használtunk szövegszerkesztőt, valószínűleg tisztában vagyunk a "font" alapvető jelentésével. Azonban, ha egy olyan design projekten dolgozunk, ahol a font fontos jelentéssel bír, meg kell értenünk, hogy mi a különbség a típus (type), betűkép (typeface), és a betűkészlet (font) között.

    • Típus (Type) egy általános kifejezés mindenre, amely bekerül a vizuális szövegbe, bár eredetileg a valódi fára vagy fémre vonatkozott, amelyekkel valódi betűket készítettek.
    • Tipográfia (Typography) egy kifejezés, amit a tervezők használnak a nyomtatott szöveg stílusára és megjelenésére. A tervezők a tipográfiára specializálódnak, a tervezés művészetéhez, és a vizuális szövegek elrendezéséhez. 
    • Betűkép (Typeface), vagy fontcsalád, az abc-t tartalmazza, így az összes betű és szimbólum hasonló funkciókkal rendelkezik. Például a Times, Arial, és Minion fontcsaládok betűképek.
    • Font, egyfajta különleges stílusú betűképre vonatkozik. Az Arial Black az Arial betűképnek a fontja. A Minion Pro Italic egy font, ami a Minion font családhoz tartozik. 


    fonts-arial-minion.png


    Miért olyan fontosak a fontok?

    Azt gondolhatjuk, hogy a pontos fontok kiválasztása a projektnél nem számít, egészen addig amíg a közönség el tudja olvasni és megérti az információt. De a típus sokkal többet nyújt a tervezésnél, egy egyszerű üzenet megosztásánál. 

    Josh Baron, a Sparxoo márkaügynökség multimédia igazgatója szerint a “Típus (Type) kiválasztása kritikus tényező. Egy márka tipográfiája éppen olyan fontos, mint bármilyen más összetevője az azonosságnak. A legtöbb esetben ez az adott márka zászlóshajója.”

    A különböző fontok különböző érzéseket idéznek elő a nézőben. A kiválasztott stílus lehetővé teszi a néző számára az üzenetünk lényegének megértését, mielőtt elolvasnának egy szót is. Hozzáadhatunk vizuális jellemzőt a tervünkhöz, olyan módon, hogy felkelti a figyelmünket anélkül, hogy feleslegesnek éreznénk. Annyi energiát kell belefektetni a megfelelő fontok kiválasztásába, mint amennyit a maradék tervezésre fordítunk. 

    Hogyan válasszam ki a megfelelő fontot?

    Röviden foglaljuk össze szaknyelven. A két alap fontstílus a serif és sans serif.  A serif egy kis vonal, egy vonás végén a levélben.

    • A Calibri egy sans serif font.
    • A Cambria pedig egy serif font.

    A modern tervezés során a törzs másolása csak a serif, vagy sans serif betűképnél megengedett. Bármelyiket is választjuk, próbáljunk meg olyan fontot keresni, amelyik tiszta és olvasható. Mielőtt kiválasztanánk a fontot, menjünk távolabb a számítógéptől, és nézzük meg, hogy mennyire könnyen olvasható. Nyomtassuk ki a fontokat és nézzük meg, hogy mennyire olvashatók papíron. Bizonyos fontok sokkal jobban olvashatók papíron, mint a számítógép monitoron. 

    Dan Rhatigan, az Adobe Type team senior menedzsere ezzel kapcsolatban a következőt gondolja: “Nem segít a betűkép kiválasztásában, hogy tetszik a neve, vagy pedig ötletesen van megvalósítva. Próbáljunk ki néhányat és nézzük meg, hogyan viselkednek a tervünkben, majd pedig hasonlítsuk össze az eredményeket.”

    Ne féljünk kísérletezni a különböző fontokkal! Néha nem lehet megmondani, hogy az adott font jó lesz-e, egészen addig, amíg meg nem jelenik az oldalon. 

    Hányféle fontot használjak?

    Az egyik legfontosabb tipp az összefüggő design tervezésekor, hogy mindössze 2, vagy 3 fontot válasszunk a projektünkhöz. A túl sok különböző font használata elvonja és összezavarja a látogatót. 

    A többi design alkotóelemhez hasonlóan a font kiválasztása során is alkalmazkodni kell az alapvető elvekhez, mint például a kontraszt és az ismétlődés. Ha szeretnénk több fontot használni, olyanokat válasszunk, amelyek eléggé különbözőek, hogy meg tudjuk különböztetni a különálló információktól, de vizuálisan együtt tudjanak működni. 

    Hatásos módszer a kiegészítő fontok keresésének, ha egy fontcsalád több fontját használjuk. Olyan betűképet válasszunk, amelyik a következő választási lehetőségekkel rendelkezik: félkövér, dőlt, közepes és fekete. A különböző fontok egyazon családon belül jól összeillenek, különböző részekre bontják a szöveget és nagy segítséget nyújtanak a figyelem felkeltésénél.

    • Az Alegreya például a következő választható opciókkal rendelkezik: normál, félkövér, és fekete.


    Hogyan készíthetek figyelemfelkeltő designt?

    A Sans serif és serif fontok nagyszerűek a törzs másolásához, de ha azt szeretnénk, hogy a designunk népszerű legyen, használjunk fejléc (header) fontot, ami sokkal figyelemfelkeltőbb. 

    Dan szerint mivel a fejléc szerepe a figyelem felkeltése néhány szóval, fontok széles választéka közül választhatunk. 

    Nézzük meg a következő vidám szkriptet, vagy kézzel írt fontokat. Ezek lehetnek a legjobbak a nagy fejlécekhez. 

    • A font szkriptek, mint amilyen a Bickham Script is, tökéletesen illeszkednek, ha a design témája elegáns és művészi stílust követel meg. 


    fonts-bickham.png

     

    A fejléceknél használt fontok segíthetnek a projektünknek személyiséget kölcsönözni. Például a font szkriptek, mint amilyen felül is látható, az eleganciát fejezi ki. 

    • A félövér, dekoratív fontok, mint amilyen a Stencil is, elősegítik egy különleges ötletre történő hivatkozást, és kiemelik a designunk legfontosabb nézőpontjait.


    fonts-stencil.png



    A legtöbb dekoratív font a Stencilhez hasonlóan felkelti az olvasó figyelmét. 

    • A kézzel írt fontok, például a Tornac, utánozza a kézírást. Ez egy nagyszerű módszer, ha a design-nak egy régimódi vagy személyes kinézetet szeretnénk adni. 


    fonts-tornac.png


    A testreszabott kinézethez próbáljunk meg a Tornachoz hasonló fontokat használni, amelyek utánozzák a kézírást. 

    Hol találok megfelelő fontokat?

    Ha már van Adobe Creative Cloud előfizetésünk, akkor hozzáférésünk van a több ezer ingyenes fontot tartalmazó Adobe Typekit szolgáltatáshoz. A letöltött fontok szinkronizálódnak a különböző Adobe szolgáltatások között, így InDesign, Photoshop, vagy Illustrator használata esetén annyi fontot próbálhatunk ki amennyit csak szeretnénk. Nézzük meg a Typekit oktatóanyagokat, ismerjük meg a program működését, és tanuljunk meg további tippeket a betűképek kiválasztásához. 

    fonts-article_06.png


    Nem tudjuk, hol kezdjük el? Induljunk el például az Acumin betűkép használatával, amely rengeteg font stílust tartalmaz. 

    Ha bizonytalanok vagyunk a kezdésben, fontoljuk meg néhány kipróbált és valódi betűképet, amelyek a legtöbb témával együtt fognak működni. A san serif betűképű Acumin számtalan font stílussal rendelkezik, amelyek tisztán és egyszerűen olvashatók. Ha szeretnénk keverni a serif és san serif fontokat, kezdjük a Skolar és Skolar Sans-szal, mindkettő jól megtervezett font, amelyeket azért készítették, hogy megfelelően kiegészítsék egymást.
    A projektünk szövege nagyon fontos a teljes sikerhez. A tökéletes font megtalálásával figyelemfelkeltést érünk el, tiszta és érthető lesz az üzenetünk, valamint megfelelő lesz a márkánk megjelenítése. Kezdjük el a kedvenc fontjainkkal, majd pedig szinkronizáljuk őket a kedvenc tervező alkalmazásunkkal.