Bámulatos erőt mutatott be a Microsoft

    Kellemes borzongás fog el, miközben a Galen Centerben várom a Microsoft előadásának a kezdését. A Microsoft ma fogja bemutatni Minden Idők Legerősebb Játékkonzolját. Hiába, hogy a jó játékdizájn halhatatlan, a technológia hetente elavul, azért jó érzés rácsodálkozni a jelentős grafikai újításokra.

    microsoft.jpg

    Az elején minden jól alakul. Phil Spencer, az Xbox-üzletág vezetője rögtön a lényegre tér, felsorolja a Project Scorpio néven emlegetett hardvernek a specifikációit. 

    • Az új konzol pontos megnevezése Xbox One X.
    • November 7-től lehet majd megvenni; világpremier lesz, még a karácsonyi szezon előtt.
    • Az ára az Egyesült Államokban 500 dollár lesz. Európai árat még nem közöltek, de mivel a játékiparban a dollár és az euró konverziós rátája pontosan 1:1, nagy valószínűséggel, nálunk 500 euróba fog kerülni.
    • Az Xbox One X valamennyi Xbox One-hoz készített kiegészítővel kompatibilis lesz.
    • Az X az eddigi legkisebb Xbox konzol.
    • 4K felbontású grafikus megjelenítés okat, akár 60 képkocka/másodperces sebességgel.
    • A termék előnyeinek maximális kihasználásához 4K tévé ajánlott, de a supersampling nevű eljárással még a régi játékaink is jobban fognak kinézni a sima HDTV-ken.
    • A fejlesztők közlése szerint ez az első folyadékhűtéses konzol (más kérdés, hogy ez nem teljesen igaz: az első szériás Dreamcastekben is ezt használták, az alaplap áttervezése után azonban a Sega átállt az olcsóbb ventilátorok használatára).

    A Microsoft nemcsak a konzoltörténelem legerősebb hardverét mutatta be, hanem annyi játékot is, hogy terjedelmi okokból képtelenség mindet bemutatni. 

    Az új konzolnak az erejét a Forza Motorsport 7-tel mutatják be. A sivatagos táj fantasztikusan néz ki: HDR, nagy felbontás, szép textúrák, ízléses, realisztikus effektezés. 4K felbontás, 60 képkocka/másodperces sebesség. 

    Egy rövid bemutatót követően Dan Greenwalt, a játék vezető fejlesztője lép a színpadra, és leleplezik a legújabb Porsche 911-et, majd egy nagyszerű átkötéssel megjegyzi: "A létező legerősebb motor van benne, akárcsak az új Xboxban."

    Metro Exodus nemcsak játéknak, hanem technikai bemutatónak is kiváló. Nincs rá jobb szó: súlyos. Súlya van a fegyvereknek, tehetetlennek érezzük magunkat a ránk támadó idegenekkel szemben, légzőmaszkkal, térképekkel és távcsővel megyünk, a végére azonban annyira felpörög a cselekmény, hogy egy elképesztően látványos menekülési jelenettel elmeneküljünk a helyszínről.


    Az Assassin's Creed: Origins tényleg eredettörténet lesz: a háttértörténethez Egyiptom, a háromezer éves birodalom kultúrája igen jó alapanyagot nyújt. A főszereplő Bayek, az utolsó Medjay – olyan mint egy egyiptomi seriff, mondja a játék vezető tervezője.

    Kibővítették az RPG elemeket: pontokat kapunka a sikeres támadásokért, ha ezekből eleget gyűjtünk, akkor szintet léphetünk. A sólyommal felfedezhetjük a környéket, hasonlóan mint a Ghost Recon drónjaival. Végre van harcrendszer! Bayek elugrik a támadások elől, hátraszaltózva nyilaz, ellentámad, vetődik. A játék várhatóan októberben jelenik meg.

    Aztán jön egy igen érdekes bemutató a Playerunknown's Battlegroundsról. Az egyik csapattársunk szétlövi az ajtóbetétet, az így keletkező nyíláson pedig bedobunk egy lángoló benzines palackot, és már csak le kell lőni a kirohanó égő embereket. Oldalkocsis motorról lőhetjük a mögöttünk hajtó dzsipet, akik mesterlövészpuskával támadnak. Vagy pedig a magaslaton lévő mesterlövész mögé osonhatunk, hogy fejbe vágjuk egy serpenyővel.

    Deep Rock Galactic láttán kissé meglepődök: úgy tűnik, mintha egyszerre lenne  művészi és összecsapott. A furcsa, elnagyolt hatású, de teljesen elpusztítható környezet nem a pályatervezők munkáját dícséri, hanem egy ügyes algoritmusét. Játszhatunk egymással egyszerre akár négyen, lövöldözve, felfedezve, nyersanyagokat keresve, ellenfelekre vadászva.

    State of Decay 2 egy nyitott világban játszódó zombimészárlásnak tűnik: csapatban irthatjuk ki őket. Járműhasználat, bázisépítés, együttműködés, óriási bejárható terület. Hát, ettől nem lettem különösebben izgatott, de jön a Darwin Project bemutatója; a színpadon egy szakállas-szemüveges arc üvöltve meséli a történéseket. Szerintem ezt a látványt már az előző generációs Xboxon is csak nagyon nagy jóindulattal fogadtuk volna el.

    Minecraft. Hát ennek aztán tényleg hiányzott egy grafikai tuning! Pedig Lydia Winters, a Minecraft termékmenedzsere, lelkesen meséli, hogy az idén ősszel megjelenő MINECRAFT SUPER DUPER GRAPHICS PACK 4K felbontással és VR támogatással új dimenzióba emeli a Minecraftet. Az egyes effekteket megfelelően adagolták, de ha valaki korábban nekem azt mondta volna, hogy a világ legerősebb konzolját egy agyonplasztikázott Minecrafttel próbálják eladni, biztos, hogy kinevetem.

    Dragonball FighterZ viszont nagyon jól néz ki. Hagyományos verekedős játék, 3 vs 3 lehetőséggel, de a látvány lenyűgöző! Nem nagyon lehet megkülönböztetni a rajzfilmtől. Vagy ha mégis, akkor azért, mert ez a játék jobban fest valamennyi rajzfilmnél.

    Console launch exclusive – ez a kifejezés azt jelenti, hogy bár a játék más platformokra is meg fog jelenni, ezek az Xbox One X megjelenésével egy időben kerülnek majd a boltokba. Ilyen játék lesz a Black Desert című MMORPG is, a maga hatalmas fantázia világával - más kérdés, hogy engem jobban felkavart a Last Night. Még a játékmenetre sem lehet következtetni: lehet platformjáték, mint kaland, és ugyanúgy használ csúcsminőségű 3d-t, mint óriáspixeles grafikát. Én leszek a legutolsó, aki még több művészi-pixeles indie vacakért siránkozik, de a Last Night az elnagyolt szereplőivel és a látványos, összevissza effektezett háttereivel erősen emlékeztet a Westwood 1997-es Blade Runner-feldolgozására, és annál jobb kalandjáték kevés van.

    Az Artful Escape látványvilága nem siet visszarángatni a valóságba: a játék egyszerre platformjáték, szürrealizmus és pszichedélia. Szívesen kipróbálnám, de még nincs hivatalos megjelenési dátuma. 

    A Bandai Namco jövőre megjelenő játéka, a Code Vein. Háromdimenziós karakterekre rajzfilmes textúrákat raknak. A karakterek anime hatásokat mutatnak, a környezet azonban már realisztikus. Nagyon jól keverték össze a kettőt.

     

    Ez a trükk azonban nem sikerült a Rare kalózos játékának, a Sea of Thievesnek. Hullámzó tenger még sosem festett ennyire csábítóan; az embernek szinte kedve támadna vízbe ölni magát. A tengerrel ellentétben a karakterek és a különböző tereptárgyak kidolgozása nagyon elnagyolt. 

    A játékmenet érdekesnek tűnik. Leúszhatunk a tenger legmélyére, hogy elsüllyedt hajóroncsokban kincset keressünk - ez lesz az alapfeladatunk. A játékban vannak felfedezhető szigetek, lőfegyveres harc (elöltöltős pisztolyokkal!), a fedélzeten használható ágyúkkal. Tájékozódni iránytűvel tudunk, miután társanktól megkaptuk az utasításokat; csontvázak jönnek ki a talajból, amik elől vízesésen átugorva menekülünk; Bosom Bill, a társunk rohan a kinccsel. Visszaérünk a hajóra, a térképen új szigetet választunk, de az odaérésünk előtt, egy másik kalózhajó támad ránk. Átlőjük magunkat a szomszéd hajóra, hogy legyőzzük őket, de visszaérni sajnos már nem sikerül, mert az orrvitorlán végigrohanva a tengerbe esünk, az utolsó dolog, amit látunk egy felénk úszó fehér cápa. Szuper.

    Super Lucky's Tale: háromdimenziós platformájték, gyűjthető érmékkel és különböző tárgyakkal, aranyos figurákkal, követő-izometrikus nézetet váltogatva, bájos kis állatkákkal. Akinek nincs Nintendo konzolja, annak ez hiánypótló alkotás lehet; a többiek inkább várják meg a hatalmas tapsot kapó Cupheadet, amely szeptember 29-től már megvásárolható.

     
    Crackdown 3 bemutatóját a befújt füst, illetve a közben felhasznált tűzijáték és Isiah Mustafa, az Old Spice reklámokból ismerős színész sem tudja kirángatni a középszerűségből.
    Sokkal nagyobb lelkesedés fogadja a Square Enix kalandjátékát, a Life is Strange-et: a három részből álló történet a Before the Storm alcímet kapta. 

    Middle-Earth: Shadow of War megvételéről csak fegyverrel lehetne meggyőzni, az Ori and the Will of the Wispshez meg túlságosan kőszívű vagyok.
    Spencer bejelenti: még idén az első Xboxra megjelent játékok is megjelennek a kompatibilitási listában. Vagyis ismét játszhatunk Crimson Skiest, ha szeretnénk. A fejlesztőstúdiók szívesen kihasználnák az Xbox One X-ben rejlő összes lehetőséget, ezért ingyenes 4K frissítéseket fognak publikálni, a már megjelent játékokhoz.

    Az Xbox One X Enhanced programhoz több mint 30 fejlesztő csatlakozott: olyan játékokat élvezhetünk jobb grafikai minőségben, mint a Final Fantasy XV, a Resident Evil 7, vagy pedig a Ghost Recon: Wildlands.

    Az előadás utolsó játéka az Anthem. Ehhez a játékhoz tényleg kellett az X extra képessége, mert fatasztikus, ahogy kinéz. Az arcmodellek kidolgozása is elképesztő, de amikor a főszereplők bemásznak a Javelinekbe, és a jetpackeket beindítva repülnek egy nyitott terepen, romokkal díszített erdőben, az leírhatatlan.

    Az Anthem jövőre érkezik. Nem kizárólag Xbox One X-re, de ott lesz a legjobb helyen. 

    Ébredő erő 

    Ahogy korunk nagy gondolkodója, Besenyő Pista bácsi mondta: „Nem finom, de azé' sok!” Nekem is ez volt az érzésem a konferencia után. Hiába mutattak be nagyon sok játékot, mivel közülük csak nagyon kevés az, ami ténylegesen megmutatná, hogy miért érdemes az Xbox One X mellett dönteni.

     
    02_7.jpg

    A konzol neve eleve nem eléggé hansúlyos. Az Xbox One X mellett továbbra is kapható lesz az Xbox One S, aminél az S a Slim rövidítése - így jelölték meg az alapkiadáshoz képest karcsúsított Xbox One-okat. De az X még kisebb, mint az S!

    A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az angol X és S kiejtése alig különbözik.

    És ha Átlagjátékos azt látja, hogy az egyik konzol 250, a másik pedig 500 dollár, vajon melyiket fogja választani, ha nem lesz látható különbség?

    Egy játékkonzol igazi erejét az exkluzív játékok adják. A Microsofttól tényleg jó dolog, hogy ennyire tolja az indie fejlesztőket. De hol vannak a kizárólag ezen a konzolos platformon elérhető anyagok?

    Egy ilyen teljesítményű konzolért az 500 dollár nagyon is jó ár, azonban a sikert sikerre halmozó PlayStation 4 kevesebbe kerül. A márciusban piacra dobott Nintendo Switch pedig a PlayStation 4-nél is olcsóbb, és nagyon jól indult. Ilyen versdenytársak mellett kell érvényesülnie a Microsoftnak. Azonban hiába van hozzá egy nagyon jó hardverük, ha nincsen hozzá megfelelő mennyiségű exkluzív játékok, amik a vásárlókat konzolvásárlásra ösztönözné.