Webfejlesztés, webtervezés magasfokon
![]() |
Nemcsak a világot hódította meg, Magyarországon is óriási publicitásnak örvend az Adobe Flash CS6: több ezres fejlesztő- és rajongótábort vonultat fel maga mögött, köztük cégeket és iskolákat is.
A Flash technológia hosszú évek óta fénykorát éli, de a felhasználók még mindig nem fogytak ki az ötletekből. Naponta kerülnek újabb és újabb megoldások a weboldalakra Flash animációk formájában, de a fejlesztők hihetetlen tömege is ontja a jobbnál jobb, Flash alapú alkalmazásokat világszerte.
A felhasználók között sok ismerős név akad: AOL, Disney, Yahoo, Sony, National Geographic, IBM, Cisco, Volkswagen, Boeing, BMW, eTrade, Schwab, NYSE, Kellogg School of Management (Northwestern University), US Department of Defense (Védelmi Hivatal). Két fontos érv, ami miatt a Flash technológiát egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni: a technológia rendkívül gyors elterjedése (szinte minden operációs rendszer támogatja, sőt már a mobiltelefonokon is megtalálható), valamint a Flash lejátszó szinte 100%-os elterjedése (egy 2003 elején elvégzett nagyszabású felmérés alapján a világ számítógépeinek 97%-án használják a Flash lejátszót külön futtatott programként vagy böngésző pluginként).
Sokan azt hiszik, hogy a Flash csak egy banner- és animáció készítő program, pedig ennél sokkal többre képes. A Flash technológiák a weboldalaktól kezdve, az online alkalmazásokon át, a mobil eszközökig, segítik az online tartalom fejlesztését. A Flashnek köszönhetően látványosabb, interaktívabb és elérhetőbb weboldalakat lehet tervezni bármely ágazat számára, legyen az a szórakoztatóipar, fogyasztási cikkek, közigazgatás vagy oktatás. A Flash révén olyan vektor-animációs eszköz került a fejlesztőkhöz, felhasználókhoz, amely először tette lehetővé az akkor még statikus weben a mozgó grafika egyszerű bevezetését. 2006-ra a Flash átfogó fejlesztési környezetté nőtte ki magát, amelynek segítségével bármilyen tartalmat létre lehet hozni, legyen szó internetes alkalmazásokról vagy mobil tartalomról. Az Adobe mobil Flash technológiája alapvetően két elemből áll: az egyik a Flash Player mobileszközökre szabott változata, az Adobe Flash Lite, a másik az Adobe FlashCast kliens-szerver megoldás, amely különböző látványos interaktív tartalmak megjelenítésére alkalmas. A Flash technológia jövője mindenképpen a RIA (Rich Internet Application). Ez egy olyan webes felület, amely tulajdonképpen webalkalmazásként működik. A jövő mindenképpen a Flash-ről, az Adobe Flex alkalmazásról (Flash alapú fejlesztői környezet) és az Adobe AIR fog szólni.
Rendszer | Mac OS X v10.6 vagy v10.7 |
Processzor | Többmagos Intel processzor |
Memória | 2 GB |
Tárhely | 4 GB |
Képernyő | 1280x800 |
Windows:
Rendszer | Windows XP SP3 vagy Windows 7 SP1 |
Processzor | Intel Pentium 4 vagy AMD Athlon 64 |
Memória | 3 GB |
Tárhely | 3,5 GB |
Képernyő | 1280x800 |
HTML5 támogatás Egy új (külön megvásárolható) kiegészítő segítségével interaktív HTML5 tartalmakká alakíthatjuk a Flash Professionalben elkészített animációkat. Az exportálás, JavaScriptben történik, a témáről bővebben a Toolkit for CreateJS oldalán olvashatunk.
Széleskörű eszköz és formátumtámogatás Az új konverziós megoldásoknak hála a Flash-ben elkészített tartalmak megjeleníthetőek iOS és Android operációs rendszereket használó készülékeken is.
Adobe AIR alkalmazások készítése Készítsünk alkalmazásokat Adobe AIR futtató környezetben. Az ily módon elkészített appok további letöltések nélkül futtathatók bármilyen számítógépen.
Adobe AIR szimuláció Az Adobe AIR mobilalkalmazásokat a PC-nken is tesztelhetjük. Tesztelhető a képernyőtájolás, az érintőképernyős gesztusok és a gyorsulásmérő működése is.
Szöveg enginge Az új Text Layout Framework használatával nyomdai minőségű tipográfiát állíthatunk elő. Mostantól lehetőségünk van arra, hogy hasábokkal és kétirányú szövegekkel dolgozhassunk, és a más Adobe termékekben készült szövegek is sokkal pontosabb formátumban és tördelésben kerülnek át a Flash-be.
Code Snippets panel Az új Code Snippets panel lehetőséget ad arra, hogy funkcionális kódokat helyezhessünk el az idővonalon, az akciókhoz, a hanghoz és a videóhoz. Ezeknek az előre elkészített kódoknak hála lerövidülhet az ActionScript 3 megtanulása és felgyorsulhat a fejlesztés.
Csontvázanimáció Még realisztikus kinematikus effektusok hozhatók létre a Bones eszközzel. Egy egyszerű felhasználói felületen állíthatók be azok a paraméterek, melyekkel összetett fizikai szimulációkat hozhatunk létre.
Új Hatékonyabb videóeditálás Az új szerkesztési pont kezelő és videógörgető eszközökkel még egyszerűbb a Flash videók kezelése. Az FLV komponensek a szerkesztés közben is megtekinthetők.
Új Együttműködés a Flash Builderrel A Flash Builderben elkészült ActionScript programok megnyithatók a Flash Professionalben is. Miközben a kódot szerkesztjük a Flash Builderben, addig a Flash Professionalben elvégezhető a tesztelés, a hibakeresés és a publikálás művelete.
Hatékony munkafolyamatokkal a mobilos alkalmazásokért A Flash CS5.5-rel könnyedén menedzselhetjük a kölönböző mobileszközökre szánt FLA project file-okat. Hatékonyan készíthetünk, tesztelhetünk és alkalmazhatunk tartalmakat különböző felbontású és típusú készülékekre, az egyes elemek és könyvtárak megosztásával.
Átméretezés Egy új opció segítségével gyorsan és hatékonyan optimalizálhatjuk a tartalmakat különböző felbontású eszközökre. A külöböző grafikai elemek mérete automatikusan hozzáigazítható a célkészülék kijelzőjének méretéhez.
Szimbólum raszterizálás A tartalmakat akár bitmap képként is exportálhatjuk, így nagyobb hatásfok érhető el a mobileszközökön.
Hatékonyabb tesztelés Akár forráskód-szintű tesztelést is végezhetünk az Adobe AIR kompatibilis eszközökön, amiken közvetlenül is futtathatók a készülő alkalmazások.
Még látványosabb animációk A képkockánként megrajzolt, vagy a kezdő és befejező képkocka közötti mozgással (tween) elkészített, látványos 2D-s animációk megvalósításához újabb funkciók állnak rendelkezésünkre. Az általunk személyre szabható funkciókkal vizuálisan is ellenőrizhetjük az animáció összes paraméterét.
Adobe Flash CS5.5 fejlesztés mobil eszközökre Az Adobe Flash CS5.5 szoftver kiváló fejlesztői felületet biztosít a mobil eszközökön futtatható alkalmazások megtervezéséhez, fejlesztéséhez és teszteléséhez is. Az interaktív, mobil eszközt utánzó (emulator) felület lehetővé teszi számunkra olyan interaktív tartalmak fejlesztését, amelyek az ezeken az eszközökön futó Flash Lite Player lejátszóval rendelkeznek.
Hatékony szkriptnyelv A legegyszerűbb animációktól kezdve az összetett alkalmazásokig mindenhol használhatjuk az ActionScript nyelvet. Ezzel az objektumorientált JavaScripthez hasonló programnyelvvel tovább csökkenthető az összetett mozgásokat, dinamikusan beolvasott szöveget és egyéb objektumokat tartalmazó SWF fájl mérete.
Könnyű szkripthasználat Az Adobe Flash CS5.5 kibővített funkcionalitású, vizuális felhasználói felülettel rendelkező szkriptszerkesztőt tartalmaz, amelynek segítségével jelentősen könnyebbé válik a szkriptek írása. A beépített "szkript asszisztens" funkció segítségével a dizájnerek számára is elérhetővé válnak az ActionScript nyelv lehetőségei.
Videó bárhol, bármikor A Flash Player elterjedése - kétszer annyi számítógépen található Flash Player, mint az összes többi médialejátszó együttesen - lehetőséget ad számunkra arra, hogy a legelterjedtebb lejátszót használjuk videofájlok megtekintésére. Intuitív és gyors eljárással konvertálhatunk videót, az új Adobe Flash CS5.5 segítségével be is ágyazhatjuk, valamint testre szabható lejátszófelülettel láthatjuk el. A munkafolyamat integrálható a vezető videoszerkesztő és videotömörítő eszközökkel, alkalmazásokkal. Ezekből a szerkesztőkből egyenesen konvertálhatjuk a videoanyagot Flash Video (FLV) fájlformátumba, sőt, nagy mennyiségű videofájlt kötegelt feldolgozással is konvertálhatunk, tömöríthetünk az Adobe Flash Video Encoder segítségével.
Csúcstechnológiájú karakter- és szövegkirajzolás Az új szövegfeldolgozó és -megjelenítő meghajtó (FlashType text engine) segítségével nagyon éles, csúcsminőségű, tökéletesen elsimított élekkel rendelkező, kis betűméretnél is jól olvasható szövegrészeket helyezhetünk a tartalomba. Az Adobe Flash CS5.5 Professional integrált fontkirajzoló beállításokat tartalmaz, amelynek segítségével optimalizálhatjuk szövegeinket attól függően, hogy mozgó vagy álló (statikus) szöveget használunk az animációban, alkalmazásban.
Vektoralakzatok és -görbék teljeskörű szerkeszthetősége A vektoralakzatok és vektorgörbék használata az Adobe Flash CS5.5 Professional szoftverben újra lett értelmezve, így ugyanolyan hatékony és minőségi munkát végezhetünk, mint bármely más, kifejezetten vektorgrafikus szoftverrel. Az alakzatok újraszerkesztése fogópontok segítségével, a halmazműveletek (metszet, unió, kivonás, stb.) használata, az alakzatok kitöltésmódjának beállítása, a színátmenetek használata csúcsminőségű, látványos vektorgrafikát eredményez.
Hatékonyabb munka Az Adobe Flash CS5.5 sokkal több apró, ám a munkát mégis megkönnyítő újítást kínál, mint bármely eddigi Flash verzió. Példának felhozhatjuk a globális, vagy csak objektum szintű művelet-visszavonást (undo), az egyesített eszközpanelek szétválasztását, újrarendezését és újraegyesítését, a kibővített vágólapot, és még sorolhatnánk.
Jelentősen megnövelt futásidejű teljesítmény A nagyon összetett grafikus effektusokkal elkészített Flash tartalmat is úgy futtathatjuk a legújabb Flash Player 10.2 lejátszóval, hogy szinte észrevehetetlen a teljesítménycsökkenés a lejátszás alatt. Ezt a program legújabb konvertáló eljárása teszi lehetővé, amelyet külön beállíthatunk (property inspector) vagy ActionScripttel is irányíthatunk. A lényege, hogy a lejátszó minden felhasznált „klip szimbólumot” (movie clip symbol) dinamikusan konvertálni tud bittérképes képpé a futásidő alatt, és ezt egyfajta kiegyenlítő memóriában tárolja (cache), csökkentve ezzel a processzor terhelését. A lejátszás során eddig a processzor állandóan újra és újra, képkockáról-képkockára átszámolta a vektorgörbék és -alakzatok elhelyezését a Flash animációban. A vektoradatok ilyenfajta feldolgozása és készenléti tárolása lehetővé teszi, hogy a lejátszás során bármikor azonnal visszatekerjük a lejátszás eredeti állapotába, vagy elérjük az alakzatok és görbék kiinduló, eredeti formáját.
Idővonal-effektusok Gyorsított és továbbfejlesztett „idővonal-hatások”, amelyek csökkentik az explicit kulcsképkockák szükségességét az animálás és módosítás során. Az egyszerű munkafolyamatok ismétlődő lépéseit most gyorsan, egyetlen lépésben véghezvihetjük. Az effektusok nem destruktívak, így azokat mindig újra módosíthatjuk, vagy akkor is eltávolíthatjuk, ha már egyszer használtuk őket. Ilyenek az átmenet (transition), transzformáció (transform), segédrácsra másolás (copy to grid), osztott másolás (distribute duplicate), homályosítás/elmosás (blur), vetett árnyék (drop shadow), tágítás (expand) vagy szétrobbantás (explode).
Viselkedések Egyszerűsödött a médiavezérlők és a navigációs nyomógombok kezeléséhez szükséges szkriptek megírása. A viselkedéstípusokat a fejlesztő saját maga is megírhatja, de akár le is töltheti azokat az Adobe oldaláról (Adobe Exchange: http://www.adobe.com/cfusion/exchange/). A viselkedések többek között eseménykezelőket (movieclip load/unload, stop/play és z-depth rendezés) és audio-video vezérlőgombokat (play/stop, load, rewind/forward és show/hide) tartalmaznak.
PDF és EPS fájltámogatás Gyorsabban készíthetünk gazdag médiatartalmakat PDF és Adobe Illustrator fájlok közvetlen támogatásával. A fájlokat az Adobe Flash CS5 felületén keresztül importálhatjuk, gazdag beállítási lehetőségekkel, amelyek lehetővé teszik a rétegek külön-külön történő importálását és a többoldalas dokumentumok oldalankénti beolvasását a Flash dokumentum könyvtárába (library), vagy egyenesen a színpadra.
Új komponensek és V2 architektúra Gyorsan készíthetünk interaktív felhasználói felületet a beépített komponensek segítségével, amelyek többek között kapcsolókat, nyomógombokat, legördülő menüket tartalmaznak. A V2 architektúra komponensei között olyan funkciókat találhatunk, mint a „tab”, „focus”, „depth management”, valamint „bőrözhetőség”, és az objektumorientált programozást lehetővé tevő osztályhierarchiák, amelyek segítségével könnyedén készíthetünk saját komponenseket.
Sablonok A sablonok segítségével gyorsan építhetünk fel új projekteket. A mindennapi használatra előkészített alkalmazások többek között oktatási bemutatók, interaktív prezentációk, diaporámák, vagy videobemutatók készítésénél gyors és látványos eredményt ígérnek.
Poligon eszköz Ez az eszköz verhetetlen a sokszögek (poligonok) és csillagalakzatok automatikus készítésében. Kiválaszthatjuk a szögek, vagy az oldalak számát, és a többit már a rajzeszköz végzi. A megrajzolt sokszögeket minden további nélkül szabadon átszerkeszthetjük, paraméterezhetjük.
CSS stílustáblák Egységes megjelenítés HTML-tartalomtól Flash-tartalomig az új CSS stílustáblák támogatásával. A fejlesztés most vizuálisan is teljesen konzisztens végeredményt hoz, ha a webfejlesztők kihasználják az Adobe Flash CS5.5 és az Adobe Dreamweaver CS5.5 között megosztható CSS stílustáblákat.
Unicode A közép-európai felhasználó számára ez kulcsfogalom. Az Adobe Flash CS5.5 minden gond nélkül képes használni az operációs rendszer által támogatott Unicode kódolású fontkészleteket. Mivel a támogatás kétbájtos karakterkészletekre is vonatkozik, elérhetővé válik az összes Közép-Európára jellemző speciális karakter.
Karakterlánc panel Gyors és átlátható a nem angol nyelvű alkalmazások fejlesztési folyamata, amelynek során a használt karakterláncokat a panelen keresztül azonnal elérhetjük, és gyorsan kikereshetjük a használt szavakat, szövegrészeket, amelyeket így újra hasznosíthatunk.
Karakter és szöveg élsimítása A karaktereket és a szövegeket jól olvashatjuk az optimalizációs folyamat kihasználásával, amelynek lényege a kisméretű, vagy a kisfelbontású képernyőkön és megjelenítőkön látható igazán (pl. mobiltelefonok, marokszámítógépek, stb.). A szöveg karakterei raszteres képernyőkön való felhasználásra vannak konvertálva (nem élsimított szélekkel), majd vissza vektorgörbékké az optimális fájlméret és hatékony megjelenítés érdekében.
Videoimport varázsló A videók importálása és szerkesztése most sokkal könnyebb feladat. Az újrahasználható videotömörítési és -feldolgozási beállítások, mint a kivágás, méretezés, színkorrekciók és a kompresszió-paraméterezés gyorsítják és egyszerűbbé teszik a videó beágyazását és felhasználását a készülő alkalmazásokban.
Bövíthető architektúra A fejlesztők bővítményeket készíthetnek, és felhasználhatják a többi fejlesztő által közreadott megoldásokat bővítmények formájában. Sok előre elkészített bővítményt használhatunk fel fejlesztés közben, mint pl. grafikonkészítőket, animált szövegeffektusokat, nagyfelbontású interaktív bitmap képeket és „raszter effektusokat”, - mindezt anélkül, hogy elhagynánk az Adobe Flash CS5.5 fejlesztőfelületét. A saját bővítmények fejlesztése a beépített JavaScript API felhasználásával történhet.
Visszatekintő panel és utasítások A fejlesztők számára nagy segítség az általánosan használt utasítások bevitelének automatizálása. Visszakereshetjük és újrahasznosíthatjuk az összes utasítást, sőt, azokat utasítás-makroprogramok formájában feljátszhatjuk és újra lejátszhatjuk, vagy makrocsoportokba csoportosíthatjuk.
MSAA komponensek A Microsoft Access Accessibility (MSAA) komponenseinek segítségével könnyített használhatóságú alkalmazásokat fejleszthetünk, valamint felhasználhatjuk többek között a szövegolvasó és billentyűzetvezérelt rendszerek kialakításában.
Fejlesztőcsomag A fejlesztőcsomag segítségével csökkenthetjük a JavaScript kódokat a HTML oldalakban. A fejlesztőcsomag kínálatában a szabványos eljárások, mint a böngészőben lévő Adobe Flash CS5.5 plugin létezésének ellenőrzése, verziószámának lekérdezése, stb. találhatók.
Publikálási beállítások Elmenthetjük és újra felhasználhatjuk nemcsak az alapbeállításokat, hanem a publikálandó fejlesztés célhelyét is, beleértve a szerverinformációkat. Az Adobe Flash CS5.5 report most a kompresszió mértékét, az ActionScripteket és az Adobe Flash CS5.5 alkalmazás futtatásához szükséges sávszélességgel kapcsolatos számításokat is tartalmazza.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.