Itt kopogtat a digitális aláírás?


A gazdasági tevékenységek alapjai a szerződések, melyek bizonyítékul szolgálnak két (vagy több fél) megállapodásának feltételeiről. A szerződések nagyon nagy része ma még papírra kerül, az adott szerződés aláírását kézzel tesszük meg. Még a hatalmas ügyfélkörrel rendelkező vállalatok is sokszor a régi módszert választják a szerződések digitalizálása helyett.


Mi kell a digitális aláíráshoz?

A vállalatok és az állami szféra is idővel digitális úton fogja a ma még papíron zajló folyamatokat intézni. Nehézséget okozott a tavalyi évben a GDPR-re való áttérés. A GDPR az EU adatvédelmi rendelete, amely 2016. májusában lépett érvénybe, és a benne szereplő rendelkezések 2018. május 25-én válnak hatályossá. A Netlock szerint a rendelet előírásait lényegesen olcsóbban és hatékonyabban lehet betartani, ha az adatkezelés digitálisan történik.

Ezen felül az e-aláírást szinte lehetetlen meghamisítani, míg ez nem okoz akkora problémát a hagyományos kézjegy esetében.

Untitled_0.png

Magánszemélyek esetében a szerződések digitális aláírásának legkönnyebb módja az e-személyi használata. Az ilyen módon történő szignózás esetén csupán a kártyaolvasó vásárlásával és annak telepítési költségeivel kell számolnunk. Léteznek olyan felhőalapú megoldások is, melyek esetében nincs szükség kártyaolvasóra sem, vagyis akár a telefonunkon is aláírhatjuk a kívánt dokumentumot elektronikus formában. Az ilyen aláírás uniós szinten minősített aláírásnak számít, vagyis az általunk aláírt dokumentum az EU bármely országában felér egy kézzel írt aláírással. Magyarországon pedig egy elektronikusan aláírt dokumentum megfelel a papíralapú, életben két tanú előtt tett nyilatkozatnak.

Hol hódít az e-aláírás?

A pénzügyi szektorra a legjellemzőbb az ilyen fajta aláírás bevezetése a szabályozói környezet, valamint az ügyfelek igényeinek szem előtt tartása miatt. Az ebben a szektorban növekvő digitalizáció hatása pedig az, hogy magánemberként egyre gyakrabban használhatunk e-aláírást (például egy bankfiókban, amikor tableten írunk alá egy szerződést). Ezen kívül az e-aláírás számos módon (számlák, fuvarlevelek, orvosi leletek, stb.) teheti majd feleslegessé a tollat a jövőben.

A Cofidis tavaly év végén kezdte bevezetni, hogy telefonon is lehessen aláírni bizonyos dokumentumokat. A folyamat során az ügyfélnek elég egy sms-ben kapott kódot használnia a hiteligénylés során. A munkáltatói igazolást még papíron várják (ennek a fotóját kell feltölteni a rendszerükbe), mivel a vállalatok nagy része még nincs felkészülve a digitális igazolásra. A Cofidis a szerződést pdf-ben küldi az ügyfélnek, akinek a dokumentumok (nyilatkozatok, szerződések, hitelkérelmek) mindig a rendelkezésére állnak. Az ügyfél azonosítása és a dokumentumok feltöltése után azonnal megtörténik a hitelbírálat, innentől pedig kizárólag az ügyféltől függ, hogy mikor írja alá a szerződést. 

Az e-aláírás elterjedésével lehetővé válik, hogy a digitális számla vagy szerződés ugyanolyan hiteles legyen, mint a papíralapú szerződés, így az e-aláírás nagy valószínűséggel a vállalati folyamatok digitalizálásának felgyorsulását eredményezi majd.
 

(Index)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram