Ha a számítógépümk elavult és frissítjük azt, új operációs rendszert telepítünk, új számítógépet vásárolunk, vagy pedig PC-ről Mac-re váltunk, vagy fordítva — és szeretnénk áttelepíteni a meglévő CC/Creative Cloud-ot vagy CS6-ot (vagy CS5-öt, CS4-et, CS3-at) hogyan tehetjük ezt meg, és milyen lépések szükségesek hozzá?
Ehhez egyszerűen kövessük az alábbi leírást, amely más asztali Adobe termékek esetében is működik, például Acrobat, Elements, Lightroom, Captivate estében is.
Mint arról korábban már beszámoltunk, a legtöbb Adobe szoftvert maximum 2 számítógépre telepíthetjük fel és aktiválhatjuk, azzal a feltétellel, hogy a szoftvert egyidejűleg csak az egyik gépen használhatjuk. A biztonság kedvvért használat előtt nézzük meg az adott szoftver licenszszerződését.
A régi rendszer deaktiválása
Az Adobe szoftveres aktivációt használ, annak érdekében, hogy szabályozza, hogy a felhasználók hány számítógépen futtathatják a kreatív alkalmazásokat, így például a CC-t és CS6-ot. Így tehát, ha elértük a korlátot (a két számítógépet) és szeretnénk áttelepíteni a licenszünket egy új vagy egy másik rendszerre, ehhez először a régi számítógépünkön deaktiválnunk kell a szoftvert. A programban kattintsunk a Súgó menüpontban a Deaktiválás lehetőségre Help > Deactivate (CC esetén a Súgú menüpontban a Kijelentkezésre Help > Sign Out), ezután pedig kövessük az utasításokat a deaktiválásról. Ha programcsogunk (suite edition) vagy Creative Cloud-unk van egy alkalmazás deaktiválásával az összes többi alkalmazás is deaktiválásra kerül.
Megjegyzés: Előfordulhat, hogy két lehetőséget láthatunk a Deaktiválási képernyőn – ebben az esetben mi a különbség az Aktiváció Felfüggesztése / Suspend Activation és a Végleges Deaktiválás / Deactivate Permanently között? Mindkét esetben deaktiválásra kerül az adott szoftver az adott számítógépen. De az első esetben a felfüggesztésnél (“suspend”) a sorozatszám nem kerül törlésre a Windows regisztrációs adatbázisából, azért, ha a későbbiekben gyorsan újra szeretnénk aktiválni a szoftvert ugyanazon a számítógépen anélkül, hogy újra be kellene írnunk azt. A második esetben sem történik semmilyen végzetes hiba (“végleges”), mivel később újra aktiválhatjuk ugyanazt a terméket, ugyanazon a számítógépen, a licenszkulcs újbóli megadásával. Röviden ez a két lehetőség egy kényelmi funkció, ami a sorozatszám tárolásában van a segítségünkre.
A deaktiválás különbözik az eltávolítástól / uninstallation. Ha végegesen eltávolítjuk az Adobe szoftvert egy számítógépről, ehhez először deaktiváljuk azt, a licensz felszabadítása érdekében. Ha deaktiváljuk a szoftvert, de nem távolítjuk el, akkor legközelebb, ha futtatjuk az adott programot (pld. Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, InDesign, Acrobat stb.). a számítógépen, akkor sorozatszámot kell megadnunk vagy pedig ingyenes próbaidőszakot / free trial.
Ha nem tudjuk deaktiválni a szoftvert, mert tönkrement a merevlemezmeghajtó, vagy frissítettük a számítógépünk hardverét vagy pedig egyéb ok(ok) miatt nem férünk hozzá a programhoz – és nincsen Creative Cloud-unk – ebben az esetben vegyük fel a kapcsolatot az Adobe Ügyfélszolgálatával, akik deaktiválják az adott sorozatszámot.
Eltávolítás után (bármelyik verziójú CS vagy CC esetén), futtassuk az Adobe Cleaner Tool-t, annak érdekében, hogy a régi szoftver biztosan eltávolításra kerüljön.
Az új rendszer beállítása
Két dologra lesz szükségünk: a program telepítőfájljaira (vagy lemezeire), és a termék sorozatszámára. Ez a Creative Cloud-ra nem vonatkozik – ehhez nézzük meg a következő részt.
Telepítés most /Install now: Az összes új Adobe CC 2018 letöltési linkek és próbaverziók beszerzése.
Ha megvásároltuk a szoftvert, de elvesztettük a sorozatszámát vagy már nem olvasható el, először nézzük meg az Adobe online fiókunkat. Csak akkor találunk sorozatszámot, ha regisztráltuk valamikor a programot vagy pedig közvetlenül az Adobe-tól vásároltuk meg. Jelentkezzünk be az Adobe Azonosítónkkal ahol megnézhetjük az összes sorozatszámunkat. Ha nem látjuk a sorozatszámunkat, próbáljuk meg a terméket regisztrálni a registering your product segítségével, amennyiben megjelenik. Utolsó lehetőségként, megpróbálhatjuk magán a számítógépen megkeresni, a következő ingyenes segédprogramok használatával: Belarc Advisor (Windows) vagy Product Key Finder (Mac) – amely megjeleníti a renszerünkre feltelepített programok aktívációs kulcsait.
Ha elvesztettük vagy nem találjuk az eredeti telepítőfájlokat vagy CD/DVD-t, vagy pedig a gépünkön nincsen optikai meghajtó, akkor letölthetjük és feltelepíthetjük az ingyenes próbaverziójú szoftvereket az Adobe szervereiről az új számítógépünkre, amelyek a sorozatszám megadását követően teljes verziójúak lesznek.
A deaktiválást követően, megadhatjuk egy másik gépen a feltelepített szoftverhez a sorozatszámot, vagy pedig ugyanazon a PC-n újraaktiválást követően ismét használhatjuk az adott alkalmazást. (például lemezmeghajtó csere vagy az operációs rendszer frissítése esetén).
Megjegyzés: Ha [újra]telepítjük az Adobe Creative Suite frissítést és nincsen feltelepítve az előző verzió a számítógépre, akkor manuálisan kell megadnunk a régebbi licenszkulcsokat a telepítési folyamat során. Más szavakkal, két sorozatszámot kell megadnunk, a régit és az újat. Ha az előző verziót szeretnénk használni akkor a korábbi változatnak ugyanazon a számítógépen kell lennie, mint az upgrade verzió.
Ha problémába ütközünk a deaktivációs/újraaktiválási folyamat során, a szoftver 30 napig ingyenes, próbaüzemmódban fog működni, amely elegendő idő, hogy felvegyük a kapcsolatot az Adobe Supporttal és megoldják a problémát.
A Creative Cloud feltelepítése egynél több számítógépre
A programok feltelepítése sokkal egyszerűbben történik az új Creative Cloud tagsággal, valamint a Single-Tool CC előfizetéssel, mivel ezeknek a termékeknek az aktiválása nem sorozatszámmal, hanem Adobe ID-k segítségével történik. Így a szoftver új rendszerre történő telepítése (több gépre) a Creative Cloud Letöltési Oldalának felkeresésével, majd pedig a kívánt program letöltésével, az aktiválása pedig az Adobe ID megadásával történik.
Telepítés után csak jelentkezzünk be, a CC szoftver pedig automatikusan aktiválódik/újraaktiválódik az új hardveren, akkor is, ha nem deaktiváltuk a régi gépen. A megjelenő képernyőn a következő üzenetet fogjuk látni: Aktivációs korlát elérve / Activation limit reached. Kattintsunk a Folytatás/Continue feliratra és hagyjuk, hogy az aktiváció/újraaktiválás megtörténjen. Ehhez válasszuk ki a következő lehetőséget: Kijelentkezés a többi számítógépről, hogy itt be tudjak jelentkezni / Sign me out of the other computers so I can sign in here.
Ez egyszerűen lehetővé teszi a CC alkalmazások közötti váltást különböző rendszereken szükség esetén. Például, ha a számítógépünk összeomlik, vagy valami miatt nem érhető el, nem vagyunk otthon, ideiglenesen egy harmadik gépet használunk, és így tovább. Deaktiváláshoz használjuk az adobe.com oldalon az account oldalt.
További információkért nézzük meg a CC Súgóját.
A Creative Cloud és single-app előfizetők átugorhatják a következő két részt, mivel a CC termékek már rugalmasan futtathatók mindkét operációs rendszeren (Windows és MacOS), valamint szabadon válthatunk a különböző nyelvek között.
PC-ről Mac-re vagy Mac-ről PC-re történő platformváltás
Mi történik, ha platformot szeretnénk váltani például Windowsról Macre vagy fordítva? A legkönnyebb dolgunk a Creative Cloud használata esetén van, mivel a single CC licensz mindkét operációs rendszeren futtatható. Creative Suite használata esetén ez bonyolultabb, mivel az összes CS szoftver egyetlen operációs rendszerre van licenszelve. Így ha platformot szeretnénk váltani és szeretnénk átvinni a Creative Suite 6 licenszünket akkor a crossgrade funkciót kell igénybevennünk, amely ingyenes és közvetlenül online az Adobe Ügyfélszolgálaton keresztül vehető igénybe.
Valamennyi termékkonfuguráció (beleértve a Tanár és Diák változatokat is) esetén jogosultak vagyunk a váltásra.
Azonban ehhez van néhány feltétel. Az egyik a regisztrált sorozatszám (amennyiben még nincsen ez csak pár percet vesz igénybe). Le kell törölni és deaktiválni a meglévő verziókat a számítógépünkről, mivel azok már nem lesznek érvényesek. A legfontosabb dolog, hogy a cross-grade a CS6-nál régebbi verzió esetében nem lehetséges. A platformváltás a legutolsó örökérvényű licenszek esetében lehetséges, ami a CS6.
Hogyan válthatunk az egyik nyelvről vagy országról egy másik nyelvre vagy országra
Fontos, hogy ugyanez a folyamat működik egyik nyelvről a másikra történő igénylés esetén CS6 alkalmazás használata esetén. Ehhez kövessük a fenti crossgrade eljárást, – és a platform módosítása helyett, válasszunk egy másik nyelvet.
Ugyanez lesz érvényes, ha elköltözünk egy másik országba vagy régióba, mivel a termék nyelve általában különbözik az új földrajzi területen (még angol esetében is). Például az Egyesült Államokban a beállított nyelv az “Universal English,” míg a tengerentúlon “International English,” vagy más nyelv.
Platform vagy nyelv módosítása után már nem lesz lehetőségünk visszaváltani az eredeti platformra vagy nyelvre. Ügyfelenként maximum 5 (lifetime) cross-platform vagy cross-language frissítés vagy váltás engedélyezett. Használt szoftverek vásárlása esetében nem lehetséges a platform vagy nyelvváltás.
Kivételek azonban itt is vannak. Az Adobe Lightroom és Elements termékek multiplatformos és többnyelvű szoftverek, így ezeknél nem szükséges a crossgrade. Ugyanez érvényes valamennyi Creative Cloud termék esetében, mivel ezek tartalmazzák az összes nyelvet és platformot, így szabadon válthatunk közöttük az Adobe CC használatával.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.