Képzeld el, ahogy a képernyődön füst gomolyog békésen, vagy sárga foltok sodródnak egy lávalámpában, esetleg a víz alatti növények hullámzanak lágyan. Ugye milyen megnyugtató? Nem véletlenül. Ez az úgynevezett "elemi mozgás", amihez szinte mindannyian ösztönösen vonzódunk és ami elvarázsol.
Rajongunk az absztrakt, folyékony dolgok iránt, legyen az egy akvárium az orvosi rendelőben, vagy egy átalakuló, állandóan mozgásban lévő képernyővédő. De vajon elgondolkodtál már azon, hogy miért találjuk az ilyen és ehhez hasonló mozgásokat eredendően hipnotizálónak? Miért nyugtatja meg agyunkat az absztrakt dinamizmus?
Ezek a kérdések egyáltalán nem öncélúak, hiszen a kor leginnovatívabb motion graphics trendjeit felhasználó művészek számára kifejezetten fontos, hogy a lehető legvonzóbb eredményt érjék el alkotásaikban. Ahogy az Adobe blogon is írták, a folyékony absztrakció az egyik legnépszerűbb a négy legnagyobb motion graphics trend közül. Használják ezt reklámokhoz, a közösségi médiában vagy a dizájnban, ugyanis a absztrakt folyadékokkal túl lehet lépni a mai világ digitális zaján és elemi szinten köti le a nézőket. Amikor ezeket a természetes energiákat lelassítjuk, olyan élményt kínálunk az agyunknak, amely egyszerre megnyugtató és lenyűgöző.
A stresszreakció másik oldala
A reklámozók a folyadékok mozgását általában az akcióval asszociálják. Erre tökéletes példa a Gatorade’s Fierce tévéreklámja. A felrobbanó Gatorade üvegből kitörnek a baseball játékosok, miközben a folyadék lángcsóvaként spriccel szét. Amikor a kék dobó eldobja a labdát, az ugyanilyen színű folyadékot húz maga után, majd miután azt a piros játékos ütője eltalálja, a levegőben darabjaira eső baseball labdából egy üvöltő fej marad, ami a Gatorade italt továbbra is üstökösként húzza maga után,végül a kép visszavált a győztes piros játékos fejére. Nincs az a néző, akit ne nyűgözne le ez a energikus erejű képsor.
Egy másik példa a Clear Channel kiállítása “The Emotional Art Gallery”. Susi Sie művész “Energy” című alkotása absztrakt narancssárga buborékokkal és folyadékkal próbálja a Stockholmban ingázókat felfrissíteni. Egy másik művész végtelenített videójában három cső kerülgeti egymást, miközben krémszerű anyag szabadul ki belőlük, és a körkörös mozgás egy csavart fagyihoz hasonló alakzatot hoz létre. Ez is végtelenül megnyugtató látvány. Ami közös bennük: mindkettő absztrakt módon ér el egy ösztönökig ható érzelmi állapotot.
Dr. Christopher Lynn, az Alabamai Egyetem professzora és a biokolturális gyógyászati antropológia specialistája szerint a nagy energiájú impulzusok és a lassabb, finomabb stimulánsok ugyanannak az érzelmi érmének a két oldala. “A relaxációs reakció nem egy neurológikus rendszer, a stresszreakció viszont az, mégis mindkettő az autonóm idegi válaszok közé tartozik..”
Amikor arról beszélünk, hogy folyadékokat használunk a dizájnban, akkor vannak mozgások amelyek az agyunkat különböző módokon befolyásolják. A bágyadt, lassan mozgó mintákat megnyugtatónak találjuk, míg a vad mozgások, vagy a gyorsan vibráló minták növelik az aktivitásunkat. Dr. Lynnt az foglalkoztatta, hogy mi nyugtat meg, és mi készteti az agyunkat fókuszálásra. Egyik tanulmányában leírta, hogy amikor egy tábortűz lángcsóváit nézzük, csökken a vérnyomásunk. Szerinte az agyunk kifejezetten arra fejlődött ki az evolúció során, hogy az efféle stimulációk megnyugtassák, hiszen a közös főzést mindenki a biztonság érzetével azonosítja.
Dr. Marc Arginteanu idegsebész is osztja ezt a vélekedést. Szerinte “ez egy beépített része az agynak”. A tábortűz látványa egyfajta nyugalmi állapotot idéz elő és megnöveli a dopamin szintet az elménkben. Dr. Lynn és Dr. Arginteanu egyetértenek abban, hogy miközben a tűzcsóvákat figyeljük, biztonságban érezzük magunkat mindenféle veszélytől. Ugyanez ez az az érzés tapasztalható a folyékony mintázatok nézése közben is.
Evolúciós értelemben tehát arra vagyunk kondicionálva, hogy ezeket az érzéseket összekötjük a melegséggel, a biztonsággal és egyéb megnyugtató, “ismerős” érzésekkel. Dr. Arginteanu szerint “mivel közösségi lények vagyunk, a tény, hogy mindenki a tűz körül gyűlt össze és együtt néztük az absztrakt, mindig változó és mozgó formákat, a közösség biztonságos élményét nyújtja. Nem csak fizikai melegséget érzünk, hanem társadalmi melegséget is”.
{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/sHZeUFe9dEg.jpg?itok=eGjG0ch9","video_url":"https://youtu.be/sHZeUFe9dEg","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}
Relaxációs igényeinkhez közeledve
Adódik a kérdés: hogyan maximalizáljuk ezeknek a pozitív érzéseknek a hatásait a mozgáson alapuló dizájnban? Az egyik lehetőség, hogy kiszakítjuk az embereket abból a folyamatos és vibráló környezetből, ami őket körbeveszi. A megnyugtató, absztrakt folyadékok természetességét használni szinte mindig sikert jelent az egyre kaotikusabb világban. Egy lágy, derűs videó a közösségi médiában sokaknak jelenthet egy kis szünetet, ami segít a meditálásban és a fókuszálásban. A folyékony, mozgó részletek beillesztése a jelenetek közé, vagy a háttérbe ilyen hatást érhet el. Csak egy példa: a folyadékokat és buborékokat már régóta használják, hogy segítsenek megnyugtatni a gyerekeket. Ugyanakkor ezeket a látványelemeket fókuszpontként is lehet alkalmazni, legyen szó egy logó dizájnjáról, vagy egy több érzéket megérintő teljes digitális élményről. A “The Sound Brewery Project” reklám tökéletes példa erre: ebben úgy népszerűsítenek egy Nastro Azzurro nevű olasz sört, hogy termék jellemző sajátosságai az egyes jelenetekben kis darabkákból épülnek fel. A sör természetes összetevőit keverik a mai csúcstechnológiával és a mozgásban lévő folyadékkal egy olyan ritmusos zenei aláfestéssel, hogy a végeredmény tökéletesen bemutatja, miről is szól ez a motion graphics trend.
De mindez nem csupán a reklámok világában használható. Miközben agyi sérülést szenvedett betegeivel dolgozott, dr. Arginteanu azt vette észre, hogy az alapvető érzékeken alapuló élmények segítenek a betegeinek koncentrálni és meditálni. “Nem mindenki tud összpontosítani. Vannak, akik egyszerűen nem képesek erre. Így hát azoknak az embereknek, akikben nincsen meg a meditációhoz szükséges koncentráció, néha az segít, hogy leülnek a tűzhöz vagy a kandallóhoz és csak nézik a lángokat. Nem csak a fénycsóva, de a fa ropogásának a hangja is segít az ellazulásban.”
Dr. Lynn szerint először a mozgás fogja meg a figyelmünket. Az agyunk reakciója pedig a stimuláció intenzitásától is függ. “Ha azt akarod, hogy valami dinamikusabb legyen, tekerd fel maximumra. Egy nagy, kontrollálatlan erdőtűz nem túl megnyugtató, de ha lekicsinyíted, máris a szívedbe tudod zárni, és ez az élmény ellazít.” Mindez rendkívül fontos szempont azoknak a kreatívoknak, akik relaxációs igényeinkhez közelítve próbálják megjeleníteni az absztrakt folyadékok mozgását.
Dr. Arginteau szerint “ha a stresszel kapcsolatban is beszélünk az absztrakt folyadékokról, az a mindennapi életben egy mélyebb szinten enyhíti a belső feszültséget.”
Összefoglalva: a motion graphics technikák rendkívül hatékonyan segíthetnek megnyugvást találni egy rendezetlen, kaotikus környezetben. Ha valaki képes ezt felismerni és alkalmazni, nagyon erős eszközt kap ahhoz, hogy a biztonság és a ellazulás érzéseivel megerősítse egy adott brand tekintélyét és magabiztosságot sugározzon. A pszichológiai kényszerünk, hogy megnyugvást, örömet és közösségi élményt találjunk ezekben a formákban, azt is jelenti, hogy a művészeknek sok utat kell találniuk, hogy felfedezzék ennek a technikának minden oldalát.
Ha szívesen fejlődnétek ezen a téren, és ehhez szeretnétek megtalálni a legmegfelelőbb eszközöket, akkor további részleteket az Adobe termékeiről itt olvashattok!
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.