A 2020-as év kihatásai a digitális művészetre


A tavalyi év sok szempontból rendhagyó volt. A pandémia rengeteg új problémát okozott mind a társadalomban, mind a gazdaságban és persze a hétköznapi életünkben is. Azonban minden rosszban van valami jó, ez pedig egyértelműen igaz a digitális művészettel kapcsolatos változásokra. A tavalyi év ugyanis, mondhatni forradalmi újításokat és minden eddiginél kreatívabb megoldásokat hozott ezen a területen. Mutatjuk miről is van szó!


wacom - leadkep.jpg

 

Bátran kijelenthetjük, hogy 2020 az ellentmondások éve volt. A világjárvány az emberekből egyszerre hozta ki a legjobbat és a legrosszabbat is. A távmunka, az elszigeteltség, a társadalmi igazságérzet, a közösségi szellem kibontakozása és a paraszociális kapcsolatok éve volt az előző. Egy azonban biztos, vitathatatlanul mérföldkövet jelentett a digitális média számára.

2020 nemcsak minket változtatott meg, hanem az egész internetet: az online eseményektől, és a közösségi médiától, a reklámokon át, egészen a digitális művészetig. Az emberek minden eddiginél jobban jelen voltak az online térben. Odáig jutottunk, hogy bátran kijelenthető, az illusztrálás mára minden eddiginél fontosabb. Most pedig nézzünk meg néhány jelentős változást, kicsit közelebbről!

Virtuális események

Míg korábban csak azon szerencsések vehettek részt egy-egy komolyabb művészeti eseményen, konferencián, akik időben jegyet szereztek, illetve anyagilag is megengedhették maguknak, mára ezek a határok elmosódtak. A Lightbox eseményre például 2019-ben 135 dollár volt egy hétvégi belépőjegy, míg 2020-ban ez 1 dollárnál kezdődött. 

Tény, hogy a fizikai kontaktokat,és a személyes élmény megtapasztalását sajnos ki kell vonnunk az egyenletből, azonban ezáltal sokkal több emberhez juthatott el egy-egy művészeti esemény tartalma, mint korábban bármikor. Ráadásul még egy előnyről be lehet számolni. Az online térben tartott előadások bármikor visszanézhetőek. Így például az Adobe MAX, a Wacom’s Connected Ink vagy a Comic-Con@Home. 

Remekművek a képernyőnkön

A művészeti múzeumokat is komolyan sújtotta a járvány. Bezártak, majd kinyitottak, majd a második hullámmal ismét bezárták kapuikat. Sok intézmény kénytelen volt olyan kiállításokat leállítani, amelyek felépítése hónapokig tartott.
Azonban számos múzeum ott volt az elsők között, akik a vírus okozta korlátozásokra úgy reagáltak, hogy ingyenes tartalommal látták el az otthon ragadt embereket. Az intézményekben dolgozók a felszabadított idejük nagy részét arra fordították, hogy még jobb minőségben és még szervezettebben tették elérhetővé a digitalizált műalkotásokat. Mára több mint 500 múzeum töltötte fel gyűjteményét a Google-be. Az pedig, hogy mindezt mi otthonról is megcsodálhatjuk, nagyrészt a Google Arts & Culture-nek köszönhető, amely elképesztő kulturális munkát végzett a színfalak mögött.

 

wacom - kep1.jpg

 

A Smithsonian 3 millió képet tett közzé szabad felhasználásra

Tavaly a Smithsonian bejelentette, hogy elindítja az Open Access-t, azzal a céllal, hogy teljes gyűjteményüket nyilvánosságra hozzák. Az oldalon elérhető képek száma mára jóval meghaladja a 3 milliót. Ám nemcsak a nézelődést teszik lehetővé. A feltöltött alkotásokat, legyen az fotó, festmény, 3D modellek, stb., szabad felhasználásra bocsátják!

Találhatók a listában 3000 képpontos képek az American Art Museumból, nagy felbontású japán tekercsek és illusztrációk a Bhagavata Purana-ból, világháborús propaganda plakátok, számtalan tudományos illusztráció és még sorolhatnánk. A Smithsonian számára fontos, hogy galériájuk tartalma kitágítsa az alkotás lehetőségét, és segítse a digitális művészeket,  hogy új remekművek születhessenek!

A galéria a linkre kattintva elérhető!

Beköszöntött az animációs videoklipek reneszánsza

A korlátozások miatt bár számos élőszereplős forgatás kénytelen volt szünetelni, ez életre hívta a szükségét, hogy a művészek ismét az animációs megoldásokra támaszkodjanak, és milyen jól tették! 

Elég csak egy hónapot kiragadni az évből, hogy erre bizonyítékot is találjunk! 2020 júliusában Dua Lipa bemutatta a Disney / Cuphead, glam fantázia ihlette animációs klipjét, a Hallucinate-t; ugyanazon a napon jött ki a néhai rapper, Juice Wrld akciódús, anime stílusú klipje, a Come and Go című számra. Ugyanebben a hónapban a Gorillaz egy élőszereplős - animációs fúzióval rukkolt elő a PAC-MAN című zenére. És ez csak néhány példa a sok közül, és ráadásul csak egy hónap az évből! 

Az angol VTuberek elterjedése

A virtuális YouTube-felhasználók már néhány éve szenzációnak számítanak Japánban, ám 2020-ban kijelenthető, hogy nemzetközivé váltak.

Első pillanatra az egész jelenség kívülről nézve furcsának tűnhet, másfelől rendkívül kreatív és szórakoztató! A lényege csupán annyi, hogy elkészítenek egy 3D-s avatart, amit meganimálva egy arcrögzítő rendszerben exportálnak ki, ami csatlakozik a webkameránkhoz. Ehhez általában a FaceRig vagy az Adobe Animate programot használják. A karakter illeszkedik a mozdulatainkhoz a facecam használata során, az élő videók alatt.

 

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/QvY-CYCPfZE.jpg?itok=qSKFhzR-","video_url":"https://youtu.be/QvY-CYCPfZE","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

 

További pozitív fejleményekről, a linkre kattintva tájékozódhattok!

 

(Wacom Blog)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram