3D-s megoldások grafikusoknak


A 3D-s modelleket csomó dologra lehet használni. Lehetnek olyan mankók, amelyre folyamatosan támaszkodva soha nem fogod elsajátítani az alapvető képességeket, ám arra is kiválóan alkalmasak, hogy olyan szintre emeljék az alkotómunkádat, ahova eredetileg nem juthattál volna. A concept artistok sok ideig használták ezeket, a munkafolyamataik szerves részeként, de más területeken még mindig fájóan kevés figyelem jut ezeknek az eszközöknek. Ám ezen lehet változtatni, íme néhány lehetőség:


Ingyenes megoldások

A SketchUp leginkább egy építészeti vizualizációs program, melyet később más dolgokra is elkezdtek használni. Használata nem bonyolultabb, mint más 3D-s programoknak (azonban érdemes megnézni a hozzá tartozó oktatóanyagokat, mivel a kezelési felületre nem lehet könnyen ráérezni, ha új vagy a témában). Ez a szoftver tökéletes alapok készítéséhez, amelyekre rajzolhatsz, vagy festhetsz.

A Blender ezzel szemben mindent tud, amit a profi programok, ám ennek a szoftvernek a megértése nem egy könnyű feladat.

 

3D2.png

 

A Daz Studio ingyenes (ám pénzért különleges modellek és hátterek szerezhetők be) és a legjobb választás ha karakter pózokról és scene mockups-ról van szó.

Az Unreal Engine nevű szoftverrel gyönyörű háttereket alkothatsz,ám mivel alapvetően játékokhoz készült, a tanulási folyamatban számos olyan dologgal találkozhatsz, amivel kapcsolatban azt érezheted, hogy eltereli a fókuszt a lényeges dolgokról.

A Sculptris a legjobb ingyenesen fellelhető 3D-s tervező program, ám már nem frissítik (és támogatás sincs hozzá).

Fizetős megoldások

A ZBrush a jelenlegi uralkodója a 3D-s tervező programok kategóriájának. Egyértelműen ezt integrálják a digitális alkotók leggyakrabban a munkafolyamataikba, például karaktertervezés céljából.

A 3dCoat egy lényegesen olcsóbb, egyre népszerűbb lehetőség, melyről egyre többet hallani a 3D-s tervezéssel kapcsolatos felületeken. Megjegyzésként el kell mondani, hogy ezek a tervezőprogramok tableten működnek a legjobban.

A Maya és a 3DSMax az iparágban a bevett programok közé tartoznak, ha dedikált karakter és tárgy modellezésről van szó. Azonban meglehetősen drágák és egy olyan grafikus, aki a 2D-s térben alkot, szinte biztosan nem fogja használni ezeket.

A Modo a fenti programok egy olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb változataként írható le.

A Poser olyan, mint a Daz, csak fizetős és kevesebb felhasználók által készített tartalommal rendelkezik, azonban intuitívabb és egyesek szerint rugalmasabb is.

3D modell készítése

Annak nem lenne értelme, hogy a fenti programok közül egyet kiválasztva leírjuk a folyamat minden egyes lépését és azt megtanuljuk, mivel például a programok egyedi lehetőségei a fény és a szín beállításokat illetően nagyon eltérhetnek. Szóval ugorjunk egy kicsit! Onnan indulunk, hogy van egy szép, kész modellünk. Mi a legjobb módja, hogy rendereljük annak érdekében, hogy egy festményben használhassuk?

Böngészőmotorok (render engines)

A definíció valahogy úgy írja le a böngészőmotort, mint egy olyan szoftver, amely a webes tartalmat (XML, HTML, kép fájlok, stb.) és a formázási információit (XSL, CSS, stb.) mint formázott tartalmat jelenít meg a képernyőn.

Ezek azok a programok, amelyek átalakítják a képet, egy szép, kész képpé, eközben pedig állíthatod a világosságot és annak részleteit, hogy miként nézzen ki az exportált kép. Ezeket 3D-s szoftverekkel csomagban lehet megvenni, vagy önálló programokként, amelyekbe betöltöd a modellfájlokat. A legnépszerűbb ilyen szoftver a VRay, ám van pár ingyenes lehetőség is, mint például a LuxRender és a Kerkythea.

 

3D3.png

 

A digitális tervezők szempontjából ezen kívül fontosak még a nem fotórealisztikus vagy a „toon” árnyékolók. Ezek alprogramok a legtöbb böngészőmotoron belül, amelyek „cel” stílusban renderelik az adott képet kemény élekkel és élénkebb színekkel. Olyan programokkal érkeznek csomagban, mint például a 2019-es Z-Brush, ám külön is meg lehet ezeket vásárolni, gyakran mint egy beállítást, vagy mint egy plugint egy önálló böngészőmotorhoz. A Freestyle egy ingyenes program a Blenderrel egy csomagban, ez a képregények készítése szempontjából például felbecsülhetetlen értéknek lehet.

 

 

Ám ezen eszközök túlzásba vitt használata visszaüthet.

Például egy gyönyörű naplementét ábrázoló kép esetében a 3D-s modell fotórealisztikus renderelését használva kifejezetten szép eredményt kapunk. Ám az nagyban megnehezíti a folyamatot, ha a fényeket, vagy a színpalettát a karakterek és egyéb elemek hozzáadása után akarod megváltoztatni. Különösen akkor, ha a 3D-s és 2D-s alkotások integrálása egymásba még új számodra. Ebben az esetben egyszerű megoldásokat kell használnod, hogy a kreatív ötleteidből a megvalósítás során a legtöbbet hozhasd ki: például egy kép, amely csak a tárgy alakját és világosságát adja meg.

Bashing

A „Photobashing” fotók kivágását és beillesztését jelenti digitális környezetbe, akár a fotómanipuláció egy alkategóriájának is hívhatjuk. Általában a 3D-s integráció folyamata mindig ugyanaz: nagy felbontású kép készítése a modellről és beillesztés az adott perspektívába. Ezt követően hajtsunk végre kis változtatásokat a méreten, állítsuk be a színeket, hogy az általuk keltett hatás passzoljon a kép világosságához, tegyünk rá néhány árnyékot és másoljunk le néhány dolgot itt-ott, egyszóval végezzük el az utómunkálatokat.

Ezt elméletileg bármelyik képszerkesztő programmal meg tudod csinálni, ám a Photoshop-ban találod a legtöbb olyan eszközt, ami megkönnyíti a folyamatot.

Együtt a Photoshop-al

Az Adobe Photoshop CC és a Clip Studio Paint esetében is elmondható, hogy a legújabb verziók lehetővé teszik több 3D-s fájltípus importálását közvetlenül a programba, a modell forgatását és újraméretezését.

 

 

Az Adobe Photoshop-ot gyakran alkalmazzák utómunkálatok elvégzésére a 3D-s alkotók: textúrákat és háttereket adnak hozzá a renderelt modellekhez.

 

3D4.png

 

Az overpainting funkció

 

 

Ennek az eszköznek az egyik legnagyobb előnye, hogy bármennyi változtatást végrehajthatsz a modellen, ráadásul ezek olyan dolgok melyeknek a modellezési szakaszban történő megvalósításához nem biztos, hogy elegendő 3D-s tudással rendelkezel. Legyen az egy újabb részlet, vagy textúra hozzáadása, vagy olyan dolgokkal való kibővítés, mint a "wear and tear", ezzel a funkcióval ez nem jelent problémát.

Ha háttereket, vagy építményeket tervezel 3D-ben és a program, amit használsz, engedi a 2D-s rácsok létrehozását a képen az nagy mértékben megkönnyíti az egyéni kiegészítések megrajzolását.

 

3D5.png

 

Carapace nevű abandonware típusú szoftver lehetővé teszi, hogy rajzolj eltűnési pont (vanishing point) rácsokat a 3D-s modelljeid exportált képeire, mely rendkívül megkönnyítheti a munkafolyamatot.

 

3D6.png

 

Karaktermodellek

Amikor statikus jellegű digitális alkotásról van szó, akkor a legjobb, ha referenciaként az emberi alak 3D-s modelljeit használjuk. Hacsak nem rendelkezel akkora tudással az emberi testről, hogy te rajzoltad őket. A mozgó testek szimulációjánál, valamint a 3D-s modell pózok és arcok esetében megfigyelhető egy bizonyos merevség, amit nem jó, hogyha „örököl” a végleges rajzod, csakúgy, mint azokat a problémákat, amelyek az olcsóbb 3D-s programok használata miatt merülnek fel.

 

3D7.png

 

Az ingyenesen elérhető DesignDoll nevű program a segítségünkre lehet, amikor 3D-s technológia használatával meg akarunk tervezni összetett pózokat és szögeket. Nagyon egyszerű használni és a figurák elég egyszerűek ahhoz, hogy megtanulhasd a megfelelő pózokat perspektivikusan, anélkül, hogy korlátokba ütköznél.

 

3D8.png

 

Egy webfejlesztő, Herman Martinus megalkotta a JustSketch névre hallgató online eszközt, mely szintén a segítségünkre lehet. Ez az eszköz pár teljesen renderelt figurát tartalmaz fantasy szerelésben, az alap figurák mellett, amelyek maguk is szokatlanul arányosak még néhány fizetett programhoz képest is.

SketchUp Modellek

A SketchUp-nak nem feltétlenül van jó hírneve, ám ez nem egyértelműen tükrözi a valóságot, mivel ez a program kiváló olyan művészeknek, akiknek egy biztos kiindulási pontra van szükségük. Nagy erőssége a szoftvernek, hogy sokkal inkább valós mértékegységeket használ, nem pedig százalékokat és mindenféle „egységeket”. Így nagyszerű választás, ha háttereket szeretnél készíteni, amelyekre karaktereket is könnyű beilleszteni.

Ha a karakter, akivel dolgozni akarsz nagyjából 180 centi (6 láb) magas, akkor helyezd el a 180-as (6-os) jelölőt pontosan arra a helyre, ahol a figura állni fog, így azt teljesen pontosan méretezheted.

Azonban, mint mindennek, ennek is vannak hibái. Például az alapértelmezett exportálási folyamat erős, cakkos vonalú modelleket hoz létre, melyeken az ívek erős jóindulattal nevezhetők csak íveknek.

 

3D9.png

 

Rengeteg egyedi stílus létezik, ezek közül sok a különféle kézzel rajzolt művészeti stílusokat utánozza.

A Clip Studio Paint vektor eszközei remekül használhatók ilyen célokra.

Ez egyike a legjobb és leginkább elérhető eszközöknek, melyekkel gyorsan és hatékonyan készíthetők vázlatok és egy csomó kész 3D-s alakzattal (építménnyel és járművekkel) érkezik.

 

3D10.png

(Wacom Blog)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram