A Photoshop kiegészítők nélkül is vitán felül a legjobb és a legsokoldalúbb képszerkesztő szoftver. De milyen kiegészítőkkel használják a profik?
Megtehetjük, hogy az alap Photoshopot megtámogatjuk pár ingyenes kiegészítővel – szerencsére rengeteg van belőlük –, így végül elmondhatjuk, hogy házi boszorkánykonyhánkban mindenre képesek vagyunk, legyen az filmplakát-készítés vagy éppen weboldal-arculatterv.
Kíváncsiak voltunk, mi lehet egy szinttel feljebb, vajon mit használnak a profik? Nos, a jó hír az, hogy rengeteg érdekes, tanulságos és látványos dolgot láttunk. A rossz hír viszont, hogy a profik bizony ugyanannyit, ha nem többet költenek a kiegészítőkre, mint magára az alapszoftverre: márpedig maga a Photoshop sem olcsó… Lássuk, mit használnak a professzionális Photoshop-mágusok!
Szépség
Az első és egyik legfontosabb kiegészítő, ami minden profi gépén megtalálható, a kétszáz dolláros Portraiture. A kiegészítő gyakorlatilag automatikusan „simítja ki” a bőrt, portrékon és egész alakos képeken egyaránt. Ellentétben a manuális Photox eljárással (amihez nem kell kiegészítő, csak Photoshop), ez a kiegészítő automatikusan megkeresi a bőrfelületeket (színhőmérséklet és exposure alapján), így az effekt csak a megfelelő helyekre kerül, a szemekre, ruhára, háttérre nem.
Gyakorlatilag egy kattintás, és egy átlagos portréból máris egy csodálatosan kisimított „glamour” fényképet kapunk. Ha nem vagyunk elégedettek az eredménnyel, akkor a modulon belül maszkolhatunk, és persze ezerféle beállítás is segít abban, hogy milyen mélységű és hatású legyen az effekt. Ami Photoshopban tíz-tizenöt perc, az a Portraiture használatával egy kattintás, sőt mivel a modul nem csak a hagyományos blur/noise eljárást használja, az eredmény is profibb.
Háttér-eltávolítás
A legtöbb hagyományos technikát már bemutattuk – ezek segítségével szinte bármilyen hátteret kicserélhetünk (cutout) képeinken, viszonylag egyszerűen. De mit használnak a profik? Nos, bár megtehetnék, hogy csak a Photoshop eszközeivel dolgoznak, minőségi és főleg időspórolási szempontok miatt erre a feladatra is kiegészítőket használnak. A legnépszerűbb megoldás az OneOne cég MaskPro nevű modulja, illetve a Vertus FluidMask.
A MaskPro nyújtja a legjobb minőséget: gyakorlatilag olyan dolgokat is kivághatunk a képből, amit hagyományos Photoshopolással alig, vagy csak órák alatt tehetnénk meg: víz, füst, lángok, bonyolult frizurák és szőr, átlátszó anyagok vagy éppen üveg. A Mask Pro minden alakzatot tökéletesen kezel, kedvünkre cserélgethetjük a hátteret bármilyen képen. A MaskPro színek alapján dolgozik, így a használatához némi gyakorlatra van szükség. A másik megoldás a szinte teljesen automatikus FluidMask: ez nem színek alapján dolgozik, hanem a képen látható alakzatokat ismeri fel, és ezekből készít szegmenseket. Nekünk nincs más dolgunk, mint megadni, hogy mi maradjon meg, és mi tűnjön el.
Egyik kiegészítő sem olcsó, így otthoni szórakozáshoz egy kicsit „ágyúval a verébre…” – amikor azonban az idő már pénz, akkor bizony megéri a párszáz dolláros befektetés.
RAW
Camera RAW, azaz a digitális gépek nyers, digitális „előhívás” előtti változata. Mielőtt bármit kezdenénk a képpel, nem árt finomhangolni a nyers formátumot: ehhez is rengeteg kiegészítő áll rendelkezésre. Az egyik legnépszerűbb és legegyszerűbb a PhotoPresets. Több mint száz, profi fotósok által beállított preset található a modulban, a beauty- és divatfotózástól kezdve a művészi vagy éppen a pop-art stílusokig.
Csak egy kattintás, és máris olyan képünk lesz, mintha Dave Ball vagy Bob Jensen finomítgatta volna képeinket!
Utómunka
Hogy mitől olyan szépek a profi fotósok által készített képek? Nos, természetesen attól, hogy tehetségesek – ez azonban még csak az igazság fele. A tehetséghez jó adag utómunka is társul, és az utómunkát „sima” Photoshopban végezni bizony nagyon sokáig tart, ha nem lehetetlen. Elég, ha kipróbáljuk a Topaz Adjust demó verzióját, és rögtön ugyanezen a véleményen leszünk.
Az Adjustban rengeteg előre beállított szűrőt tehetünk képeinkre, így érve el drámai vagy éppen földöntúli szépségű hatást. A netről további beállításokat tölthetünk le, és persze ez ezerféle tolókából bármelyiket szabadon babrálhatjuk, így akár saját effektusokat is készíthetünk.
Ha megvannak a tökéletes színek, fények és hangulat, nincs is más hátra, mint egy kis élességet tenni a képre: a Photoshop „sharpness” szűrője erre lett kitalálva, nagy kár, hogy a szűrő annyira egyszerű, hogy a dolog vége inkább találgatás, mintsem igazi utómunka lesz. Profik körében a legnépszerűbb megoldás a Sharpener Pro nevű modul.
Ellentétben a Photoshop-szűrővel, ahol maximum találgatni tudjuk milyen lesz a végeredmény, a Sharpener Pro esetében minden változtatást azonnal látunk, ráadásul minden beállítást megváltoztathatunk, nemcsak a sharpness erősséget, hanem millió egyéb apróságot is. Így megtehetjük, hogy például csak a szemeket vagy a hajat „emeljük ki”, de készíthetünk szuperélességű divatfotókat is.
(Techline)
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.