TESZT - Wacom Cintiq 27QHD a rajztáblák királya


Az Oázis Computer jóvoltából most megismerkedhetünk a táblamonitorok ászával működés közben.


 

"Évek óta tesztelünk komoly garikus monitorokat, és eközben volt alkalmunk jópár Wacom Cintiq táblát is kalibrálni. Ezen táblák kalibrálása során mindig egy gondolat fogalmazódott meg bennünk az eredményeket látva: a Wacom nem viccel, a legjobb paneleket használja a Cintiq családban.

Az alacsony dE, alacsony fekete szint, nagy kontraszt, a szinte tökéletesen homogén panel, és a teljesen bevilágítás mentesség egyértelműen azt igazolja, hogy a gyártó a mindenkor gyártott legkorszerűbb  paneleket vásárolja tábláiba, és valószínűleg komolyan válogatják is őket. Természetesen ennek az ára érezhető is termékeikben, de a minőséget meg kell fizetni.

Természetesen nagyon kíváncsian kezdtünk neki a Wacom Cintiq 27QHD méréseinek, mivel előtte jópár ma kapható hasonló tulajdonságú panelt mértünk már, és eléggé vegyesek a tapasztalataink. A specifikáció megtalálható a honlapunkon, így most ezt nem részleteznénk, mi amúgy is a tábla grafikus tulajdonságaira voltunk kíváncsiak.

Először tehát bekalibráltuk a Cintiq 27QHD-t, ami igen gyorsan ment, egyedül az RGB értékeket kellett kicsit állítgatni a hozzá adott szoftverben. Természetesen 6500K, 120cd/m2 értékekre kalibráltuk a táblát a natív színterében. Lássuk mit kaptunk:

Az eredmény igen meggyőző, a használt panel egy szélesszínterű IPS panel, aminek a natív kontrasztja 1100:1-nél nagyobbnak adódott. Jelen pillanatban ennél nem létezik jobb kontrasztot tudó IPS panel. A 120cd/m2 fénysűrűséghez 0.11cd/m2 fekete szintet kaptunk, ami remek eredmény, és a dE pedig 0.15 lett, amit csak a legjobb grafikus monitorok tudnak.

Kalibrálás után természetesen kíváncsiságból végignéztük a kedvenc fényképeinket, és remekül mutattak a tesztképek is. A fekete bevilágításoknak nyoma sem volt, ami igen sok manapság kapható drága monitor sajátja. A homogenitás szinte tökéletes volt, de ezek után szinte elvárható volt ez az eredmény.

A másik igen fontos kérdés a tábla színtér fedése volt. Sokan talán nem tudják, de ez az első Wacom Cintiq tábla, ami meg tudja jeleníteni a széles színteret. A gyártó 97% AdobeRGB fedést igér, ami igen impozáns. Természetesen ezt is megmértük:

(színes: Wacom Cintiq 27QHD, szaggatott: AdobeRGB)

És akkor jöhet a meglepetés, ez inkább 99%, kis jóindulattal 100% AdobeRGB fedés (és még jóval nagyobb is), tehát még jobb mint amit a gyártó igért. Természetesen 100% sRGB fedésünk is megvan, mivel az az AdobeRGB-n belül esik. Itt megjegyeznénk, hogy csak komoly színmenedzsment ismeretekkel érdemes natív színtérben használni a táblát, de ezt a grarfikusok valószínűleg jól tudják.

Összegezve, ha a Wacom Cintiq 27QHD nem egy rendkívül jó digitális rajztábla lenne, akkor akár monitorként az EIZO legkomolyabb grafikus monitorainak vetélytársa is lehetne.

Természetesen minden Wacom táblát továbbra is ingyen kalibrálunk, ha ezt a vásárló kéri, és régebbi cikkünkből sejthető, hogy a Cintiq 27QHD-nál is érdemes elvégezni a kalibrálást. Sajnos a gyártó a nagyüzemi gyártás miatt nem tudja olyan minőségben beállítani a tábláit, mint egy nálunk elvégzett akár Normál, akár Prémium kalibrálás. De ez a legprofesszionálisabb monitorgyártók termékeinél is elengedhetetlen.

Ezután az Umbrella Kreatív Műhely munkatársait kértünk meg, hogy próbálják ki a táblát. A továbbiakban egy kb. két hetes tesztidőszak tapasztalatait publikáljuk.

 

Umbrella Kreatív Műhely munkatársainak tapasztalatai

Fritz Zoltán (Magyar Képregény Akadémia elnöke, grafikus):
2011-ben használtam először Wacom Cintiq táblát, egy 24HD-t, akkor tettem le a voksom a Wacom táblamonitorai mellett. Azóta grafikus, és animációs munkákra használom. Mivel egyébként is gyorsan dolgozom, ezért nagy meglepetésként ért, hogy ez az eszköz megduplázta a munkám sebessségét.

Előfordul, hogy időnként nem az asztali gépem mellett dolgozom, hanem rendezvényeken rajzolok, tehát szükségem volt egy mobil eszközre. Ezért pár éve már rendelkezem egy Wacom Cintiq 13HD-vel is.
Főleg a nagyobb eszközöknél, mint a Cintiq 24HD-m praktikus egy Ergotron állvány beszerzése az eszközökhöz, mert a táblát az asztalra helyezve nehezebb elérni a felület felső részét. Az újabb típusú Cintiq 13HD-n sajnos nincs ilyen rögzítési lehetőség, azonban annyira lapos, és könnyű, hogy a gyári kihajtható, több állású állvány megoldja a korábbi verzió egy állásban kihajtható támaszának korlátait. A Cintiq 13HD főleg utazásoknál praktikus, kevesebb kábel, nincs adapter doboz, és akik csuklóból rajzolnak, kis méretben, azoknak nagyon praktikus eszköz (ugyanígy a Companion is). Akik hagyományos digitalizáló táblát használnak, pl. valamelyik Intous szériát, azoknak új távlatokat nyit meg a Cintiq család. Nincs annál jobb dolog, mint amikor azon a felületen tudunk belenyúlni egy grafikába, ami előttünk van.
Ezek után került elém a Wacom Cintiq 27QHD, ami sok idő után ismét újat tudott mutatni. A nagy felület lenyűgöző, és a touch funkció megadja az okostelefonok kezelhetőségének szabadságát. A mérete miatt az első tíz percben már nem is volt szükség a plusz monitorokra, kényelmesen elfértem rajta, mindent elértem. Sok shortcut-ot használok, ezt a virtuális billentyűzettel már egy felületen el tudtam érni, bár eleinte szokatlan volt, hogy sokkal többet tapizok. Illetve az is, hogy hangyányit lassabb az érintőfelület, ezért gépelésnél többet hibáztam, ez megszokást igényel, és nyilván tökéletesen nem tudja pótolni a hagyományos billentyűzetet.
Rajzolásnál azonban a tábla visszaadja azt a szabadságot, mint a papíron rajzolás. Könnyen, két újjal lehet a felületen nagyítani, elforgatni, kijelölni.
A kijelző elég pontos, régebbi eszközöknél előfordult, hogy zavart, hogy a toll nem volt milliméter pontos, most nem éreztem ezt, nem "ragadt, maradt" le a kurzor a lendületes íveknél. Vektoros programoknál, ahol besier pontokat kell megfogni, és állítgatni, előfordul, hogy hamarabb ragadok egeret, mint tollat, itt ez fordítva történt.
Grafikai célokra azt gondolom az egyik legjobb eszköz, visszaadja azt az alkotói szabadságot, amit a digitális eszközök természetükből adódóan elénk állítanak. Aki aktív okostelefon, táblamonitor használó, azt gondolom, nem fog csalódni az eszközben, profin, és gyorsan lehet vele alkotni.

Simon Balázs (rendező):

A Cintiq 27QHD touch nem hibátlan eszköz, de még a gyengeségei mellett is talán a legjobb felhasználói élményt biztosítja a digitális rajzolás terén.

Üzembe helyezés:
Az első két dolog, ami az eszköz kapcsán feltűnt, az az óriási méret és a nagy súly. Emiatt már az egyik számítógépről a másikra átszerelni is kisebb kihívás, ráadásul elég nagy asztalra van szükség, hogy minden kényelmesen elférjen. Miután az asztalra helyeztem, a monitoraimat eltakarta, ezért ezeket is meg kellett emelni. Ez mind nyilván együtt jár egy nagy eszköz üzembe helyezésével, de számolnunk kell azzal, hogy nehéz csak úgy kölcsönadogatni a kollégáknak, szemben a kisebb Cintiqekkel, melyek napi szinten kézről kézre járnak a stúdióban.
Az üzembe helyezés technikai oldala annyira gördülékeny, amennyire annak lennie kell. A mellékelt kézikönyv világosan, jól átláthatóan leírja, hogy melyik kábelre van szükség, mi hova kerül, stb., Így ha hirtelen el is akadtam a rengeteg tartozék összelegózásában, egy pillantás a kézikönyvbe megoldott mindent. A kábelek középen, a gép hátulján jönnek ki, nincsenek útban, nem tenyerelünk rá, mint pár másik Cintiqnél.
Azzal azonban számolni kell, hogy a magas felbontású (WQHD), nagy kijelzőhöz kell egy megfelelően erős videókártya. A táblát két monitor mellett próbáltam ki, és nem volt mindegy, hogy a Cintiq 27QHD a videokártyába van dugva, vagy az alaplapra integrált portra, illetve hogy az adott kártyán hány egyéb eszköz van még. A termékhez mellékelnek több különféle átalakítót, azonban nem minden porton tudja hozni a maximális, 2560x1440-es felbontást. Kis kísérletezéssel viszont sikerült megtalálni a tökéletes helyet a táblának és a két monitornak is.
Az eszközt hasonló módon kell kalibrálni, mint az eddigi Cintiqeket. Az óriási monitorhoz képest számomra meglepően jól kezelte a parallaxist, mely az érintőfelület és monitor közti távolságból adódik hasonló eszközökön. Tehát akármerre is vándorolt a toll a monitoron, kalibrálás után végig megvolt az az érzet, hogy a kurzor a toll hegyénél van.

Használat:
Az eddigi Wacom eszközökhöz képest nagy változást jelentett számomra, hogy a táblagépre helyezett gyorsgombokat egy ExpressKey Remote névre keresztelt távirányítóra helyezték. Ettől első látásra elborzadtam, és azt hittem ide-oda fog csúszkálni az ember kezében, ráadásul USB-n keresztül fel is kell tölteni.
Pozitívan csalódtam. Ez a megoldás rendkívül jól működött. A Cintiq 27QHD mindkét oldalán két-két USB port található, tehát akár töltés közben is lehetett dolgozni. A távirányító egy rövid töltés után sok nap intenzív használat mellett sem akart lemerülni. Tehát ez egyáltalán nem hátráltatja a folyamatos munkát. A Cintiq 27HD mindkét oldala mágnesezett, amihez hozzátapad a remote, de mivel csúszásgátló felület van az alján, akármin használtuk, nem mozgott ide-oda. Viszont emellett óriási szabadságot nyújtott, hogy oda raktuk, ahol épp kényelmes volt.
A gombok kiosztása is igen kézenfekvő, s a formaterv is majdnem tökéletes, csak ritkán kellett ránézni, hogy mit is nyomok le, általában tapintás által meghatározható.
Mindemellett a távirányítón 17 gomb volt egy érintőgyűrűvel együtt, amit egytől egyig testre is lehet (és kell) szabni. Végre nem azt éreztem 3D-s munka kapcsán, hogy a billentyűzethez kell nyúlnom a gyorsgombokért. Sőt, a billentyűzetre nem is volt már szükségem munka során.

A táblát leginkább 3D-hez használtam, Mudboxban modelleztem. A munkamenetet a tábla igen intuitívvé és gyorssá tette. Ami rendkívül meghatározó az élményben, hogy nagyobban tudtam látni a munkát, mint ahogyan az aztán a monitorokon megjelenik. Tehát filmen kiváló dolgozni ilyen módon, könnyű érezni, hogy hogyan fog mutatni az anyag nagy tévén, vagy mozivásznon. De nyomtatásba kerülő anyagokhoz is ideális a méret és felbontás miatt. Ezekről nem hittem először, de valóban új távlatok, s utána nagyon nehéz visszatérni a kisebb eszközökre.

A tábla legnagyobb gyengéjének a touch funkciót éreztem. Ez nincsen eléggé jól implementálva, képes ugrálni tőle a kurzor, de a legnagyobb hibája, hogy pontatlan és késik kicsit. Nem éri el azt az élményt, mint amikor az ember az okostelefonját használja. A funkciót egy gombbal könnyen ki-be lehet kapcsolni, de nálam szinte mindig ki volt kapcsolva. Egy másik gomb felhozza a virtuális billentyűzetet, mely az operációs rendszer által beépített verzió. Windowson teszteltem, s ehhez is rossz élmények társultak. Miután méretre skáláztam a billentyűzetet, egészen úgy lehetett használni, mint egy igazit. De a funkció ki-bekapcsolása esetén mindig visszaállt a virtuális billentyűzet alapértelmezett méretre és pozícióra, mely elveszi a felhasználó kedvét a virtuális írogatástól.
A tollhoz képest annyira megoldatlannak érződött a touch funkció, hogy úgy éreztem, dolgozni egyenesen lehetetlen ilyen módon. Egy dologra volt igazán jó: nagyon menő pizzarendelő gépet varázsolni ebből az egyébként elképesztően sokrétű, digitális rajzoláshoz tökéletesre fejlesztett csodatáblából.

Kovács Eszter (animátor):

A Cintiq 27QHD tábla használata számomra rendkívül izgalmas tapasztalat volt. Egy nagyobb méretű képet kellett festenem és javítanom, így nagyban megkönnyítette és felgyorsította a munkafolyamatot az, hogy egy sokkal nagyobb felületen dolgozhatok. Az ExpressKey Remote mágneses tapadásából fakadó szabadság is nagyon tetszik, hiszen így - a Remote kalibrálhatósága mellett - még teljesebb a személyre szabhatóság élménye.

A kisebb tábláknál általában érzem a méretükből fakadó limitációt, ám itt ez az érzésem eltűnt, ekkora felületen dolgozni hatalmas élmény. Hasonló ahhoz, mint amikor az alkotó manuálisan dolgozik. Nálam a toll érzékenysége is kitűnően vizsgázott. Az Adobe család több szoftverével is zökkenőmentesen dolgoztam rajta.

A Cintiq 27QHD tábla külseje is kifejezetten meggyőző, az elegáns, minimál design hozzátesz a professzionális munkavégzés érzetéhez.

Molnár Anna (grafikus):

Lassan egy éve használok Cintiq 13HD-t munkám során, minden nap dolgozom vele, így ennyi idő után úgy érzem sikerült kitapasztanom előnyeit, hátrányait. Mellette Intuos táblát használok több éve.
Mikor megérkezett a 27"-os Cintiq QHD, első látásra lenyűgözött. Hatalmas! Jó sok helyet foglal, így eléggé át kell rendezni a munkakörnyezetet, ha kényelmesen akar dolgozni az ember. Amikor leültem elé, rögtön egy ismerős érzés fogott el. Egy olyan érzés, amit még digitális rajzolásnál, vagy festésnél soha nem tapasztaltam. Az az érzés, mint amikor teljesen tradicionális eszközökkel rajzolok. A hatalmas felület lehetőséget adott a kényelmes (akár állva) alkotáshoz. Észrevettem, hogy szabadabban tudom mozgatni a kezem, a nagyobb felület megengedi a nagyobb mozdulatokat. Nem csak csuklóból rajzoltam kis mozdulatokkal, hanem teljes karral, teljes testtel. Magával ragadott. Azt vettem észre, hogy nem használok visszavonást. Egyáltalán. Mintha tényleg papír és ceruza, vagy ecset lenne a kezemben.
Persze nem tökéletes, a touch funkció nagyon rossz és akadozó, inkább bosszantott, mint segített, de ez az egyetlen komolyabb negatívuma, amit tudok mondani.

A legnagyobb előny a kicsi Cintiqhez képest elsősorban a méret. A 13"-on sokszor belefutottam abba a problémába, hogy ami kicsiben jól néz ki az nagy monitoron szétesik, és nem szép. Sokszor kellemetlen volt ez a dolog. Nagyon jó a Cintiq 27QHD-n a gyorsgombok megoldása. Kényelmes, sok a gomb, és az érintő gyűrűt mindig is hiányoltam a Cintiq 13HD-ról. Nagyon megkönnyíti a munkát, egyáltalán nem kell billentyűzethez nyúlni munka közben."

(Oázis Computer)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram