Ezúttal házinyúlra lövünk, a Trans-Europe Kft. Cinema 4D szakemberével készült interjút tesszük közzé.
- Mondj kérlek pár szót magadról, ki vagy, honnan jöttél, miért és mióta 3D-zel?
- Demeter Kornél vagyok, 2002 óta tanulom a 3D-t, illetve 2007 óta különböző formákban ezen a területen is dolgozom. 2002-ben a testvérem mutatott egy Anim8or nevű nyílt forráskódú 3D-s alkalmazást, és bár az a szoftver már akkor sem tartozott a 3D élvonalába, engem lenyűgözött. Azelőtt számítógépem sem volt, mert egyáltalán nem vonzott a dolog, tehát az első számítógépemet kifejezetten azért vettem meg, hogy a 3D világába betekintést nyerhessek.
- Milyen programo(ka)t használsz? Miért pont erre esett a választásod?
- Amikor az Anim8or-rel találkoztam, még azt sem tudtam, hogy léteznek egyáltalán más 3D szerkesztő szoftverek is. Nagy előnye volt a szoftvernek a rendkívül kicsi mérete, valamit az, hogy legálisan letölthető volt. Ez azóta is érzékeny téma nálam, minden lehetséges eszközzel kerülöm, hogy kalóz szoftverek kerüljenek a számítógépemre. Persze az Anim8ornek több volt a hátránya, mint az előnye, így 2010-ben – amikor már láttam, hogy a fejlődésem útjában áll a szoftver – elkezdtem más lehetőségek után kutatni.
Több szoftver kipróbálása után bukkantam a Cinema 4D-re, ami minden szempontból a legalkalmasabb volt arra a feladatra, amit akkoriban csináltam. Örülök, hogy így alakult, mert ez a szoftver a legnagyobb tudásbázissal rendelkezők közé tartozik, a modellezéstől kezdve a sculptoláson és a 3D festésen keresztül egészen a videós utómunkákig mindent el lehet végezni egy szoftveren belül, és nem kell a jelenetet ide-oda konvertálni, hogy a különböző célszoftverek fogadni tudják.
- Milyen indíttatásból kezdtél bele a videotutorial sorozatodba?
- Amikor 2010-ben átnyergeltem a Cinema 4D-re, és szerettem volna alaposan beleásni magam a témába, szomorúan kellett konstatálnom, hogy magyar nyelven nem érhető el igazán alapos és átfogó videóanyag a szoftverhez. Ezért aztán megvásároltam Arndt von Königsmarck Cinema 4D Release 11 című könyvét, de már akkor elhatároztam, hogy ha egyszer eljutok egy biztos felhasználói szintre, elkezdek egy magyar nyelvű Cinema 4D tutorial sorozatot, hogy másoknak könnyebb legyen. Persze aztán ez nem így történt, a szoftver felhasználói szintű elsajátítása után annyi munkám lett, hogy a tutorial sorozatot nem tudtam elkezdeni. Ez persze nem is feltétlenül baj, hiszen akkor még rengeteg fehér folt volt a tudásomban, ezek száma azóta csökkent, de nyilvánvalóan teljesen soha nem lehet őket felszámolni, nincs ugyanis olyan ember, aki mindent tud egy szoftverről.
A kezdő lökést végül 2015 elején kaptam meg, amikor a Maxon hazai disztribútora Cinema 4D szakemberré fogadott, így zöld út nyílt előttem, hogy a fejlesztő támogatását élvezve népszerűsítsem itthon ezt a szoftvert.
- Ki vagy mi segítette a munkádat?
- Nagyon nagy köszönettel tartozom a Trans-Euorpe Kft.-nek, aki a Maxon hazai disztribútora. Ők figyeltek fel a kezdeti tutorialos próbálkozásokra, és szerencsére megláttak benne valamit. Hogy a beleölt munkát, vagy a tudást, vagy valami mást, azt nem tudom, bár valószínűsítem, hogy leginkább a tenni akarást vették észre.
Rajtuk keresztül a Maxon az, akinek még köszönettel tartozom, hogy a mindenkori legfrissebb Cinema 4D-t használhatom. Na és persze a Trans-Europe Kft. nem csak Maxon-, hanem Adobe szoftverekkel is ellátott, hogy zökkenőmentesen haladjon a munka.
Rajtuk kívül természetesen hatalmas nagy köszönettel tartozom minden kezdő, haladó, és profi 3D-s szakembernek, akik a kezdetektől biztattak arra, hogy ne hagyjam abba a tutorial sorozatot. Ők adnak erőt most is minden nap.
- Mik voltak a kezdeti akadályok, nehézségek? Hogyan sikerült megoldani őket?
- A legnagyobb nehézség mindig időt találni, egy-egy rész felvétele és megvágása ugyanis körülbelül egy teljes napot vesz igénybe. Elég fontosnak tartom ugyanakkor ezt a „küldetést” ahhoz, hogy a sok munka mellett is időt szakítsak rá, akár úgy is, hogy éjszaka veszek fel egy részt.
Aztán a kamera előtti beszéd volt a második nagy félelem, ám mindenképpen úgy képzeltem el a sorozatot, hogy nem burkolózom az ismeretlenségbe. Ha valakitől tanulok, annak szeretem látni az arcát, szeretem őt, mint embert látni. És úgy gondoltam, mások is így vannak vele, és így talán jobban kiépíthető az a fajta partneri kapcsolat az oktató és a tanuló között, ami nem egy alá- fölé rendelt viszonyt szül, hanem kellemes beszélgetéseket. Itt ugyanis néha én is tanulok azoktól, akik nézik a sorozatot.
Ezen kívül természetesen én is találkoztam azzal a nehézséggel, amivel mindenki, aki valamit alkotni szeretne; a túlzottan magabiztos megmondó emberekkel, akik nem hagynak ki egyetlen alkalmat sem, hogy felvilágosítsanak, miért is halva született ötlet tutorial sorozatot készíteni. Ennek a „problémának” a megoldásán azonban nem dolgoztam, ahogy látták ugyanis, hogy a negatív vélemények ellenére is töretlenül halad a sorozat, és hogy mennyivel többen vannak azok, akiknek tetszik a sorozat, magától megszűnt a dolog.
- Mekkora volt az érdeklődés? Milyen volt a munkád visszhangja? Milyen eredményt sikerült elérned amire büszke vagy?
- Ez egy tutorial sorozat, nem egy szórakoztató műsor, tehát egyáltalán nem számítottam arra, hogy nagy lesz az érdeklődés. Úgy voltam vele, ha lesz 30-40 nézőm, akiknek tudok segíteni, vagy bármi hasznosat mondani, már megéri. Ennek ellenére a sorozat kilencedik részénél járva már több mint 200 feliratkozója van a csatornának, és van olyan videóm is, amit már több mint 3000 ember látott. Ez önmagában is hatalmas siker, ám nyilvánvalóan arra vagyok a legbüszkébb, hogy ezt a munkámat maga a Maxon támogatja.
- Mik a jövőbeni terveid? Hogyan tovább?
- Az elsődleges cél természetesen az, hogy a tutorial sorozat végére érjünk, ahol a tanulók már magabiztosan tudnak majd modellezni, textúrázni, anyagozni, bevilágítani, és renderelni. Ezután tervben vannak még persze különböző modulok, ahol az animáció készítést, karakterriggelést, részecskerendszert, és számos egyéb dolgot sajátíthatnak el a csatorna nézői.
Ezen kívül a Trans-Europe Kft.-vel tervezünk még több Cinema 4D témájú előadást és interaktív bemutatót is online és offline formában.
- Kezdőkkel foglalkozol. Mi a legfontosabb tanácsod számukra?
- Úgy érzem, fontos tudniuk, hogy manapság egyre kevesebb olyan ember van, aki melléd áll, és biztat, ha azt látja, hogy valamit kezdeni akarsz magaddal, vagy ki akarsz törni. Márpedig a 3D sok fiatalnak kitörési lehetőséget jelent. Ugyanakkor egyre többen igyekeznek valamilyen módon visszafelé húzni. A legfőbb tanácsom az, hogy ha belekezdtél valamibe, és hiszel benne, ha szereted, akkor már ne nézz se jobbra, se balra. Aki tanácsot ad, annál állj meg, hogy meghallgasd, de aki kritizál, arra rá se nézz, egyszerűen csak menj tovább. Ez egy kemény, de igazságos szakma. Itt nem számít, hogy ki mit mond rólad, csak az a lényeg, hogy mit tudsz letenni az asztalra. Csináld azért, mert szereted. Csináld magadért, és érezd jól magad.
- Köszönöm az interjút, és sok kitartást kívánok a további oktatóanyagokhoz.
- Én is köszönöm.
Virág Sándor
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.