Interjú Ridegh Gáborral a 3D studio alapítójával


A közelmúlt egyik kiemelt eseménye volt, hogy oktatási együttműködést kötöttünk a budapesti, főleg 3D oktatással foglalkozó, kiscsoportos oktatási intézménnyel, a 3D Studio-val. Ennek keretében az iskola oktatótermeiben már Wacom táblákon alkothatnak a tanulók, de hosszabb távon további jelentős vállalásokat is tettünk egymás erősítése érdekében.


5_7.png

 

Első lépésként Ridegh Gáborral, az iskola alapítójával készítettünk interjút. A cikk illusztrálásához a 3D-Studio hallgatóinak, Hlavacsek István, Kalmár István és Tóth Taksony munkáit használtuk fel.

 

Szia, bemutatnád magad és munkásságod?

Sziasztok, Rideg Gábor vagyok, filmelmélet és filmtörténet szakon végeztem már 10 éve, mert a mozgóképes kultúra mindig is közel állt hozzám, és jobban meg akartam érteni a hátteret, az alkotói folyamatokat. A szakvizsga letétele óta ezzel foglalkozom, eleinte főleg online reklámvideók (akkor még az online videós marketing gyerekcipőben járt, nem volt akkora trend, mint most hogy az összes multi már itt hirdet – ekkor még el kellett magyarázni az ügyfeleknek, hogy lehetséges berakni reklámokat a Youtube videók elejére, annyira ritka volt itthon) ezen kívül YouTube csatornákat is készítettem főleg táplálék-kiegészítő cégeknek.

 

3d-studio-kep2.jpg

 

Ezzel párhuzamosan nélkülözhetetlen volt elsajátítani és beépíteni a munkafolyamatokba az Adobe termékeit, így a Photoshopot, Illustratort, After Effectset, Audition-t és persze a Premiere-t. Ahogy elmélyültem ezekben, úgy ragadtak magukkal a korlátlan lehetőségek, szemben a forgatott anyagok viszonylagos kötöttségével szemben. Megfelelő tudás mellett csak a fantázia szabhatott határt a megvalósításnak.

Az új technológiák is mindig lenyűgöztek, úgyhogy folyamatosan lestem az ezekben rejlő lehetőségeket, és erre bíztatok mindenkit. Emiatt kezdtem el Magyarországon elsők között 360 fokos videók marketing célú gyártásával foglalkozni. Hasonló volt a helyzet, külföldön már egy viszonylag bejáratott eszköz volt, itthon pedig nagyon nehezen lehetett elmagyarázni mi ez, és mire is jó ☺

Ennek viszonyleg szűk ablak-periódusa volt, a nagy hype gyakorlatilag pár év alatt lecsengett, nem formálta át a videófogyasztási szokásainkat. Ezt már időben felismerve sikerült jó ütemben kiszállni belőle. Mindenkinek ezt javaslom, hogy tudni kell elengedni a dolgokat (hiába volt bármennyi befektetés belerakva), főleg ha modern technológiákkal dolgozik valaki, olyan gyorsan történnek a változások. És fel kell ismerni az új lehetőségeket is.

Ekkor már a forgatott anyagok helyett inkább már a 2D animációk mentek, kreatív szempontból is kellett az újítás, anyagilag is jobban megérte.

Hogyan jött képbe a 3D?

Ebben az időszakban kezdtem el 3D-vel foglalkozni, teljesen autodidakta módon. Sokkal kevesebb tutorial állt rendelkezésre, mint manapság, ezért nagyon küzdelmes volt. Cinema 4D-vel kezdtem először, majd beleestem abba a csapdába, hogy csak ámultam mennyi és milyen szuper programok és pluginok vannak még, és nem tudtam velük betelni. Elkezdtem a 3Ds Maxot, a különböző rendermotorokat Vray, Redshift, Arnold, Octane kitanulni, a Realflow-t, Substance Painter, Zbrush, valamint izgalmas volt a játékfejlesztés világa, ott a Unityre esett a választás, 2D-ben meg Afterhez a 360 tartalmakhoz Skybox kellett, animációhoz DUIK stb.

 

3d-studio-kep3.jpg

 

Nagy könnyítést jelentett hogy a Nemzeti Tehetségprogram szabadfelhasználású ösztöndíját kétszer is elnyertem, és ezeket mind tanfolyamokba és felszerelésbe tudtam forgatni. Annyira effektív egy ilyen tanfolyam elvégzése, hogy tényleg azt éreztem mindössze pár hónap alatt többévnyi videóból való tanulást spórolhattam volna meg, ha korábban belevágok. Hasznosak a netes tutorialok, de ilyen összetett szoftverek esetében a mindent összefogó tudást rohadt nehéz összeszedni belőlük. Főleg hogy sok ellentmondó információval is találkozik az ember. Vagy a korábbi verziókra készített tutorialokról nem is beszélve.

 

Milyen területeken tudtad használni a 3D-s tudásod?

Kifejezetten Explainer animációkra álltam rá, ami nem igényelt karaktereket, illetve látványtervezésre. Ebben végül el is helyezkedtem egy kiállítás építő cégnél, standokat és belsőépítészeti (céges szinten, múzeumok stb.) terveket készítettem. Közben a 3D nyomtatás is képbe került szintén mint izgalmas „új” technológia. A tervezésben egyik napról a másikra váltottunk Blenderre, amitől sokáig idegenkedtem, de a 2.8-as verzió megjelenése már első ránézésre annyira meggyőző volt, hogy nem volt kérdés: bele kell vágni. És messze felülmúlta a várakozásokat, hatalmas előnye hogy nem csak szépen, hanem gyorsan és precízen lehet benne dolgozni, ami a kiviteli tervekhez elengedhetetlen (korábban itt CAD programokkal történt a tervezés).

 

Hogyan és mikor indult a tanfolyam?

Végül a Covid okozta leállások miatt itt indítottuk el a 3D-Studiót is 2020-ban, mert ekkor már bőven volt annyi tapasztalat mögöttem amivel bele tudtam kezdeni az oktatásba. Mivel a teljes munkafolyamat összes elemét ismertem, nem volt kérdés hogy Generalist tanfolyamot kell indítani – önmagában egy modellező tanfolyam kevés, és senki sem fog vele tudni érvényesülni, akár szabadúszóként, akár stúdió keretek között. Az indítás rengeteg előkészületet igényelt, egyedi tananyag készült, próbaoktatásokon lett tesztelve a müködőképessége. A tananyag sokat csiszolódott azóta is, a 3D-t elég nehéz tanulni és tanítani is. Olyan komplex összefüggések rendszere, hogy nagy csapda, ha belekezdek egy témakörbe, abból felmerül egy újabb, abból még egy és így tovább egy spirálba kerülve. Ezért például egyes témakörök simán felcserélődtek, vagy át lettek pakolva máshova ahova végül a tanulói visszajelzések alapján logikusabb lett rakni. És persze közben a program is változott, jöttek ki az újabb verziók, volt hogy egy csoportnál félidőben kellett újraírni az anyagot.

 

3d-studio-kep4.jpg

Ezt mindenkinek hangsúlyozzuk is, aki belevág, az készüljön fel hogy ez egy soha véget nem érő tanulási folyamat lesz, folyamatosan fejlődik, jönnek az újabb technológiák, munkafolyamatok kopnak ki - a gépek elveszik a munkánkat ☺ - újabb verziók jelennek meg amiket le kell tudni követni, mert ami 5 éve volt az már kőkorszak (kb.). 

Közben bekerültem a Nemzeti Tehetségprogram mentor-programjába is mint mentor, itt is sokat tanultam a tanításról.

 

Milyen szolgáltatásokat nyújtotok?

Rólunk azt kell tudni, hogy ezek valóban szuperintenzív képzések, vagyis teljesen sallangmentes, tömény tananyag, nincsenek benne üresjáratok. Ezen nem is kívánunk változtatni, már a tanulók miatt sem: többen rájönnek menet közben hogy a 3D-val való munka sokkal összetettebb, mint az elsőre képzelték, nem azon fog múlni náluk hogy ezzel foglalkozzanak, hogy elnyújtom 3-4 hónaposra a tananyagot. Igazából vagy beleszeret valaki egyből, vagy nem. Ilyenkor jobb is, ha nem veszteget rá több időt. Ezt csak teljes elhivatottsággal lehet csinálni – de hozzáteszem nagyon megéri. Akit meg valóban érdekel, 40 óra alatt itt olyan erős alapokat kap, hogy bármerre tovább tudja vinni már utána. 5 hét után senki sem lesz 3D-Artist, rengeteg időt és energiát kell belerakni még.

A másik ami fontos, hogy itt VALÓBAN kiscsoportos oktatás zajlik, jelenleg Maximum 7(!) fővel. És csak személyesen, tantermi keretek között. Ez az a csoportlétszám, ahol lehet foglalkozni az egyéni problémákkal, elakadásokkal. A tanterem pedig oktatás pszichológia szempontból nélkülözhetetlen, komolyabban veszik ha bejönnek ezért valahova.

 

3d-studio-kep.jpg

 

A személyes jelenlét fontos a közösség- és kapcsolatépítés szempontjából is. Ez csak akkor lehetséges ha van személyes kontaktus. A kapcsolati tőke ebben a szakmában elengedhetetlen. Itt nincs elengedve a tanulók keze a tanfolyam után, bárkinek lehetősége van bejönni a terembe, használni a gépeket, használni a 3D nyomtatót, van zárt facebook csoportunk is, és összejöveteleket is tartunk.

Igyekszünk, hogy a legkényelmesebb feltételeket biztosítsuk, amit folyamatosan fejlesztünk. Újítjuk meg a gép-parkot, most legutóbb nektek hála minden géphez került Wacom tábla is, sőt Adobe programok is. Nálunk korlátlan ingyen kávét fogyaszthatnak, pendriveot adunk az összes órán használt anyaggal, sőt az órai jegyzeteket is megkapják teljes egészében.

Felnőttképzési rendszerben vagyunk, az általuk kiadott tanúsítványt kapják meg a tanulóink. Feltétele egy beadandó elkészítése, amihez külön szolgáltatás a tanfolyam után további 1 hónapos support, konzultációs lehetőség. A beadott anyag nem csak le van okézva, hanem forrásfile-al együtt kérem, ami részletesen ki van elemezve, ezekkel az észrevételekkel visszaküldve.

 

Milyenek a visszajelzések?

Amióta megy a tanfolyam, az összes meghirdetett hely mindig elfogyott. Most már túljelentkezésről beszélhetünk. Az ország legtávolabbi részeiről is feljárnak a 3D-Studióba tanulni, sőt, a határon túlról: Szlovákiából rendszeresen, de Erdélyből is már többen érkeztek. Ők ilyenkor kivesznek Pesten szállást. A beadandók is elég szép számmal elkészülnek, a blog oldalon van belőlük válogatás, és beszámolók is a tanfolyamról. Ezekre joggal lehetnek büszkék, mert saját kezük munkája, és sokszor a nulláról indulva 40 óra képzés után voltak képesek 3D-ben alkotni. 

Sokan elhelyezkedtek azóta az iparban munkahelyen, vagy szabadúszóként érvényesülnek, vagy alapból egy cég finanszírozta őket és azóta beépítették a munkafolyamataikba.

Kivétel nélkül igényes, intelligens, nyitott gondolkozású és kreatív tanulóink vannak, ami nagyon örömteli. 

 

Vannak további terveitek és elképzeléseitek?

Folyamatosan fejlesztünk, az év elején például csatlakozott Marosi Csaba, aki egy igen hiteles és kiváló Unity/C# programozás oktató. A játékfejlesztés különösen izgalmas terület, mindenki számára csak javasolni tudom. Szeretnénk a közösséget tovább építeni, bővíteni, összekovácsolni, szemináriumok és workshopok indítását tervezzük, valamint több összejövetelt.

Tervbe van véve Adobe programok oktatása is, mivel nélkülözhetetlenek a 3D-vel való munkához. Ezen kívül látom rá az igényt, ezért a meglévő tananyagot és jegyzeteket elkezdtem könyv formába önteni, ami remélhetőleg még idén el tud készülni, majd egyévnyi előkészület után. Ez olyan lesz, mint a tanfolyam is: itt magát a 3D-s munkafolyamatokat, általános és alapvető tudnivalókat, szakkifejezéseket vesszük át, megnézve azt is, hogy több programban hogyan működik és mi a megfelelője – de maga a könyv Blenderen keresztül mutatja be ezeket. “Bevezetés a 3D Világába” - cél hogy úgy legyen megírva, hogy verziószámtól függetlenül használható maradhasson, ne kelljen félévente újra nyomni. 

Köszönjük!

A tanfolyamról további információk a 3D Studio weboldalán és Facebook oldalán találhatók.

 

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram