A közelmúlt egyik kiemelt eseménye volt, hogy oktatási együttműködést kötöttünk a budapesti, főleg kiscsoportos 3D oktatással foglalkozó, 3D Studio-val. Ennek keretében az iskola oktatótermeiben már Wacom táblákon alkothatnak a tanulók, de hosszabb távon további jelentős vállalásokat is tettünk egymás erősítése érdekében. Ezúttal Marosi Csabával, az Unity oktatás tanfolyamvezetőjével beszélgettünk.
Szia, kérlek mutatkozz be, mit érdemes tudni rólad?
Marosi Csaba vagyok, Senior Unity programozó és játéktervező. Dolgoztam mobil, PC, valamint VR játékokon. Készítettem mind játékokat, mind ipari vizuális alkalmazásokat egyedül és csapatban is. 2017-2019-ig a GameLab magyar játékfejlesztő cég technikai és fejlesztési vezetője voltam. Szabadidőmben szívesen foglalkozom digitális rajzolással, festéssel, videojátékokkal, meg hát persze azok készítésével. 2022 éve elejétől oktatom is a játékfejlesztést, amit nagyon élvezek, korábban nem is hittem volna, mennyi örömöm lesz benne.
Mikor kezdtél programozással foglalkozni?
Középiskolás korom óta programozok. Egy informatika és matek szakos osztályba jártam a gimi alatt, ahol kezdettől fogva tanultunk programozást. Ez sokakat meglepett az osztálytársaim közül, akik nem igazán erre számítottak amikor a szakra jelentkeztek. Én viszont első percétől kezdve imádtam. Ezután egyetemen is mérnök -informatika szakon tanultam. Közel 10 éve professzionálisan végzem a programozást azt, abból 6-7 éve játékfejlesztőként.
Miért pont játékprogramozás felé vetted az irányt?
Nem mindig akartam játékfejlesztő lenni. Pontosabban, nem mindig tudtam, hogy az akarok lenni. Mikor 2010 környékén elkezdtem a felsőszintű tanulmányaimat A BME-n, mérnöki vonalon indultam el. Egyfelől általánosan nagyon szerettem a programozást, szoftverfejlesztést. Elég sok örömet leltem az analitikus jellegű mérnöki problémamegoldásban, de nem teljesen elégítette ki a kreatív oldalamat. Kísérletet tettem ekkor felvételizni a Filmművészeti Egyetem rendezői szakára, de nem sikerült bejutnom. Utólag már nem is bánom ezt. Bár mindig is érdekelt a filmkészítés, úgy gondolom, hogy abban meg a mérnöki oldalam lett volna kiéheztetve. 2010 nem volt olyan régen, de a játékfejlesztés világa nagyon sokat változott azóta. A 2000-es években a játékfejlesztés világa sokkal zártabbnak és elérhetetlenebbnek hatott. Az is volt. Az általános játékmotorok még nem voltak túl gyakoriak. Minden stúdió a saját motorjában fejlesztett. Saját játékmotort írni pedig sok-sok extra időt és szakértelmet igényelt. A piac is más volt még. A 10’s évek elejével nyilvánvalóvá vált, hogy a játékfejlesztés spektruma átalakulóban. Egyre több kis költségvetésű egynéhány fős csapatban készült játék vált sikeressé és elismertté. Az, hogy valaki játékfejlesztéssel keresse a kenyerét anélkül, hogy elszegődjön egy multinacionális céghez, nem tűnt többé lehetetlennek. Ekkor ismertem fel, hogy a játékfejlesztés az a terület, ami egyszerre hordozza magában a mérnöki problémamegoldást és művészi kreativitást Ezután kezdem el magam tudatosan ebbe az irányba képezni.
Milyen eszközt használsz a fejlesztésre?
Amikor elkezdtem utánajárni, hogy milyen eszközök léteznek a játékfejlesztésre, még nem is tudtam, mi fán terem a játékmotor. Akkor még sokkal kevéssé volt híres a Unity és nem is találtam rá egyhamar. Több eszközt, motor és nyelvet kipróbáltam, de valahogy egyikkel sem voltam túlzottan megelégedve. Amikor kb. egy év kísérletezés után rátaláltam a Unity motorra, hatalmas előre lépésnek tűnt bármihez képest, amit azelőtt próbáltam. Azóta is kísérleteztem sok mindennel, de semmi nem állt számomra annyira kézre, mint a Unity Engine. A cég véleményem szerint sok szempontból remekül pozícionálta magát a piacon. A Unity egy professzionális eszköz, amit széles körben használnak az iparban mégsem túl nehéz egy kezdőnek elsajátítani az alapokat. Nagy hangsúlyt fektetnek az egyszerű kezelhetőségre. Egy pár megabájtos mobiljátéktól, konzolos óriásprojektig bármit lehet vele készíteni. Ingyenes tud maradni tanulók és kisebb bevételű cégek számára és utána is relatíve olcsó, a motor fejlesztését mégsem hanyagolják el és azt magasabb bevételű klienseik által finanszírozzák. Ezek mindegyikét nagyon okos döntésnek ítélem meg. Ez vezetett oda, hogy manapság a kiadott játékok már több, mint felét Unity-ben készítik. (Főleg a mobil platformokon.)
Mit kell tudni erről a tanfolyamról?
A képzés intenzív és sokaknak nehéz, de nem járt még hozzám olyan diák, aki rendszeresen gyakorolt és tanult az órák közt, mégsem tudta volna elvégezni. Minden foglalkozás közt legalább egy hét van. Ha ez alatt képességedtől függően 2-6 órát készülsz, nem lesz gond. 10 hétig tart a képzés. A kurzus a programozás és a játékfejlesztés alapjaival ismertet meg. Egyszerű 2D és 3D játékokat szinte bármilyen zsáneren belül el fogsz tudni készíteni. Ez a jó a programozásban és az általános játékmotorokban, mint a Unity, csak a főbb koncepciókat kell megérteni, és a segítségükkel bármilyen szoftver elkészíthető. Nem platformert, vagy shootert tanulunk meg az órán készíteni, hanem a logikát és eszközöket ahhoz, hogy bármilyen irányba elindulj. Mindazonáltal a 40 óra, ami a kurzus törzsét adja nem elég arra, hogy minden eszközzel megismerkedj, csak a legelemibbekkel. Azok már elég lesznek arra, hogy a legtöbb játékötleted magját meg tudd valósítani, még ha talán nem is a legoptimálisabban.
Milyen nyelven programoztok a kurzuson?
C# (azaz C Sharp). Ez a Unity támogatott nyelve. Egyéb lehetőségünk nincs is, ha Unity alatt akarunk játékot írni, kivéve a vizuális programozást. Ám ennek én nagyon örülök. A játékokat általában alacsonyabb szintű nyelven szokták írni, mint C és C++. Ez azt jelenti, hogy ezeknél a nyelveknél nagyobb kontrollja van a programozónak afelett, hogy hogyan is dolgozik a processzor, de a használata nehézkesebb és nagyobb háttértudást igényel a számítógép belső működéséről. Ha magasabb szintű nyelveken fejleszt valaki, akkor sokkal jobban tud magára a megoldandó problémára koncentrálni a technikai részletek helyett.
Mit tartalmaz a képzés?
40 kontaktórát, ami élőben, kis csoportban, magyar nyelven zajlik, felnőttképzési rendszerben. Ez vagy ötször nyolc órát jelent, vagy pedig tízszer négyet. Előbbi esetben kéthetente szombaton van foglalkozás, utóbbi esetben minden héten hétköznap kedden vagy csütörtökön. Miután ezek lezajlottak, egy hónapja van a diákoknak összerakni egy saját apró játékot, amit mindenki maga választhat meg. Erre a kurzus végeztével már képes lesz az, aki rendszeresen készül az órákra. A vizsgamunka leadása után, én értékelem a játékokat és azoknak, akik látom, hogy eleget dolgoztak és értik az anyagot kiállítom az oklevelet a képzés elvégzéséről. A teljes kurzus és az egy hónapos házifeladat készítés alatt is elérhető vagyok, ha bárkinek segítségre van szüksége a munkájában. Az ár még tartalmaz egy ehhez a kurzushoz íródott, kb. 60 leckét tartalmazó, magyar nyelvű internetes tananyagot, ami lefedi a képzés teljes elméletét. Ehhez a diákoknak a kurzus elvégzése után is lesz elérésük. Az anyagot folyamatosan bővítem, javítom és dolgozom azon, hogy a legegyszerűbb és közérthetőbb módon adjam át a bonyolultabb programozói koncepciókat. Ugyanilyen módon elérhető egy szintén a kurzushoz írt feladatgyűjtemény megoldásokkal, ami kb. 150 szeparált feladatot tartalmaz. Sőt több teljes tutorial is készülőben van teljes játékok elkészítésére.
Kinek ajánlod a képzést?
A képzés kifejezetten kezdőknek szól előzetes programozói tudás vagy konkrét szoftverismeret nélkül. Akik rendelkeznek némi programozói ismeretekkel, azok is nyugodtan jelentkezhetnek. Az a tapasztalat, hogy általában még a kicsit jártasabb programozók is tudnak újat tanulni a kurzuson nem csak Unity és játékfejlesztés, de általános programozási kérdéseken belül is. Semmi többre, nincs szükség, mint, hogy rendelkezz alapvető informatikai számítástechnika, érdekeljen az informatika és a videojátékok világa. Ha ez így még mindig ködös, próbálj válaszolni a következő kérdésekre:
Mikor a számítógépen gépelsz, akkor egy szó leírása átlagosan nem vesz több időt igénybe, mint 5-7 másodperc?
Nem esel kétségbe, ha egy új szoftvert kell használnod, hanem elkezded felderíteni azt?
Emlékszel az általános iskolás matekóráról olyan fogalmakra, mint abszolút érték, hatványozás, vektor és függvények?
Ha mindegyik kérdésre igen volt a válaszod ne aggódj, jelentkezz nyugodtan a kurzusra.
Ha nem tudsz mindenre magabiztos igent adni, az sem feltétlen kizáró ok. Ebben az esetben azonban légy tisztába vele, hogy ekkor neked valószínűleg az átlagnál több időt kell otthon tanulni és gyakorolni az órák közt.
Köszönjük! A tanfolyamról további információk a 3D Studio weboldalán és Facebook oldalán találhatók.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.