Interjú az Adobe Premier Pro 2.0 fejlesztőjével

Az alábbiakban a frissen megjelent Adobe Premiere Pro 2.0 program termékmenedzserével, Giles Bakerrel készült interjút olvashatjuk. Az eredeti interjú teljes terjedelmében, angolul a Digitalmedia Network-ön található.

Digital Media Network: Az olvasókkal egyetemben mindannyian kíváncsiak vagyunk arra, hogy melyek az Adobe Premiere Pro 2.0 vágószoftver igazán jelentős újdonságai?

Giles Baker: A kiadásnál három dologra koncentráltunk. Az első egy régi jó szokásunk folytatása volt: a jelenleg létező és már működő formátumokon kívül az újonnan megjelenő videoformátumok támogatása. Így ruháztuk fel a programot HDV szerkesztési lehetőségekkel, valamint natív támogatással HD szerkesztéshez az AJA Xena HS enkódoló kártya segítségével.

DMN: És mi a másik két újdonság?

G.B.: Bővítettük a kreativitás kibontakoztatására lehetőséget nyújtó elemeket, így megjelent az új Premiere-ben a multicam szerkesztési mód. Az interaktív szerkesztést nagyban elősegítik a billentyűzetről választható kameraképek, amelyek a vágást hihetetlenül élvezetessé és természetessé teszik. Mindezt kombináltuk azzal a lehetőséggel, hogy a multicam felvételeken az összes nagy felbontású, finom szerkesztési műveletet végrehajthatjuk. Lehetőségeinket tovább növelik az újonnan bevezetett fényeffektusok. A harmadik fontos terület a teljes munkafolyamat minőségének optimalizálása és a végeredmény kimenetének további kényelmi lehetőségekkel történő felruházása. Ez elsősorban a forradalmian új Clip Notes-ot jelenti, amellyel a videók áttekintésének időt rabló és nehézkes lépéseit csökkenthetjük. Ehhez az Adobe PDF formátum nyújtotta előnyöket is kihasználhatjuk: a videofájlt közvetlenül egy PDF fájlba renderelhetjük, amelyet hálózaton továbbíthatunk, a megrendelő pedig megjegyzésekkel, észrevételekkel láthatja el. Utána ezt az apró szerkesztési listát visszaküldheti, így az eredeti projektben megnyitva a kommenteket azonnal az időegyenes (timeline) mentén láthatjuk, ami az újraszerkesztést és a javítást elképesztően meggyorsítja és pontossá teszi.


DMN: Szükség van ehhez az ügyféloldalon valamilyen speciális szoftverre? Vagy tényleg csak az Adobe Readerre van szükség?

G.B.: Tényleg semmilyen speciális szoftvert nem igényel a PDF alapú Clip Notes használata. Ha egy vágó elküld egy Clip Notes PDF-et, akkor azt megnyithatjuk Adobe Readerben, a videót lejátszhatjuk PDF-ben, elláthatjuk megfelelő bejegyzésekkel, majd a szerkesztési listát közvetlenül visszaküldhetjük a vágónak, amelyet ő aztán a Premiere Pro 2.0 időegyenesébe pontosan visszailleszthet.


DMN: Világos. Tehát markereket importálhatunk közvetlenül a timeline-ra, így a szerkesztő azonnal látja, hogy a főnök vagy a megrendelő mit mondott az adott vágással, effekttel kapcsolatban.

G.B.: Pontosan, viszont nem kell vesződni semmiféle marker importálással, mindössze a szerkesztési listát kell importálnunk. Nagy segítség, hogy az utasítások pontosan a hivatkozott frame-eken jelennek meg, így nem adódik többé félreértés abból, hogy a videónak pontosan melyik részéről van szó.

DMN: Milyen újdonságok jelentek meg a kimeneti opcióknál?

G.B.: Ha elkészítettük az anyagot, akkor a Premiere Pro 2.0-ból használhatjuk az integrált DVD szerkesztő funkciót. Megadhatjuk a pontos fejezetpontokat az időegyenesen, és a professzionális DVD sablonok közül kiválaszthatjuk a legjobban oda illőt. Emellett természetesen lehetőségünk van saját sablon készítésére is.

DMN: Akkor ez komoly előrelépés a Premiere 1.5 DVD lehetőségeihez képest, ahol mindössze egy automatikusan lejátszható DVD-t tudtunk szerkeszteni.

G.B.: Igen, ez olyasmi volt, mintha egy VHS szalagra mentettük volna el a munkánkat. Nem voltak interaktív lehetőségek, és a fejezetek létrehozása is rendkívül korlátozott volt. Az új verzióban igyekeztünk annak az igénynek megfelelni, hogy közvetlenül az időegyenesről állíthassunk elő könnyen szerkeszthető, minőségi, interaktív tartalmakat.

DMN: Igaz, hogy gyorsult a Premiere Pro 2.0 renderelőmotorja? Ez az alkalmazás már jobban kihasználja a grafikus kártyák erejét? Ha igen, mennyivel gyorsítja meg ez a renderelést?

G.B.: Felgyorsult a leggyakoribb effektek visszajátszása a videokártyának köszönhetően. Többek között a mozgást és az átlátszóságot is gyorsítja, így akár a kétszeresére is gyorsíthatja a lejátszási sebességet.

DMN: Ha már a látványról beszélünk, megtudhatnánk részleteket a natív HDV implementációról? Korábban a CineForm codecet használta a program, ez pedig az Adobe saját fejlesztésű HDV szerkesztő modulja. Hogyan működik, és mennyire "natív"?

G.B.: A HDV szalagról való rögzítés lényegében egy fájlmásolási művelet a számítógép merevlemezére. A nyersanyag gyors kielemzését követően máris dolgozhatunk újratömörítés nélkül. Ez persze a vágási pontokra nem vonatkozik, így a HDV stream szabványos marad. Vagyis jelentősen különbözik a Premiere Pro 1.5.1 működésétől, ahol a tartalmat a program azonnal átkódolta a wavelet codec segítségével. A sok effektet használók számára továbbra is rendelkezésre áll a CineForm megoldása. Emellett bármilyen 1.5.1-es projektet megnyithatunk a Premiere Pro 2.0-ban - az importálás már a natív módszer szerint történik.

Forrás: Digitalmedia Network

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram