Hans Zimmer interjú az Inception c. filmről és a Cubase-ről


A világhírű filmzeneszerző nyilatkozatában a virtuális hangszerek és a Cubase digitális audio szekvencer lehetőségeit ecseteli.


Veterán filmzeneszerző vagy. Találkozol még olyan helyzettel, ami meglepő számodra?

Minden film egy bonyolult szituációból indul ki. Ez nem egy olyan munka amit előbb-utóbb megtanulsz és jó leszel benne csak mert sokszor végzed el ugyanazt. Ugyanis őszintén szólva mindenki azt kéri tőlem, hogy valami újat és szokatlant, váratlant alkossak. Ráadásul mindig a semmiből kell elkezdenem és a munka lényegében ez: találd fel magad újra és újra miközben lehetőleg egy kicsit haladd is meg a korszellemet. Egy filmzeneszerző problémái óriásiak (nevet) - minden egyes nap egy nagy dilemma!

 

 

És ez az amiért képesnek kell 100%-osan a saját DAW-dra (digital audio workstation) hagyatkoznod. Hogyan támogat téged a Cubase a komponálás során?

Azáltal hogy nem fagy le – de komolyra fordítva a szót, teljesen meg vagyok lepve hogy milyen óriási mennyiségű feladatot kell megoldani a Cubase-nek és ennek során soha nem rezzent meg, nem robbant le és nem bizonytalankodott. Ez mindig egy extrém dolog, és habár most pontosan nem emlékszem, hogy hány audiosávot használtam, de mindent eleve 5.1 konfigurációban komponálunk, miközben még 300-400 MIDI sávot is folyamatosan le kell játszani. Ráadásul a legutóbbi filmünkön (a Christopher Nolan által rendezett Inception-ben) mindent virtuálisan tartottunk (azaz nem renderük le audioba) egészen a legvégéig. A zenekar és Johnny Ma szólójátékén kívül az összes szintetizátor végig virtuális maradt a mixben!

 

 

A másik dolog, hogy a Cubase hangja igazán jó. Ez alatt azt értem, hogy amit beküldünk a Cubase-be ugyanazt is kapjuk meg a kimeneten. Nem színezi a hangot mint más rendszerek. Egészen pontosan meg tudom mondani ha valaki egy Logic-ban készített track-et hoz – pontosan tudom, hogy min lett rögzítve. Részben azért is szeretem a Cubase-t, mert nem szeretnék ugyanúgy szólni, mint mindenki más. Úgy értem, mi soha nem használunk hangkönyvtárakat. Nem igazán szeretnéd ugyanazokat a hangokat hallani egy 160 millió dolláros filmben mint a sarkon található színházi darabban, ezért mi mindent az elejéről csinálunk meg. Így érthető hogy nagyon fontos nekem, hogy a szoftver biztosítsa számomra, hogy bármilyen munkát végzek benne, az nem lesz “színezett”. A korai digiátlis felvételi technológiáknál hallgattál egy felvételt és szó szerint meg tudtad bélyegezni - tudtad miben készült. És úgy gondolom, hogy sok DAW-val is ez történik. Szóval nem igazán szeretnéd, hogy azonosítsák a hangot és ezért fontos, hogy egy DAW amennyire csak lehetséges transzparens hangzású maradjon.

 

Van-e olyan tulajdonsága a Cubase-nek amit különösen kedvelsz?

Mivel sok nagyzenekari darabot írok a VST Expression-t abszolút brilliánsnak tartom. Tökéletes értelme van. Kissé örültségnek hangzik hogy évszázadokig egyszerű utasításokat írtunk a papírra a zenészek számára, de ezt ez a nagyszerű szekvenszer nem tudja értelmezni. Néha jó dolog azokat a régi dolgokat használni, amelyek egyszerűen csak mindig is működtek. De a legmókásabb lehetőségeket ma a szoftver szintetizátorok nyújtják és a plug-inekkel hihetetlen dolgokat lehet művelni.

 

Említetted a nagyzenekart és a szólistát. Másokat is bevontál az Inception filmzenéjének az elkészítésébe?

Nyilvánvalóan egy filmzene elkészítése sohasem azt jelenti, hogy csak egy fickó üldögél ott - mások is dolgoznak a darabokon. A sound designban Mel Wesson vett részt, míg a hangszerelésben, programozásban, a zenei szerkezetek kialaktásában pl. Lorne Balfe is közreműködött. Egy hálózaton keresztül tudunk dolgozni és könnyen tudunk file-okat megosztani, hiszen mindannyiunk pontosan ugyanazt a rendszert használja. Ez igen hatékony – bárkinek a szekvenciáit megnyitod a hálózaton keresztül és folytatod a munkát rajta.

 

 

Van bármilyen virtuális hangszer amit használsz manapság?

Nagyon keveset használok mostanában. A fő szintetizátorom az Urs Heckmann által készített Zebra 2 és a Dark Zebra (Zebra Hanz Zimmer, HZ - szerk. megjegyzése: ez a Hans Zimmer részére készített egyéni verzió a u-he Diva filterekkel), de néhány hardvert is használok, főleg öreg Moog-okat MIDI interfészeken keresztül. Van egy saját házon belül készített samplerem is. Mark Wherry készítette és a legmodernebb abban amit a mai technológia lehetőségek megengednek. A saját hangmintatárunkat fejlesztjük és ez a project örökké tartani fog, folyamatosan adunk hozzá újabb és újabb tartalmat. A probléma a hangmintákkal az, hogy előbb-utóbb unalmassá válnak. Sajnos minden alkalommal amikor ugyanazt a billentyűt nyomod le akkor ugyanaz a hang szólal meg. Sosem értettem, hogy az emberek miért nem készítik el a saját hangmintatárukat, ez nem olyan nehéz dolog: egy kis időt vesz igénybe és néhány barátot, akik nagyszerűen játszanak a hangszereiken és kell még egy helység ahol mindez rögzíthető. Sokkal jobb, mivel egyedileg készül, csak a tiéd.

 

Korábban videójátékokhoz is készítettél zenéket. Gondoltál valaha arra, hogy a filmzenén kívül teljesen más zenei műfajokra is fókuszálj?

Szeretek filmzenéket írni mivel ez hihetetlen szabadságot ad. Tudod, nem kell írnom a szokásos verse - kórus - verse - kórus szerkezetű dolgokat. Nem kell tartanom magamat a popzene zsarnoki szabályaihoz. Tudom változtatni a stílusomat - egy éven belül tudok írni zenét a Kung Fu Pandához és a Batman: The Dark Knight-hoz. Rock and roll gyökereim vannak és tudom hogy mit keresek. Szükségem van egy hook-ra (egy dal legjellegzetesebb felismerhető része), szükségem van egy jó kórusra, egy jó dalra és jó technikai produkcióra. Az Inception a leginkább magam által készített filmzene amit valaha készítettem. Nagyon hasonlít ahhoz, mintha egy lemezt készítenék, azzal a különbséggel hogy 5.1-ben dolgozom. Nagyon nehezemre esik a saját filmzenéimet hallgatni mivel ki nem állhatom a sztereót – ha nem vagyok a csodás surround hangszóróim közelében, akkor úgy érzem mintha a fél világtól megfoszottak volna. A másik ok amiért szeretek filmeket készíteni az a vizuális információ. “Das Auge hoert mit”, azaz a “szemek is hallgatnak”. Ha látod is a cselekményt ez eléggé különbözik attól ha csak hallgatod, és nagyszerű hogy a képi világ összekapcsolódik a zenével - kiegészíti a zenét.

 

Mit mondanál az interjú zárszavaként?

Ha belegondolsz, ezek a filmek amelyek rettentes dollármilliókba kerülnek, zenei értelmeben végül egy ilyen szoftverre támaszkodnak mint a Cubase. Hibátlanul működik, határidőre segíti a feladatok elvégzését és bármit képesek vagyunk megvalósítani benne. Manapság nagyszerűen és megbízhatóan működik. Hihetetlenül fejlett program és habár nehéz nekem kimondani, hiszen már nagyon régóta használom, de bárki aki elkezdi használni nagyon-nagyon gyorsan képes vele zenét készíteni. És ez a lényeg, hogy bármi is legyen a fejedben, azt a lehető leggyorsabban képes legyél a digitális audio szekvenszeredben megvalósítani.

(Steinberg)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram