Adobe: legyen a 3D modellezés egyszerű!

    Az új Adobe R&D csapat azért dolgozik, hogy minél egyszerűbb, könnyebb legyen a 3D-s modellek elkészítése.

    Az Adobe egy érdekes új kutatási projekt bemutatóját tette közzé, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a parametrikus 3D modellek szerkesztését egyszerűen a nézetablakban történő kattintásokkal és ecsetvonás-szerű mozdulatokkal végezzék el.

    A rendszer, amelynek nyilvánvalóan vannak potenciális alkalmazási lehetőségei a Substance 3D Designer új modellezési eszközkészletében, a Siggraph 2021-en került bemutatásra, bár a felvétel csak később vált nyilvánossá.

    A parametrikus modellek ecsetvonásokkal történő vezérléséről szóló rész 13:20-nál kezdődik.

     

     

    A hagyományos parametrikus modellező rendszerekben a felhasználók numerikus értékek szerkesztésével vagy az egyes paraméterek vezérlő csúszkáinak húzásával állítják be a modell formáját.

    Az Adobe rendszere, amelyet a cég a DAG Amendment for Inverse Control of Parametric Shapes (DAG módosítás a parametrikus alakzatok inverz vezérléséhez) című kutatási dokumentumban ismertet, intuitívabb megközelítést kínál.

    Ecsetvonásra hasonlító mozdulatokat használ a parametrikus formák szerkesztésére: a felhasználó egyszerűen rákattint a modellre a nézetablakban, és kihúzza a megfelelő formára.

     

     

    Az forradalmi ebben az, hogy az alapul szolgáló technológia automatikusan értelmezi, hogy a felhasználó hogyan kívánja módosítani a modellt, a kattintás helye és az ecsetkurzor szélessége alapján.

    A fent bemutatott demójelenetben a keskeny ecsetsugár lehetővé teszi, hogy a kenyérpirító felületén lévő vezérlőelemeket anélkül helyezzük át, hogy a kenyérpirító alakja megváltozna; a széles ecset viszont megváltoztatja az egész kenyérpirító arányait.

     

    A módszer nagyjából minden parametrikus modellező rendszerrel működik

    A rendszer úgy működik, hogy módosítja a modell formáját meghatározó, alapjául szolgáló közvetlen aciklikus gráfot (DAG), és a felhasználó ecsetvonásai alapján további vezérlőcsomópontokat ad a gráfhoz.

    A módszer agnosztikus a gráf belső logikájától, így a parametrikus modellező eszközökben használt szabványos csomóponttípusokkal, például primitív generátorokkal, deformátorokkal, Boole-operátorokkal és layout vezérlőkkel is használható.

    Tamy Boubekeur, az Adobe vezető kutatója, a tanulmány társszerzője szerint a módszer a manuális paraméter szerkesztéssel párhuzamosan is használható, és "robusztus" a geometria vagy a topológia változásaira.

     

    Mikorra várható, hogy kereskedelmi szoftverekben is megjelenik?

    Jelenleg az új vezérlőrendszer csupán egy K+F projekt: az Adobe nem erősítette meg, hogy mikor, vagy hogy egyáltalán beépül-e valamelyik kereskedelmi alkalmazásába.

    Nyilvánvaló azonban, hogy a nemrég bemutatott Substance 3D Designer 11.2 új parametrikus modellezési eszközkészletben - amely eredetileg szintén K+F projektként jelent meg - helye lehet ennek a felhasználási módnak. Erre utal az is, hogy Boubekeur még a Substance 3D Designert is említi a bemutató elején, ami elég egyértelmű utalást ad arra, hogy az Adobe hol tervezi bevezetni az új technológiát.

    A parametrikus modellek új, ecsetalapú vezérlőrendszeréről bővebben az Adobe kutatási dokumentumában olvashatsz!