A vártnál nagyobb arányban adják meg személyes adataikat a felhasználók a kiadóknak, így megszűnhet az elégedetlenség az Apple előfizetéses modelljével kapcsolatban.
Meglepő tény törte meg a nagy magazinkiadók és az Apple közötti, iOS-re szánt magazinok kapcsán kialakult patthelyzetet: a felhasználók a vártnál jóval magasabb arányban hajlandóak kiadni személyes adataikat. Ez azt jelenti, hogy a félelem, miszerint az Apple teljesen elválasztja majd a felhasználókat a kiadóktól, alaptalannak bizonyult. Sok nagy kiadó ennek betudhatóan maradt távol a platformtól, az Apple pedig nem volt hajlandó engedményeket tenni feléjük.
Áteresztő szigetelés
Mint arról beszámoltunk, az Apple február közepén lehetővé tette a magazin-előfizetéseket az App Store-on keresztül, azonban öntörvényűen annyira szigorú feltételek szabott, hogy a legtöbb lapkiadó sokáig nem vette át a modellt. A legerősebb kritika az Apple-adót illette: a magazin-alkalmazásból meghosszabbított előfizetésből is 30 százalékot követelt a cupertinó-i vállalat, miközben a kiadók sehol nem adhatják olcsóbban az előfizetést, mint az alkalmazásban. Ezt a lapkiadók többsége még lenyelte volna, a felhasználók és a kiadók teljes szétválasztása azonban legtöbb helyen kiverte a biztosítékot: az Apple tervei szerint a felhasználóról semmilyen adat nem kerül ki a rendszerből, így a kiadó soha, semmilyen körülmények között nem vehette volna fel a közvetlen kapcsolatot az olvasóval. A kiadók azonban érthető módon ragaszkodnak a felhasználói adatokhoz, hiszen erre építik promóciós kampányaikat, illetve ennek alapján keresik meg ügyfeleiket.
Ugyan az előfizetések feltételei megengedik a felhasználónak, hogy önként megadja az adatait, a várakozások szerint erre csupán egy elhanyagolható kisebbséget lehetett volna rávenni. Az első hónapok tapasztalatai alapján a félelmek alaptalanok voltak, az alkalmazásban feltett egyszerű kérdésre az olvasók többsége rábólintott nevének és email-címének kiadására, függetlenül attól, hogy ezt meg is lehetett tagadni. Ugyan pontos számok nem állnak rendelkezésre, a több mint 50 százalékos részvétel az adatszolgáltatásban sokszorosan felülmúlja az előzetes várakozásokat, amelyek mindössze néhány százalékra tették ezt az arányt.
Bizalom és a "vesztesek"
Ez a statisztika arra is rávilágít, hogy a felhasználók alapvetően megbíznak az iOS rendszerekben és az Apple ellenőrzési mechanizmusaiban és nem feltételezik, hogy a megadott adatok rossz kezekbe kerülhetnek. A több mint 50 százalékos opt-in önkéntes adatszolgáltatási ráta elképzelhetetlen lenne egy webes felületen, az iPad és iPhone kijelzőjén azonban biztonságban érzik magukat a felhasználók.
A magas adatszolgáltatási arányt mind a lapkiadók, mind az Apple megerősítette, így nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy fontos akadály elhárult az iPadra fejlesztett magazinok terjedése elől. A kiadók reakciója egyértelműen pozitív, múlt héten a Hearst jelentette be, hogy az eddig használt külön kiadás, külön app modellel után átáll az előfizetéses modellre az Esquire, a Popular Mechanics és az O, The Oprah magazin is. A Condé Nast is hasonló bejelentést tett a napokban, a nagy kiadók tehát kapituláltak és elfogadták az Apple feltételeit.
Bár sokan önfeladásként értékelték a kiadók döntését, az egyelőre fékezhetetlen táblagép-őrület zászlóhordozója az iPad és az iOS - ebből semmilyen, magát komolyan vevő lap nem maradhat ki. Az előfizetős modell hatalmas előnye, a kiszámítható, tervezhető bevétel pedig olyan előnyt jelent, amiért cserébe érdemes volt lemondani a bevétel harmadáról, és a kiadói autonómia jelentős részéről. Kétségtelen, hogy ez nagy győzelem az Apple számára, hiszen a magazinok jelenléte komolyan erősíti az iOS ökoszisztémát, vesztesnek a kiadókat sem érdemes tekinteni, a több tízmillió példányszámban fogyó iPad óriási lehetőség számukra is.
(HWSW)
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.