Egy régóta várt kutatás eredménye látott napvilágot a napokban. Konkrétan a független kiadás témaköréről van szó.
A sok-találgatás, becslés helyébe most valós számok lépnek. A Bowker, a legismertebb könyvpiaci elemző cég tette közzé a tanulmányát. A Digital Book World ismerteti az összegzést.
Az Egyesült Államokban az elmúlt évben 235. 000 ön-menedzselésű mű jelent meg. Ebből 87. 000 volt e-könyv. Az e-book formátumban közönség elé kerülő művek száma sokkal gyorsabban gyarapodik a nyomtatott kiadványoknál. Míg a print könyvek növekedése 33 százalék, addig a digitális változatok 129 százalékkal járultak hozzá a fejlődéshez.
A self-publishing kiadói területet néhány cég uralja, a művek nyolvcan százaléka három kiadónál jelenik meg: Smashwords, Lulu, Author Solutions. A maradék húsz százalékon osztoznak a nagy forgalmazók indie szekciói (Barnes and Noble, Amazon), és néhány kisebb független vállalkozás.
A verseny hatalmas. A self-publishing portálok egymásra licitálva igyekeznek a szerzők számára minél előnyösebb konstrukciókat kialakítani. Szinte természetes, hogy a művek feltöltése ingyenes, az eladásokból következő tiszteletdíj százalékok hetven procentről indulnak és egészen száz százalékig jutnak. Még fizetnek is a szerzőknek, ha a cég által forgalmazott hitelkártyát választják.
Egy start-up kiadó bevezette a 360 fokos szöggel jellemezhető szolgáltatást. „Kézirattól következő kéziratig” szlogennel hirdetik magukat. Zavaróak a tömegreklámból beszüremlő ajánlattételek, például ilyen megfogalmazások: „totális csomagok kezdő és haladó szerzőknek.”
Magyarországon a szerzői kiadás fogalma inkább a nyomtatott könyvekhez kötődik. A hazai Publio Kiadó ezt megértve, a self-publishing portálját úgy alakította ki, hogy az e-book publikálás mellett mód van print változat megjelentetésére is. A szerzők nagy része igényli is ezt, az e-könyv mellett papír kiadású példányokat is piacra dob. A Publio – hasonlóan a piacvezető angol nyelvű publishing-vállalkozásokhoz – ingyenes szolgáltatást nyújt a szerzőknek: a művek feltöltése költségmentes. Napról-napra nő a könyvek száma, már több száz kötetnél tart a Publio. Az eladások is ugrásszerűen emelkedtek: a könyvek kikerülnek a globális portálokra (Smashwords, Apple iBookstore, Kobo, Amazon, stb.) és kaphatók a legkeresettebb magyar online könyváruházakban is: Bookline, e-könyv.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.