A számok első ránézésre nem tűnnek rossznak, de egyértelmű, hogy az Apple elsöprő lendülete megtört.
Bár az Apple 2013. pénzügyi évének első negyedéves jelentésében igyekezett a pozitívumokra koncentrálni, a befektetők nem voltak elégedettek a számokkal; röviddel a jelentés közzététele után máris 10 százalékot esett a cupertinoi vállalat részvényeinek árfolyama. A negatív hangulatot alapvetően két dolog eredményezte: egyrészt az Apple a csökkentett várakozásoknak is éppen csak, hogy meg tudott felelni, másrészt a vállalat már most jelezte, hogy a következő negyedévben még rosszabb teljesítményre számít.
Az Apple pénzügyi jelentésből kiderült, hogy a vállalat rekordnagyságú, 54,5 milliárd dolláros bevételt ért el, amely az előző év hasonló időszakához képest hatalmas, 18 százalékos növekedést eredményezett. A problémát elsősorban nem is a bevételek alakulása jelenti, hanem az, hogy miközben a növekedés üteme lassult, a vállalat kiadásai nőttek, így az időszaki profit „csak” 13,1 milliárd dollár volt – ami gyakorlatilag egyezik az előző év hasonló időszakában elért eredménnyel.
A számok alapján aligha kellene temetni az Apple-t – sok vállalat kiegyezne ezekkel az adatokkal –, a probléma inkább a tendenciával van, vagyis azzal, hogy romlik az Apple profittermelő képessége. A vállalat bruttó eredményhányada egy éven belül 45 százalék közeléből 39 százalék alá csökkent, amit egyértelműen annak tudhatunk be, hogy az Apple elvesztette technológiai vezető szerepét. Egyes kutatások szerint az Apple kütyük a fiatalok körében már nem annyira menők, ami azért rossz hír a gyártó számára, mert a technológiai újítások hiányában a meglévő felhasználókat sem tudja rávenni a cég arra, hogy a készülékeket időről időre újabbra cseréljék.
A profit stagnálása és a bruttó eredményhányad romlása különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy a húzótermékek, vagyis az iPhone és az iPad, jól teljesítettek. Még akkor is, ha iPhone-ból „csak” 47,8 millió fogyott, ami a várakozásokat éppen csak, hogy eléri (piackutatók 47,5-53 millió iPhone eladását prognosztizálták). A negyedé során iPadból szintén rekordmennyiséget értékesített az Apple, összesen 22,9 milliót adott el. Csakhogy mindezek ellenére az iPhone piaci részesedése csökkent: iPhone-ból majd 30 százalékkal fogyott több, a piac viszont több, mint 40 százalékkal bővült. Az iPhone-ok másik problémája, hogy a húzómodell, az iPhone 5 nem vette ki a részét olyan mértékben a bővülésből, mint ahogyan a korábbi modellek teljesíteni tudtak, így az egy iPhone-ra jutó bevétel is csökkent valamelyest. A helyzet az iPadok esetében már sokkal súlyosabb: bár a darabszám alapján számított növekedés éves szinten majdnem elérte az 50 százalékot, az árbevétel alig több, mint 20 százalékkal nőtt. Ez pedig azt jelenti, hogy az egy iPadra jutó bevétel ötödével lett kevesebb, már „csak 467 dollár. Az ok prózai: a felhasználók egyrészt rákaptak az iPad minire, másrészt az új iPad és az iPad 4 helyett inkább az iPad 2-t választják, hiszen sokkal kedvezőbb áron vásárolhatják meg (majdnem) ugyanazt a felhasználói élményt.
Bár nem számít húzóterméknek, sokat elmond az is, hogy az Apple-t utolérte a saját maga által megteremtett végzet: a táblagépek nemcsak a PC-k, hanem a Macintoshok piacát is elkezdték felemészteni. Az Apple szerint persze csak szállítási problémák állnak a háttérben, de alighanem a piac átrendeződésének tudható be, hogy az eladások több, mint 20 százalékkal csökkentek, ami a teljes piac zsugorodási mértékének több, mint háromszorosa.
A negatív hangulatra az is rátett egy lapáttal, hogy a vállalat saját előrejelzése szerint a második negyedévben tovább romlik a helyzet, a bevétel növekedése valószínűleg 10 százalék alá fog esni, a bruttó eredményhányad pedig tíz százalékponttal is kevesebb lehet a 2012-es szintnél, amely 47,4 százalék volt. A jövőre vonatkozóan két forgatókönyvet tudunk elképzelni; az Apple számára a legjobb az előre menekülés lenne, amely egy új, vagy meglévő, de „méltatlanul” elfeledett termékkategória (újra)megteremtését jelentené. Az Apple-nek egy új piacon lenne a legnagyobb esélye arra, hogy bevételeit és profitját látványosan növelje, hiszen az iPad, az iPhone és az iPad esetében is ez első néhány év számított aranykornak, az az időszak, amikor a konkurensek még nem látták át teljesen a kategória előnyeit és hátrányait, így nem tudtak az Apple kütyüknek megfelelő konkurenciát állítani. A második forgatókönyv alapján az Apple természetesen nem megy csődbe, de ha nem lesznek nagy újítások, akkor biztos, hogy a cupertinoi gyártó bele fog szürkülni a mezőnybe. Onnan pedig sokkal nehezebb lesz ismét felemelkednie.
(Geeks.hu)
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.