Az informatika egy végtelenül praktikus terület, amit még az Apple által gerjesztett dizájnforradalom sem tudott teljes egészében megváltoztatni. Egészen addig, amíg a számítógép egy doboz a sarokban, addig néhány extrém felhasználót leszámítva senkit nem érdekel, hogyan is néz ki. Ha viszont magunkhoz vagy magunkra vesszük, megváltozik a helyzet.
A mobil informatika korszaka a notebookokkal kezdődött, majd az okostelefonokkal és a tabletekkel folytatódott. Régen viszonylag kevés értéke volt egy gép szépségének, ma viszont már ugyanúgy fontos az informatikában is az esztétika, ahogyan mondjuk az autóknál. Onnantól kezdve, hogy az eszköz velünk van a mindennapokban és látható, oda kell figyelni arra, hogy illeszkedjen a ruháink és egyéb külsőségeinkhez. Nem csoda, hogy a mobiltelefonok terjedésekor a legsikeresebb modellek cserélhető elő- és hátlapokat kaptak, illetve a tartók és tokok is külön iparággá nőtték ki magukat.
Egy másfél éves startup, a Misfit Wearables, amit egyébként éppen Steve Jobs halálának napján alapított többek közt John Scully, volt Apple vezér, azt a célt tűzte ki maga elé, hogy olyan hordható e-health eszközt fejleszt ki, amit a használóik akkor is viselni akarnak, amikor a kütyü már régen nem működik vagy már nem használják - számol be róla a GigaOM.
A Google szemüveg mellett egészen sok hordható okoseszköz tűnt fel az utóbbi időben, ezek közül viszonylag sok a fitnesz és egészség területén próbál változást hozni. Ugyanide igyekszik megtelepedni a dizájnvezérelt fejlesztéssel készülő, pénzérményi méretű fényes kütyü, s nem is az az izgalmas, amilyen funkciót elképzeltek eszközük mögé, hanem ahogyan azt megvalósítani tervezik. A hordozható informatikai eszközök második generációja jöhet el még idén azokkal a kütyükkel, amik már nem csak praktikusak, de szépek is.
Dizájn és UX
A Misfit Shine egy igényes “korong” csiszolt alumínium borítással, ékkő berakások helyett viszont ledek csillognak rajta. A felhasználó beállíthat napi fitnesz és egyéb egészséggel kapcsolatos célokat, amiket az eszköz regisztrál, s minél inkább közelítünk a napi kvótához, annál több led kezd világítani. Manuális kezelésre sem szükség, sem lehetőség nincs.
Az elméletileg nyáron megjelenő eszköz nem igényel töltést, nincs hozzá kábel, sem semmilyen interfész. A beállításhoz és az adatok szinkronizálásához egy iPhone app szolgál, a programot elindítva rá kell dobni a kijelzőre az eszközt és a szükséges információk áttöltődnek oda-vissza. Mivel iPhone-ról van szó, ezért biztosan nem NFC-t használ az eszköz, valószínűleg valamilyen alacsony áramfelvételű Bluetooth megoldásról van szó. Az persze kérdés, hogy az energiát mi szolgáltatja a működéshez. Még a hivatalos weboldalon sem találunk technikai paramétereket, igaz a funkció is csak halványan fogalmazódik meg egyelőre. A hangsúly kizárólag a vizuális szépségen van.
Az egész kezelőfelület az érzelmekre, környezetre, hangulatokra épít, pedig maga az eszköz ugyanúgy összecsomagolt szenzorokból, gyorsulásmérőből áll, mint mondjuk a FitBit. A FitBit ma már egy ötéves startup és már a harmadik generációs készülékeik jelennek meg. A dizájn ott is fontos szerepet játszik, de a kezelés és a felépítés alapvetően megmaradt olyannak, mint az eredeti.
A viselhető okoseszközök viszont ez idő alatt hétköznapivá váltak, ma már nem kell technológiai vonzódás ahhoz, hogy valaki úgy döntsön, használni kezd okostelefont, webes szolgáltatásokat, amik valójában egészségügyi, sport vagy éppen otthoni funkciók. Ezt lovagolja meg a Misfit dizájn-centrikus filozófiája, ami nyíltan vállalja, hogy nem a funkcionalitást, hanem a csomagolást innoválja. Nagyon egyszerűen szemlélve körülbelül azt szeretné elérni az egyébként is Apple-höz köthető startup, amit az Apple tett az mp3-lejátszókkal vagy éppen az okoselefonokkal, azaz bevezetni őket a hétköznapi, mainstream piacra.
Közösen
Ehhez pedig crowd-funding módszerekkel kellő tőkét is tudott gyűjteni a cég, így idén nyáron már az első 5000 szerencsés ki is próbálhatja a furcsa szerkezetet. Az első felhasználók még talán a klasszikus geek csoportokból kerülnek ki, legalábbis a valóban átlagemberek kevéssé jellemzően szoktak startupok meg nem jelenő termékeibe bizalmat és pénzt fektetni. A termék viszont ígéretes és nem csak azért, mert a manapság már népszerűnek mondható hordható eszközökkel ellentétben nem műanyag és gumi borítást, hanem ékszerminőségű fém felületet kapott.
Mivel nincs rajta csatlakozó, ezért értelemszerűen teljesen vízálló, mivel mozgó alkatrész sincs benne, ezért strapabíró, ütésálló is. A lekerekítet szélek pedig azon túl, hogy még vonzóbbá teszik a kütyüt, alkalmassá teszik a korongot arra, hogy különböző kiegészítőkhöz egyszerűen lehessen kapcsolni. Lehet belőle mellkasöv, nyaklánc vagy akár karlánc is, de akasztható nadrágra, táskára vagy bármilyen ruhára.
A külső dizájn mellett a Misfit innovál a kezelőfelületnél is. A Nike Fuelbandhez hasonlóan itt is egyszerű ledek küldenek azonnali visszajelzéseket a folyamatokról. A FitBittel ellentétben viszont nincs kijelző, nincs növekvő virág, sem számok. A korong közepét megérintve viszont a ledek órává alakulnak és a pontos időt jelzik, normál esetben viszont a napi feladatok teljesülését lehet követni. Egyelőre ez egy nagyon egyszerű kombináció, de a modern hordható okoseszközöknél ennél sokkal érdekesebb felhasználói interfész megoldások következhetnek.
A legnagyobb különbség az eddigi eszközökhöz képest, hogy a különböző platformok közt átfutó alkalmazások nincsenek rászorulva arra, hogy mindenhol minden információt elérhetővé tegyenek. A New York Times Google Glass alkalmazása például címeket és képeket fog mutatni, de a teljes cikket sosem, nem lenne működőképes, sem logikus, de nem is szükséges. Az olvasásra ott az okostelefon, a tablet vagy a PC. A Misfit Shine esetében is csupán az látszik, hogy hogy állunk a napi penzummal arányaiban. Az adatokat kielemezni, a célokat definiálni, a részletekben elveszni pedig az okostelefonappon keresztül lehet.
Ígéretek
Régen azt mondták, hogy az információ az érték, néhány éve már az információ megszerzésének, megtalálásának képessége lett az, hamarosan pedig a megfelelő helyen és módon elhelyezett információ érhet sokat a kísérletező vállalkozásoknak. A Misfit Wearables összesen 800 ezer dollárnyi támogatást gyűjtött össze több ezer önkéntestől, aki az elsők közt akar lenni a Shine-t kipróbálók közül. A tervek szerint ötezer darab június elején kerül szétküldésre, további hétezer pedig június második felében. Ezt követően pedig beindul a kereskedelmi forgalmazás. Kiderül, hogy a Fitbit hasonló árazásával szemben hogyan állja meg a helyét egy közel azonos funkcionalitás szebben csomagolva. Illetve kiderül az is, hogy a felhasználók mennyire veszik zokon, hogy a Shine viszonylag hamar le fog merülni és soha többé nem lehet életre kelteni.
(HWSW)
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.