Körkép az elektronikus közigazgatás hazai helyzetéről

    Idén november 15. és 16-án került megrendezésre az e-Magyarország, e-kormányzat 2007 szakmai konferencia és kiállítás Siófokon. A kormány, az üzleti és informatikai szektor, az önkormányzatok, a régiók, a szakmai szövetségek és kamarák képviseletében az előadók felvázolták az elektronikus közigazgatás mai helyzetét és a jövőbeli terveket. A kiállításon a témában érintett jelentősebb IT vállalatok is képviseltették magukat; a Trans-Europe Kft. az Adobe képviseletében információs standdal és előadásokkal várta az érdeklődőket. Hol tartunk és merre tovább? A konferencián sok szó esett a jövőbeli fejlesztésekről, stratégiákról. Simon Géza kormánybiztos, az Elektronikuskormányzat-központ vezetője felvázolta az új rendszer alapvető kritériumait. Az első és legfontosabb a szemléletváltás az állami hivatalok és az állampolgárok körében. A kormánybiztos szerint a közigazgatást szolgáltató jellegűvé kell tenni, és be kell vonni az ügyfeleket. Mindezt egy olyan hatékony és gazdaságos rendszerben, ami mindenek előtt ügyfélközpontú. Simon kiemelte: a technológiák már rendelkezésre állnak, ennél sokkal fontosabb a folyamatok újragondolása, hiszen az új rendszer csak így felelhet meg a fenti kritériumoknak. Fontos, hogy a fejlesztés alatt álló társrendszerek integrálhatók legyenek, kommunikáljanak egymással, hiszen csak így csökkenthető a felesleges adminisztráció. A kormánybiztos a problémák közül kiemelte a háttérintézmények elmaradottságát és az ügyintézés lassúságát. Zárásként hozzátette: a járulékbevallás és a jövedéki ügyintézés ma már kizárólag elektronikus formában történik. Az IT szektor véleménye az e-kormányzatról Ezt követően Somogyi Tamás, a Synergon Nyrt. üzletág-igazgatója az IT szakma véleményét és tapasztalatait ismertette. A szakember szerint létfontosságú, hogy az új rendszerek ne egymástól elszigetelt, szigetszerűen működő rendszerek legyenek - az eddigi tapasztalatok sajnos ezt mutatják. Somogyi aggasztó problémaként említette az IT infrastruktúra elmaradottságát is: bizonyos hivatalokban, illetve településeken se számítógép, se szélessávú internet nincs, ez pedig lelassítja az e-közigazgatási szolgáltatások kiterjesztését. A megrendelői oldalon az igények pontos meghatározása a legfontosabb; ennek hiányában nem garantálható, hogy az új rendszer teljes mértékben kielégíti a felmerülő igényeket. Természetesen legalább ennyire fontos, hogy a kifejlesztett rendszer felhasználóbarát legyen, és az ügyfelek ténylegesen használják. A szakember - Simonhoz hasonlóan - szintén szemléletváltást sürgetett, zárszavában pedig az oktatás fontosságára hívta fel a figyelmet. Az előadást követő kerekasztal-beszélgetésen a jelenlévők egyetértettek abban, hogy még sokat kell tenni az e-közigazgatás megvalósítása és kiterjesztése érdekében. A hiányosságok között említették a vezetői, szakmai hiányosságokat, a megfelelő képzés és az erőforrások hiányát, a széttagoltságot, a pontatlanul megfogalmazott igényeket és a stratégiák hiányát. Az APEH élen jár az e-közigazgatás bevezetésében A problémák mellett a sikeres fejlesztésekről is szó esett a konferencián. Az APEH képviseletében Polgár Péter elnökhelyettes elmondta: az adóügyi hivatal az e-kormányzati fejlesztések egyik legnagyobb megrendelője, legszélesebb ügyfélkörrel rendelkező szerve. Polgár szerint sikeresen végbement az e-bevallás, az elektronikus járulékbevallás és jövedéki ügyintézés rendszerének kiépítése. A szervezet a jövőben is folytatni kívánja a fejlesztést; 2008. január 1-től például a hagyományos árverések is online zajlanak le. Az APEH tervezi a Call Center átalakítását és az elektronikus kérelmek bevezetését is. A cél az, hogy az ügyfelek hozzáférhessenek adataikhoz, módosíthassák azokat, a kérelmeket pedig elektronikus formában nyújtsák be a hivatalnak. A szakember minden szempontból sikeresnek nevezte a változásokat: az új rendszer hosszútávon erőforrás-megtakarítást eredményez az intézménynek, a havi 200 ezer fős ügyfélkör pedig a rendszer népszerűségét bizonyítja. A kormányzat feladata az internet terjesztése Kóka János gazdasági és közlekedésügyi miniszter az internet-infrastruktúra fejlesztését nevezte meg a legfontosabb feladatnak. "Az internet a demokrácia XXI. századi megjelenési formája" - hangsúlyozta a miniszter, majd hozzátette, hogy az e-kormányzat bevezetésének alapfeltétele a szélessávú internet terjesztése. A monopolhelyzet felszámolása után hazánkban is számos szolgáltató jelent meg, ami jelentős árcsökkenést, illetve a felhasználók számának emelkedését eredményezte. A szélessávú mobil-internet lefedettsége például már 40%-os. Kóka szerint azonban mindez kevés, és az előtte szólókhoz hasonlóan kiemelte: először az átláthatatlan, rendezetlen folyamatokat kell újragondolni, és változtatni kell a szemléleten - csak ezt követően indulhat meg a változás. A leköszönő miniszter a problémák között említette a kellő mértékű és minőségű informatikaoktatás hiányát. Ügyintézés mobiltelefonon keresztül? Beck György, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgatója a rohamosan terjedő mobiltechnológiákról beszélt. A mobilszolgáltató adatai szerint a mobilpenetráció napjainkban eléri a 105%-ot. A technológia alkalmas az ügyfél azonosítására, ezért az ilyen jellegű folyamatokat akár mobilon is intézhetnénk. A mobil-szélessáv dinamikus terjedése is ebbe az irányba tereli a folyamatot. (Japánban, a mobilok "fellegvárában" már egyre többen így intézik hivatalos ügyeiket.) Adobe PDF - az elektronikus dokumentumoké a jövő A fórum rámutatott: a papíralapú ügyintézést a jövőben az elektronikus dokumentumok váltják fel. A folyamat már elkezdődött: amíg 2005-ben az önkormányzatok 60%-a papíralapú dokumentumokkal dolgozott, addig 2007-ben ez az arány már csak 16% volt. Az Adobe olyan szoftvereket és megoldásokat kínál, amelyek nagymértékben megkönnyítik az állami és önkormányzati hivatalok működését. Az Adobe Acrobat 8 dokumentumkezelő szoftver lehetővé teszi a papíralapú dokumentumok digitalizálását, az elektronikus űrlapok, kérelmek és hiteles okmányok létrehozását. A szabvány PDF formátumnak köszönhetően az Acrobattal elkészített dokumentumok az ingyenes Adobe Reader 8 szoftverrel bárki számára, bárhol és bármikor hozzáférhető. Az Adobe LiveCycle ES szoftver- és szolgáltatáscsomaggal a PDF dokumentumok generálása és kezelése teljes mértékben automatizálható, így az állampolgárok akár otthonról is elintézhetik hivatalos ügyeiket. Várjuk Olvasóink véleményét a Fórumba! www.szoftver.hu