Világszerte a felhasználók zúgolódása kíséri az Adobe bejelentését, miszerint idén márciustól kikerülnek a megszokott Pantone könyvtárak a Creative Cloud programokból. A döntés a legnépszerűbb Creative Cloud programokat is érinti. Ennek következtében a márciusi (és azt követő) Adobe Photoshop, Illustrator és Indesign frissítésekben, valamint az Adobe Color és Capture programokban már nem lesznek elérhetőek a Pantone színgyűjteményei.
A felhasználók felháborodásának jogosnak tűnik. Az Adobe szoftverek előfizetőinek jelentős része dolgozik a nyomtatott piacra is, ahol viszont a Pantone gyűjtemények használata elvárás - így a cég döntése finoman szólva is ellentmondásos. Az Adobe ugyanis mostantól úgy akarja - kvázi egyeduralkodóként - kielégíteni a kreatív piac igényeit, hogy annak fontos szegmenseit nem támogatja a továbbiakban, miközben az oldalán meglehetősen unortodox módon, egyetlen mondattal jelzi ezt a fontos változást:
"A hatások mérséklésének érdekében alternatív megoldáson dolgozunk az érintett termék esetén. Maradjanak velünk.”
Csak találgatni tudunk azzal kapcsolatban, hogy mi lehet az oka ennek a hozzáállásnak, de a legvalószínűbb az, hogy az Adobe azért ennyire nyugodt az ügyben, mert a Pantone-nak egyébként létezik egy szolgáltatása, ami orvosolja ezt a problémát, az Adobe Exchange Marketplace-en keresztül már régóta telepíthető Pantone Connect.
Ennek segítségével az összes létező, több, mint 15.000 színből álló Pantone színskála elérhető és integrálható az Adobe CC alkalmazásokba. Van azonban ezzel a szolgáltatással egy kisebb gond: fizetős. Egészen pontosan, évi 60 dollár plusz terhet jelent minden előfizető számára, aki a továbbiakban is használni szeretné a cég színeit.
A felhasználók szerint a döntés nem volt fair, és néhány fórumon már - annak fényében, hogy az Adobe ellenlábas Corel, Affinity és Quark programokban megmaradtak a Pantone gyűjtemények - a két cég megromlott viszonyáról kezdtek beszélni.
Azonban - úgy tűnik - nem erről van szó. A nyilatkozatok alapján az körvonalazódik, hogy ez az elhatározás végleges, ugyanakkor az Adobe és a Pantone kapcsolata is az: kölcsönösen támogatják egymást a jövőben is. (sic!)
Bár az Adobe még nem szólalt meg az ügyben, a Pantone folyamatosan kommentálja az eseményeket.
Marcie Foster a Pantone márkaigazgatója szerint a döntés fő oka az, hogy a CC szoftverek rugalmatlanul, elavult és főként pontatlan módon kezelik a Pantone színskáláit. A két cég a továbbiakban az eddiginél szélesebb körű együttműködés keretében dolgozik majd össze, hogy a jövőben hatványozottan jobb Pantone élmény születhessen. Foster szerint az új megoldással az Adobe felhasználók továbbra is hozzáférnek majd a megszokott palettáikhoz, azonban azt az eddigieknél könnyebb és rugalmasabb módon tehetik azt meg.
Ezeket a gondolatokat egészítette ki Elley Cheng, a Pantone vezérigazgatója, aki egy interjúban elmondta, hogy azt szeretnék, ha a Pantone Connect egy univerzális platformmá válna - a szakítás ennek a víziónak a része.
A Pantone ugyanis 50 év alatt megkerülhetetlen szereplővé vált a kreatív nyomdai piacon. Olyan vállalkozássá, aki felfedezi és előre jelzi az aktuális színtrendeket. Egy masszív ponttá az iparágban - és ezt a vezető szerepet megfelelő minőségű szolgáltatásokkal lehet csak fenntartani.
Úgy gondolja, hogy a grafikusokat a továbbiakban sem fogja akadályozni semmi abban, hogy saját palettákat hozzanak létre és keverjenek maguknak, de a Pantone színek varázsa azok rejtett “kolorometriai” tulajdonságaiban rejlik, és a Pantone Connectel egy felbecsülhetetlen értékű kincs kerülhet a grafikusok kezébe: "A Pantone spektrális adatai pótolhatatlan értéket képviselnek, és nélkülözhetetlenek a színekkel való fejlett munkához, legyen az tervezés vagy gyártás. Egy tervező - tudva, hogy a Pantone Connect közvetlen hozzáférést ad ehhez a hatalmas és hiteles színkönyvtárhoz - a legnagyobb magabiztossággal dolgozhat.”
De mi lesz a már elkészült dokumentumokkal?
Szerencsére azokat nem érinti a változás. Bár lehet, hogy az eredeti színkönyvtárak hibái továbbra is meg fognak jelenni, a már létrehozott dokumentumok (AI, INDD, PSD, PDF fájlok) továbbra is “pantone helyesen” fognak megjelenni, ha megnyitják azokat a felhasználók. Egy Pantone Connect előfizetéssel pedig az eddigi hibák is elfedhetőek lesznek.
Ráadásul van egy kiskapu, ami bár a Pantone szerint illegális és nem etikus, de működhet. A már meglévő Pantone könyvtárakat a felhasználók le tudják menteni az Adobe ACB (Adobe Color Book) vagy az ASE (Adobe Swatch Exchange) szabványa szerint - így azok a továbbiakban is visszaállíthatóak lesznek.
Az ügyben megszólalt Claudia McCue is, az Adobe egy volt munkatársa is, aki szintén ezt a megoldást javasolta. Szerinte a palettákat ASE formátumban menteni és tárolni se nem etikátlan, se nem illegális: a program normális működéséhez tartozó lehetőség.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.