Hogyan maradjunk folyton motiváltak, mi kell hozzá, hogy munkánk valódi elismerésben részesüljön, és ami a legfontosabb: mi tesz egy digitális művészt vérprofivá?
Liam Stacy, a Maxon ügyvezető igazgatója emlékezett meg az egyik legtehetségesebb magyar grafikusról, Fendrik Péterről, akit a szakmában csak Pupiként ismertek. Stacy a közelmúltban egy Wartburg Coupe 312 modelljét használta egy munkájához, amit Péter még 2003-ban készített, de a 3D-alkotás még a mai napig megállja a helyét. Évekig működtek együtt, majd Péter a Digic Pictures látványtervezőjeként helyezkedett el, és olyan projekteken dolgozott, mint a Mass Effect 3, a Halo 4, a Civilization 5, vagy az Assassin’s Creed: Revelations 2011-es E3 trailere.
Péter sajnálatos módon egy gyógyíthatatlan betegség következtében elhunyt 2012-ben, alig 42 évesen. Örökségeként munkájának, kitartásának és tehetségének titkát hagyta hátra a jövő generációjának, melyet Stacy hét pontba szedve osztott meg olvasóival.
1. Folyamatos tanulás
A zalaegerszegi születésű fiú tehetségét már általános iskolában kiszúrta egy szemfüles razjtanár, ezért a művészetekhez vezető út viszonylag hamar megnyílt Péter előtt. A pécsi Martyn Ferenc Szabadiskola diákja lett, ahonnan a MOME vitte tovább. A 3D iránti szeretete 1995-ben, egy egész estés amerikai 3D-s számítógépes animációs filmnek köszönhetően alakult ki, ez nem volt más, mint a Toy Story. Péter munkáját és stílusát később is nagyban inspirálta a Pixar tevékenysége, akik túlzás nélkül lettek az animációs filmek új generációjának úttörői. 2000-ben egy éves fizetetlen szabadságot vállalt be azért, hogy tanulmányozza a 3D rejtelmeit és profivá váljon a Cinema 4D szoftver kezelésében.
2. Játék a szoftverrel
Stacy szerint ha egyetlen közös tulajdonságot kellene mondania azokról a kivételes tehetségű digitális művészekről, akikkel valaha szerencséje volt megismerkedni, akkor bizonyára azt mondaná: egyikőjük se félt játszani, kalandozni a szoftverekkel, amikkel dolgoztak. Nem követnek semmiféle tutorialt - bár akkoriban erre nem is nagyon volt lehetőségük -, inkább nyomkodják azokat a gombokat, bütykölik azokat a beállításokat, melyek javarészt érintetlenek maradnak munka során. Ez a játékos látásmód és elrugaszkodottság segít abban, hogy kísérletezzünk, új utakat fedezzünk fel, és tanuljunk a hibáinkból. Péter a munkája mellett saját kis projektjei során tanította és fejlesztette magát, ami értékes tapasztalattal ruházta fel.
3. Perfekcionizmus
Ebben a szakmában különösen fontos az arra való törekvés, hogy minden a lehető legtökéletesebb legyen. Maximalizmus, elhivatottság és perfekcionizmus nélkül talán nem is érdemes belevágni. Péter a munkája minden fázisára kritikus szemmel tekintett, a rajzolástól egészen egy-egy szoftver vagy program kiismeréséig.
4. Kemény munka
Valaki egyszer azt mondta, hogy egy géniusz 1%-ban tehetséges, 99%-ban pedig keményen dolgozik. Péter tehetsége már gyerekkorában megmutatkozott, később pedig a munkája egyben a hobbijává is vált. Számára a túlóra kikapcsolódással ért fel, minden percet szívesen töltött szeretett projektjeivel, és meg sem állt addig, míg elégedett nem volt azzal a munkával, amit kiadott a kezéből.
5. Örök inspiráció
Ha már valamivel életed nagy részében foglalkoznod kell, miért ne választanál olyan elfoglaltságot, amit szeretsz is? A művészetek mellett Péter számára a természet nyújtott még hatalmas inspirációt, barátai szerint ha nem lett volna tehetsége az alkotáshoz, bizonyára erdésznek tanult volna. Ő tervezte egyébként a Fővárosi Állat- és Növénykert logóját, és nagy hatással volt rá Gerald Durrell és David Attenborough munkássága is. A természet formái, vonalai, textúrái, és az egész világ körforgása meghatározta a szemléletét, komolyan tanulmányozta a témát, John James Audubon és Albrecht Dürer részletgazdag állatábrázolásainak stílusjegyeit pedig saját munkáiban is felfedezhetjük. Ez az orrszarvú például tökéletes példája annak a realizmussal vegyített kedves megformálásnak, amivel alkotott.
6. Folyamatos networking
Hiába készítesz valami korszakalkotót, ha a világ nem tud róla. Péter számára a CGSociety és a Renderosity fórumok jelentették kezdetben azt a platformot, ahol bemutatkozhatott. Az ehhez hasonló csatornák remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy kapcsolatba lépjünk hozzánk hasonló művészekkel, tanuljunk és fejlődjünk, valamint lépést tartsunk a trendekkel és fejlesztésekkel. Pupi áttörése is ennek köszönhető, a Terminátor 3. – A gépek lázadása című film VFX-jeleneteiért felelős Digic Pictures itt talált rá munkáira, amit nem sokkal később állásajánlat követett. Főleg a Bird-sorozat keltette fel az érdeklődésüket:
Péter mindeközben az Electronic Arts valós idejű stratégiai játékán, az Armies of Exigo-n kezdett el dolgozni, majd a Digic art directorává lépett elő.
7. Jövőbelátás
Stacy szerint Péter sikerének a kulcsa az, hogy grafikai skilljei mellett jóstehetségét se hagyta kárba veszni. Munkái évtizedek távlatából sem tűnnek elavultnak, ez pedig azért van, mert a végeredményre, annak tökéletességre és kortalanságára helyezte a fókuszt az alkotás során. Ez csak úgy volt lehetséges, hogy a munka első fázisa minden esetben az volt, hogy tisztán lássa a képet, még mielőtt az kész formát öltene a gyakorlatban is. Egy jó grafikus tudja, hogy munkája akkor válik véglegessé, ha pontosan azt látja viszont a képernyőn, amit korábban megálmodott.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.