Néhány hasznos tipp, hogy szebbek legyenek a feliratok
Ha valaki grafikusként szeretne tevékenykedni, még ha csak hobbi szinten is, előbb utóbb szembe találkozik a tipográfia kérdésével. Habár a teljes projekt végéhez közeledve az ember hajlamos néha elbagatellizálni a betűtípus és a betűk fontosságát, még is csak érdemes rá kiemelt figyelmet szentelni, olyan esetekben is, ha a látvány összességét tekintve a szöveg csak másodlagos.
Mint a legtöbb esetben, itt is vannak tipikusan visszatérő, és előforduló hibák. Ezeket szedte csokorba a forthandcreate.com egyik szerzője, néhány jótanáccsal megtoldva.
1. Túl közel vannak egymáshoz a szavak
Akár a sortávolságról, akár a szóközről beszélünk, ha túl közel kerülnek egymáshoz a szavak, az könnyen olvashatatlanná, legalábbis a szemnek zavaróvá teheti a szöveget. A hüvelykujjszabály azt mondja, hogy az ideális sortáv 3-4 ponttal nagyobb, mint a betűméret.
2. A szétnyújtás
Ha nagyon széthúzol egy szöveget, az a legtöbb esetben elrontja a betűtípust, és összességében is amatőrként hat. Ha még is széles szöveget akarsz, keress ahhoz illő betűtípust, vagy használj nagyobb betűközt inkább.
3. Túl sok féle betűtípus
Manapság „menőnek” számít, hogy ha nem csak egy fajta betűtípus használunk egy munka során, azonban az ideális így is 2 maximum 3 betűtípus, amelyeket azért variálunk, hogy valóban kiemeljünk bizonyos részeket a szövegből.
4. Az unalmasság
Pontosan az előző hiba ellentéte, azaz ha nagyon egyszerű és unalmas a használt betűtípus. Érdemes tehát variálni a lehetőségeket, azonban fontos, hogy megtaláljuk az aranyközéputat.
5. A „magányos árva”
Hosszabb szöveg végén az utolsó sorban soha ne maradjon egy-egy szócska egyedül. Ilyenkor érdemesebb máshogy tördelni a szöveget, hogy első ránézésre is jobban egyben legyen az egész.
6. A rossz hierarchia
Tegyük fel, hogy éppen egy plakátot tervezünk, aminél kiemelten fontos a szöveg hierarchiája. Oda kell figyelni, hogy a legfontosabb információk legyenek a leginkább kiemelve, és egyáltalában, legyen különbség a szavak megjelenésében, figyelembe véve azok fontosságát.
7. Az olvashatatlan betűtípus
Vannak betűtípusok, amelyek kifejezetten jól néznek kei, jól is használhatók egy-egy főcím esetében, azonban a hosszabb szövegeket olvashatatlanná teszik. Ezek használatára mindig figyeljünk oda, néha nem árt előtérbe helyezni az egyszerűséget.
8. Jó betűtípus, rossz helyen
Fontos, hogy a betűtípus maga is képes érzelmeket kifejezni, illetve egy-egy teljes grafikai anyag hangulatát is meghatározhatja. Használjunk mindig az alkalomhoz illő betűtípust, ha elsőre nem is vagyunk benne biztosak, kérdezzük meg mások véleményét, akár olyanokét is, akik egyáltalán nem foglalkoznak grafikával, hanem külsös szemmel nézik a munkádat.
9. Az írott nagybetűk
Ne használjunk írott betűket kizárólag nagybetűs módon, ez elronthatja a teljes összképet. Vannak olyan betűtípusok, amelyek alkalmasak a végig nagybetűs írásra, azonban vannak olyanok, amelyek nem. Ezt mindig tartsuk szem előtt.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.