Az Autodesk nemrégiben az Aston Martin központi székhelyén, az egyesült királyságbeli Gaydonban rendezett eseményen bemutatta, hogyan ötvözi az Aston Martin a tervezés fizikai és digitális elemeit – a Jint és a Jangot – világhírű sportautóik megalkotása során.
Az eseményen a résztvevőket körbevezették az Aston Martin tervezőstúdiójában is. A vendégeknek lehetőségük nyílt megfigyelni, ahogy a tervezőcsapat az agyagból megformázott mintákat lézerszkenneléssel számítógépes 3D modellekké alakítja – ami jól példázza a Jin és a Jang tökéletes együttműködését. Az Aston Martin a közelmúltban bevezette az Autodesk Alias tervezőprogram használatát az A osztályú felületek tervezésére, így az egyik első autógyártó lett, amely ugyanazt a szoftvermegoldást használja a tervezéstől a gyártásig tartó teljes folyamatban.
A tervezőcsapat egyik tagja egy autót formáz, miközben egy munkatársa lézerszkenneléssel beolvassa a modellt a CAD programba
CAD-adatok alapján végzett marása a teljes nagyságú agyagmodell elkészítéséhez
Az Aston Martin tervezőstúdiójának digitális csoportjában gyakran hallani azt a mantrát, ami úgy hangzik, hogy „a művészettől az alkatrészig, realizmussal”. Ez a mondat a nagyon aprólékos tervezési folyamatról szól, de segít megérteni, hogyan lesz a tervező fejében megszületett ötletből egy képernyőn megjelenő valósághű modell. A fejlett prototípus-készítési és 3D nyomtatási technológiákkal ugyanezeket a tervadatokat használják fel később az egyes alkatrészek prototípusainak készítéséhez, függetlenül attól, hogy kisméretű alkatrészről vagy egy nagy elemről van szó, például egy csomagtartó fedeléről.
Egy 3D nyomtatással készült kormánykerék-prototípus
A csapat minden tagja részt vesz a formaterv tökéletesítésében, a tervezési folyamat első rajzától – ami egy Wacom digitalizáló táblán készül, vagy az Autodesk Alias programba lesz beimportálva – a számítógépes terv véleményezésén keresztül a prototípus fizikai jóváhagyásáig. Így bármilyen hiba azonnal kiszűrhető, megelőzve a költséges változtatásokat a gyártás és összeszerelés későbbi szakaszaiban.
Az egyik tervező az Autodesk Alias használata közben
Az Autodesk Alias szoftver működés közben
Ezt jól példázza a kerék megtervezésének folyamata. Korábban agyagból formázták meg, kézzel. A folyamat akár hat hónapig is eltarthatott, mire a formaterv megfelelt az elvárásoknak, és a geometriát elküldhették a mérnöki tervezéssel foglalkozó részlegnek. Ma már egy formatervezőnek elegendő a kerék egy részletét megrajzolnia egy Wacom digitalizáló táblán, amit az Alias kiegészít egy teljes kerékké. Ezek az adatok később felhasználhatóak fotorealisztikus ábrázoláshoz, ami megosztható a többi formatervezővel, vagy elküldhető a 3D nyomtatóra a prototípus előállításához. Ez annyit tesz, hogy a formaterv „művészetéből” egyik napról a másikra egy „alkatrész” jön létre.
Az Aston Martin Vanquish centenáriumi kiadásának látványterve az Autodesk Showcase programban
Az Aston Martin CC100
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.