A virtuális és fizkai könyvespláza, az Amazon, sebesen terjeszkedik. Európában is piacvezetővé vált néhány hónap alatt azokban az országokban, ahol megjelent.
Tudni kell, ehhez elég rámenni az Amazon home page-re, hogy a cég mindent árul, ruházati termékektől kezdve egészen a szórakoztató elektronikáig. Mégis, mivel a könyvvel indult, alapvetően ma is tartalom-boltnak tartják. Akvizíciói azonban eddig többnyire kereskedelmi hálózatok megvásárlására irányult. Nem szerzett be kiadókat, nyomdákat, digitális műhelyeket. Talán a Create Space a kivétel, ez a tördelő-előkészítő vállalkozás nyújtja a az Amazon self-publishing szekciójának a technikai hátterét.
Most azonban szakmai üzlet-bővítés történt. Az Amazon kivásárolta (a hivatalos bejelentés márc. 29-én volt) a Goodreads közösségi olvasó portált. A sajtóközlemény rögzíti: Ezzel két olyan cég kerül egy irányítás alá, amely a legtöbbet tette az olvasás népszerűsítéséért a digitális korban. Miért is? Nézzük a számokat: az Amazon adja el a legtöbb e-book-ot és a Goodreads-nek van a legtöbb bejelentkezett felhasználója a szociális könyvélvezet frontján. A social reading vezető portáljának közel tizenöt millió regisztrált partnere van.
Az Amazon részéről siettek kijelenteni, hogy nem akarják bekebelezni az olvasótáborokat tömörítő, stílusos és tartalmas portált. Csak annyiban látszik majd a változás, hogy az Amazon rendszerben olvasók (Kindle felhasználók) gyorsabban, könnyebben jutnak a Goodreads szolgáltatásokhoz. A Goodreads menedzserek pedig hangsúlyozták, hogy természetesen nem vész el a portál függetlensége. Mindegy, hogy milyen eszközön, milyen úton jut valaki könyvhöz, a továbbiakban is megoszthatja gondolatait, véleményét a megszokott olvasói körrel, az Amazon és a Kindle nem élvez semmilyen kivételezést.
Nem mindenki ismeri – én sem túlságosan – a Goodreads szisztémáját, szolgáltatásait. Röviden annyit: egy nagy könyvklubként fogható fel. Lehet könyveket értékelni, recenziókat írni, írásműveket ajánlani. Külön csoportokat képezhetnek egy-egy műfaj vagy szerző barátai, és értekezhetnek tapasztalataikról. Igazából van ez magyar nyelven is (moly.hu), illetve más ismert portálok is működnek ezen a területen, talán a két legismertebb: a Readmill és a Kobo fan csoportja.
A Goodreads két alapítója már Amazon színekben
A szakírók elemzik az összeolvadás előnyeit, hátrányait. Úgy vélem, az akvizícióból kiviláglik, hogy nem sajnálják a pénzt a tőkeerős tőzsdei cégek, ha távlatokat látnak. Össze-vissza boltolnak csak azért, hogy rájöjjenek, miképp lehet az olvasót ismét rávenni a tényleges, fizetős vásárlásra. Kutatják a módját annak, hogy az e-reader-t kezében tartó, e-könyvet lepörgető célalany hajlandó legyen megfizetni a könyv valós árát, úgy, mint évszázadokon keresztül többé-kevésbé tette. A kérdés csak az: az olvasóhoz a nagy pénzek visznek el, vagy a műből magából következő tartalmi szépségek és finomságok, értelmi és érzelmi pluszok? A könyvespolc – legyen az virtuális vagy természeti – feltöltéséért mindig zajlott egyfajta konkurenciaharc a nyomdák és kiadók részéről. Most azonban új szintre tevődött a küzdelem. A könyvek önmagukban nem viszik a versenyt, a könyv környezetének átalakítása is a célkeresztbe került. Ez sem új, az egész digitális átalakulás erről szól. Ami mégis szembetűnő az Amazon és Goodreads frigy esetében: egy hiper-szuper globális cég megvásárol egy semmilyen valóságos és kézzelfogható árucikkel nem rendelkező, alapvetően önszerveződő olvasókört. De mit is vett tulajdonképpen? Ez a kérdés, és nem szívesen válaszolja meg az ember. Még azt találnám mondani, semmi mást, mint az érdeklődést, az irányultságot, az ízlést. Már ez is eladó? És van is, aki megveszi?
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.