Terjed az előfizetés-alapú üzleti modell. De valóban előnyös ez a megoldás?
Az Adobe április 11-én nagy hírveréssel jelentette be a legújabb Creative Suite csomagot, az értékesítési modell változásai kevésbé kerültek a hírek középpontjába.
Közismert, hogy az Adobe igen drága szoftvereket gyárt. Legnépszerűbb termékük, a Photoshop teljes verziója 700 dollárba kerül, míg az egyes Creative Suite szoftvercsomagok ára több ezer dollárt is kitehet. A Creative Suite 5.5 bejelentésével egyidejűleg a korábban már az ausztrál piacon évekig tesztelt modellt vezetett be az Adobe globális szinten, mely a magas ár problémáját kívánja - látszólag kezelni: az egyszeri jelentős beruházás helyett a felhasználók választhatják a havi vagy évi előfizetési díjat.
"Ez lényegében bérlet" - összegzi az új szolgáltatást Dave Burkett, az Adobe Creative Suite részlegének igazgatója. "A felhasználó által választott időszak lehet akár hónapról hónapra fizetendő havi költség, de az éves elkötelezettség is választható. Az elkötelezettség időtartama alatt a program szabadon használható az előfizetés lejártáig."
Kétségtelen hogy az előfizetéses szolgáltatások feltörekvőben vannak. Példának vehetjük akár az USA-ban népszerű Netflix on-line videókölcsönzőt, ahol havi 7.99 USD-ért hatalmas filmkínálatból válogathatunk, vagy az alacsony havidíjért on-line zenenhallgatást biztosító Spotify szolgáltatását.
Az előfizetéses modell a cégek számára kétségtelen előny, mivel előre tervezhető, stabilizálható cash-flow-t tesz lehetővé. Ráadásul megszabadulnak az állandó és legnagyobb marketing beruházást igénylő "új ügyfél szerzése" égető problémájától, ami a telítődő világpiaci kínalat miatt egyre nagyobb feladat. Ráadásul jobban tudnak a már meglévő ügyfelek megtartására és a szolgáltatás minőségének az erőteljesebb fejlesztésére koncentrálni.
"Üzleti szempontból az előfizetés kiegyensúlyozza a kereslet és a kínálat időszakos ingadozásait, több pénzt hoz a cégek számára miközben csökkentheti a költségeiket" - mondta Andrew Gregson árképzési specialista. "A legtöbben előfizetnek egy szolgáltatásra és sosem mondják le."
Az Adobe előfizetés modellje azonban számos hátrányt is magában foglal.
A szolgáltatás internet-függő, tehát a programok folyamatos működéséhez szükséges 30 naponkénti frissítés mindenképpen internet kapcsolatot igényel, különben nem hosszabbítható a licenc és addig nem is használható a szoftver.
Az megtérülés is kérdéses amennyiben szembeállítjuk az egyszeri vásárlás árát az előfizetés díjával. Az Amazon.com-on egy Photoshop CS5 650 USD-be kerül, szemben a 35 USD-s havidíjjal. Ez azt jelenti, hogy bérlet esetén kicsit több mint 18 hónap alatt kifizetem a szoftver árát, azonban ezt követően sem válok a csomag birtokosává (tulajdonosává egyébként sem, mivel a szoftver felhasználására vagyok csak jogosult). Tehát kifizettem ugyan a szoftver árát az előfizetés során, de pl. nem tudom értékesíteni használt szoftverként, szemben a dobozos szoftverrel, ami saját részre regisztrálható.
Az előfizetéses üzleti modell ár, rugalmasság és szoftverfrissítések szempontjából ugyan kínál előnyöket, de a korlátlan elérhetőséget és a kontrolt egyben kiadjuk a kezünkből.
Ezért a jövőben ha választani szeretnénk a kétféle modell között, érdemes feltenni magunknak az alábbi kérdéseket:
A döntést magunknak kell meghozunk.
Amire feltétlen ügyeljünk:
Az előfizetés feltételeiről bővebb gyártói információt itt talál.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.