A szoftverelőfizetéses modell kritikája


Terjed az előfizetés-alapú üzleti modell. De valóban előnyös ez a megoldás?


Az Adobe április 11-én nagy hírveréssel jelentette be a legújabb Creative Suite csomagot, az értékesítési modell változásai kevésbé kerültek a hírek középpontjába. 

Közismert, hogy az Adobe igen drága szoftvereket gyárt. Legnépszerűbb termékük, a Photoshop teljes verziója 700 dollárba kerül, míg az egyes Creative Suite szoftvercsomagok ára több ezer dollárt is kitehet. A Creative Suite 5.5 bejelentésével egyidejűleg a korábban már az ausztrál piacon évekig tesztelt modellt vezetett be az Adobe globális szinten, mely a magas ár problémáját kívánja - látszólag kezelni: az egyszeri jelentős beruházás helyett a felhasználók választhatják a havi vagy évi előfizetési díjat

"Ez lényegében bérlet" - összegzi az új szolgáltatást Dave Burkett, az Adobe Creative Suite részlegének igazgatója. "A felhasználó által választott időszak lehet akár hónapról hónapra fizetendő havi költség, de az éves elkötelezettség is választható. Az elkötelezettség időtartama alatt a program szabadon használható az előfizetés lejártáig."

Kétségtelen hogy az előfizetéses szolgáltatások feltörekvőben vannak. Példának vehetjük akár az USA-ban népszerű Netflix on-line videókölcsönzőt, ahol havi 7.99 USD-ért hatalmas filmkínálatból válogathatunk, vagy az alacsony havidíjért on-line zenenhallgatást biztosító Spotify szolgáltatását.

Az előfizetéses modell a cégek számára kétségtelen előny, mivel előre tervezhető, stabilizálható cash-flow-t tesz lehetővé. Ráadásul megszabadulnak az állandó és legnagyobb marketing beruházást igénylő "új ügyfél szerzése" égető problémájától, ami a telítődő világpiaci kínalat miatt egyre nagyobb feladat. Ráadásul jobban tudnak a már meglévő ügyfelek megtartására és a szolgáltatás minőségének az erőteljesebb fejlesztésére koncentrálni.

"Üzleti szempontból az előfizetés kiegyensúlyozza a kereslet és a kínálat időszakos ingadozásait, több pénzt hoz a cégek számára miközben csökkentheti a költségeiket" - mondta Andrew Gregson árképzési specialista. "A legtöbben előfizetnek egy szolgáltatásra és sosem mondják le."

Az Adobe előfizetés modellje azonban számos hátrányt is magában foglal.

A szolgáltatás internet-függő, tehát a programok folyamatos működéséhez szükséges 30 naponkénti frissítés mindenképpen internet kapcsolatot igényel, különben nem hosszabbítható a licenc és addig nem is használható a szoftver.

Az megtérülés is kérdéses amennyiben szembeállítjuk az egyszeri vásárlás árát az előfizetés díjával. Az Amazon.com-on egy Photoshop CS5 650 USD-be kerül, szemben a 35 USD-s havidíjjal. Ez azt jelenti, hogy bérlet esetén kicsit több mint 18 hónap alatt kifizetem a szoftver árát, azonban ezt követően sem válok a csomag birtokosává (tulajdonosává egyébként sem, mivel a szoftver felhasználására vagyok csak jogosult). Tehát kifizettem ugyan a szoftver árát az előfizetés során, de pl. nem tudom értékesíteni használt szoftverként, szemben a dobozos szoftverrel, ami saját részre regisztrálható.

Az előfizetéses üzleti modell ár, rugalmasság és szoftverfrissítések szempontjából ugyan kínál előnyöket, de a korlátlan elérhetőséget és a kontrolt egyben kiadjuk a kezünkből.

Ezért a jövőben ha választani szeretnénk a kétféle modell között, érdemes feltenni magunknak az alábbi kérdéseket:

  • Mi a valódi árbeli különbség az előfizetés és az egyszeri vásárlás között?
  • Mennyit és milyen gyakran használom a terméket vagy a szolgáltatást?
  • Mi történik ha megváltoznak az előfizetési feltételek? Van-e "B" terv bármilyen változáshoz való gyors alkalmazkodásra?

A döntést magunknak kell meghozunk.

Amire feltétlen ügyeljünk:

  • Feltétlenül olvassuk el minden esetben a kisbetűs részeket is
  • Ha az éves előfizetést választjuk és nincs elég pénz a kártyánkon vagy le akarjuk mondani évközben, akkor az eltelt időszakra vonatkozó havi és éves előfizetési díj különbsége leszámlázásra kerül
  • Folyamatosan megújításra kerül az előfizetés hacsak le nem mondjuk azt vagy ki nem kapcsoljuk az auto-renewal funkciót
  • Az Adobe az árváltoztatás jogát fenntartja

Az előfizetés feltételeiről bővebb gyártói információt itt talál.
 

(icopyright.net)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram