Mi is az a Maya?
A Maya egy olyan szoftver, ami képeket és animációkat hoz létre az alapján, amit a felhasználó egy virtuális 3D munkaterületen előállít, virtuális fényforrások által megvilágítva, virtuális kamerákkal fényképezve. A Maya két változatban érhető el az animátorok számára: ezek az alapfunkciókkal rendelkező Maya Complete és a kibővített Maya Unlimited verziók, amely utóbbi változat számos olyan további funkcióval büszkélkedhet, amit a bevezető későbbi részében fogunk bemutatni. A Maya hétköznapi PC kategóriájú számítógépeken fut (az NT/2000 fordító használatával), de működik a Linux, az SGI IRIX és a Macintosh operációs rendszereken is. A Maya segítségével olyan képeket készíthetünk, amelyek megközelítik a fotorealisztikus minőséget, mintha digitális kamerával készültek volna. A Maya világa azonban virtuális; mi magunk hozhatjuk létre az összes fényforrást, kamerát, objektumot és anyagot, egy üres fekete térből kiindulva. Bármely paraméter beállítható úgy, hogy időben változzon, így animáció hozható létre, ha több képet renderelünk egymás után: a kamera mozoghat és foroghat, a textúrák megváltozhatnak krómról fára, az objektumok széteshetnek vagy összeállhatnak, és így tovább. A lehetőségek száma végtelen, tényleg csak a fantáziánk szabhat határt. Íme a Maya néhány gyakori felhasználási területe:
A Maya a legelterjedtebb dobozos 3D animációs szoftver. Használják szinte minden jelentősebb, effekteket felvonultató moziban, jelentős piaci részesedéssel bír az előbb felsorolt kategóriákban, és sokan a legjobb 3D animációs programnak tartják annak ellenére, hogy a használatát viszonylag nehéz megtanulni. A Maya legfontosabb versenytársai jelenleg a LightWave, a SoftImage XSI és a 3ds max, amelyek mindegyike a 2.000-7.000 dolláros árkategóriába esik. Az 1.000 dollár alatti 3D programok között találjuk a trueSpace, az Inspire 3D, a Cinema 4D, a Bryce és az Animation Master szoftvereket. Ezek többsége fut PC platformon, és sokuk más operációs rendszerek (pl. Macintosh) alatt működő verziókkal is rendelkezik. Az összehasonlítás nehéz feladat, de általánosságban a legjobb 3D programok összetettebb animációkat tesznek lehetővé könnyebb használat és jobb automatizáció mellett, miközben komplex objektumokat vagy animációkat készítünk velük.
Kinek szól ez a könyv?
A Maya a 3D világa elsősorban kezdők számára készült, de sok része a középhaladó Maya felhasználóknak is hasznos lehet. A Maya egy összetett programcsomag, és esetenként még a tapasztaltabb animátorok is találhatnak felfedezetlen területeket a szoftverben. A Maya gondos tervezés eredményeképpen született és felépítése nagyon következetes, ezért azt tapasztaljuk majd, hogy minél többet tudunk meg a Mayáról, annál egyszerűbb lesz még jobban megtanulni a használatát. Az egész konzisztens és logikus, úgyhogy nem kell a kivételek folyamatos memorizálásával bajlódni.
Nem árt azonban, ha a 3D-s kezdő már rendelkezik némi jártassággal a számítógépek vagy a művészet területén, ideális esetben fel van vértezve egy adag hagyományos művészeti tapasztalattal és alapszinten ismeri a számítógépek operációs rendszerét. Az animátor azonban végső soron egy művész, akinek tisztában kell lennie a színek, a formák, a kontraszt, a mozgás, az irány és más kreatív aspektusok alapelveivel. Az animátor elsődleges eszköze a számítógép, ezért legalább a háttértárak között el kell tudnia igazodni, és ismernie kell a Mayán túlmutató feladatok végrehajtásának mikéntjét is.
A legtöbb 3D animátor olyan 2D képszerkesztő programok után kerül kapcsolatba a Mayával, mint az < a href="photoshop">Adobe Photoshop, a Painter és a PhotoPaint. Sokan használnak 2D vektoros rajzprogramokat is, mint amilyenek például a CorelDraw, a FreeHand vagy az Illustrator. Egyesek már szereztek animációs tapasztalatokat a kompozitorok területén; ezek a programok az időbeliséget ötvözik egy bitmap szerkesztővel, amilyen például az Adobe After Effects vagy a Combustion. Néhány Internet-orientált animátor dolgozott már olyan termékekkel, amelyek az időbeliséget a vektoros művészettel kombinálják, ilyen például a Flash animáció. Az ilyen jellegű tapasztalatok hozzájárulnak a Maya egyes részeinek megértéséhez. A minimális elvárás az, hogy az olvasó tanulmányozza a pixelgrafikus képszerkesztőket A pixeles képeket gyakran használjuk 3D animációk létrehozása során.
Kitartásra lesz szükség: a 3D animáció nagy kihívást jelent, mivel egyszerre igényel művészi és technikai beállítottságot. Ne csüggedjünk, ha időnként rosszul alakulnak a dolgok; minden animátor találkozik alkalmanként olyan kihívásokkal, amelyek megoldása bizony időigényes. Ahogy haladunk előre a könyvben és a Maya megismerésében, hagyjunk elég időt arra, hogy a megszilárduljanak az elsajátított koncepciók és leülepedjen a megszerzett tudás, segítsük ezt gyakori kísérletezgetéssel, kisebb feladatokkal. Minden fejezet tartalmaz egy ?Hogyan tovább?? című részt, ahol tippeket találunk az efféle szárnypróbálgatásokhoz. Csináljuk végig a feladatokat és menjünk tovább: ha néhány renderelt eredmény ígéretesnek tűnik, visszatérhetünk hozzájuk, miután a Maya más részeinek használatát már magasabb szinten elsajátítottuk, és tovább fényesíthetjük saját portfoliónk ezen gyöngyszemeit. Át kell látnunk az animációkészítés teljes képét ahhoz, hogy komolyan belevághassunk egy saját munkába, de mire befejezzük ezt a könyvet, ez a tudás a birtokunkban lesz.
A könyv szerkezete
A Maya a 3D világa négy részből áll. Az I. rész, a Gyors bevezetés a Mayába a Maya használatának és a 3D-s animációk létrehozásának alapjait mutatja be. A Maya előtt: bevezetés című 1. fejezet azoknak nyújt segítséget, akiknek hiányosságaik vannak ezen területeken. A fejezet azon emberek számára szól, akik tartanak a számítógéptől, vagy akik az iskolában nem tanultak képzőművészetet, vagy azóta sem találkoztak vele. Az Ismerkedés a Mayával című 2. és A Maya kezelése című 3. fejezetek a Maya navigálásának és kezelésének alapjaival ismertetnek meg, hogy elkezdhessünk 3D-s jelenetet létrehozni. A Belevágunk: az első animációnk című 4. fejezet egy gyakorlatba sűríti a modellezés, textúrázás, animálás és renderelés lépéseit, így nyújtva áttekintést a teljes folyamatról.
A II. részben, A Maya alapjai fejezetekben válunk gyakorlott Maya felhasználóvá. Az egyes fejezetek gyakorlataiban ismét találkozunk az animáció létrehozásának lépéseivel, és elkezdjük kifinomultabban használni a Mayát. A NURBS modellezés alapjai című 5. fejezetben a gyakorlat tovább lép az egyszerű legördülő menüktől sokkal profibb egyéni menüs megközelítésre. Az egyéni menüket azért alakították ki, hogy a felhasználók elmélyedhessenek a munkafolyamatban. Mivel a Maya mind NURBS, mind poligon modellezést lehetővé tesz, mindkettőt külön fejezetben tárgyaljuk. A További NURBS modellezés című 6. fejezetben további részleteket tudhatunk meg a NURBS modellezésről, és a fejezet gyakorlatában egy házat építünk fel. A Modellezés poligonokkal című 7. fejezetben létrehozunk egy lényt, hogy lássuk a poligonokkal történő szerves modellezés technikáit. Az Anyagok című 8. fejezet azt mutatja meg, hogy hozhatunk létre mindenféle felületeket a Maya Hiperárnyalásában. A Megvilágítás című 9. fejezetben megtanuljuk, hogy alkossunk kifejező és valósághű megvilágítási eredményeket a Maya virtuális fényeivel. Az animáció alapjai című 10. fejezet a Maya animációs képességét mutatja be. A Karakter animálás című 11. fejezet olyan technikákkal ismertet meg, amelyekkel élethűen animálhatjuk modelleinket. A Kamerák és renderelés című 12. fejezetben megtudjuk, hogy fejezhetjük be projektünket egy nézőpont rögzítésével, és a renderelés elkészítésével.
A III. rész, a Tovább a Mayával a Festési effektek című 13. fejezettel kezdődik, amely ezt a hatásos modult mutatja be, amely minden fajta növény és fa, természetes közeg, még felhők, csillagok és ködfolt létrehozására is alkalmas. A Részecske rendszerek és dinamika című 14. fejezet az összetett animációk automatizált módon történő létrehozásának módszereit mutatja meg. A 14. fejezet végére befejezzük a könyv projektjeit, és egy kifinomult animált képsorozatot kapunk. A Következő lépéseink: művésziesség és hatékonyság című 14. fejezet az animációs folyamat felgyorsításában és egyszerűsítésében, illetve a leggyakoribb csapdák elkerülésében segít.
A IV. rész, a Függelékek számos hasznos hivatkozást tartalmaz. Az A és B Függelékek, a Maya gyorstalpaló max felhasználóknak, illetve Maya gyorstalpaló LightWave felhasználóknak a 3ds max és LightWave felhasználóknak nyújtanak gyors összehasonlítást, hogy megkönnyítsék számukra a Maya használatát. Ne feledjük átnézni a könyv színes oldalait, hogy láthassuk a profi Maya művészek minden bizonnyal ihletet adó műveit. A könyv néhány ábráját és renderelését is közöljük, hogy színesben is láthassuk azokat.
A Maya eredetileg a nagyobb effektstúdiók és animációs házak részére készült. Ez a célközönség bizonyos mértékben megmaradt a legújabb verzió esetében is, abban az értelemben, hogy a szoftver nem tartalmaz összetett mintajeleneteket, és az anyagkönyvtárak, egyéni menük és a gyorsbillentyűk száma minimális. Ebből a könyvből megismerhetjük mindezen eszközöket és elsajátíthatjuk a Maya animátorok munkamódszereit.
A Maya a 3D világa című könyv megírásával az volt a célunk, hogy a könyv segítségével a kezdő animátorok is gyorsan megismerhessék azokat a legfontosabb eszközöket és technikákat, amelyekkel a profi Maya animátorok dolgoznak. A könyv nem különféle Maya mutatványok gyűjteménye, és a gyakorlatok egyike sem azzal kezdődik, hogy töltsünk be egy előre elkészített jelenetet. Mi óvatosan mártózunk meg a vízben, és a végére úgy megtanulunk úszni, mint egy igazi versenyző.
2 db CD melléklet:
Annak érdekében, hogy segítse a diákokat és az érdeklődő művészeket a Maya használatának felfedezésében és megtanulásában, az Alias|Wavefront egyedülálló lépésre szánta el magát, és megjelentette a szoftver teljes, ingyenes verzióját (Maya Personal Learning Edition), amelyet a könyvhöz CD-n mellékeltünk.
A könyv projektjeihez szükséges fájlokon túl a másik CD 14 órányi mozgóképet tartalmaz, amelyben profi felhasználó mutatja be az egyes gyakorlatokat. Lépésenkénti utasításokat találsz mind a könyvben, mind a CD-n.
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.