Marozsák Szabolcs és Kálmánházi István 2004 végén alapították az Ügyfélgyárat. Szabolcs már több mint 12 éve dolgozik tanácsadóként, István pedig szoftverfejlesztéssel foglalkozik. Többek között ő hozta létre a FileMaker alapon futó CRM+ szoftvert is. Magával a FileMaker adatbázis-kezelő programmal 7-8 éve foglalkozik aktívan.
El tudnátok mondani, hogy mi is ez a CRM+?
István: A CRM-et (Customer Relationship Management) ügyfélkapcsolat-kezelésnek szokták fordítani. A CRM egyfajta ügyfélkövetés, ügyfelekkel való bánásmódra fordítható le. Ennek főképpen most, az utóbbi években jelentek meg támogató szoftverei; mi is egy ilyen szoftvert készítettünk FileMaker alapon. CRM+ szoftvernek neveztük el, mert a szokványos CRM megoldások mellett tartalmaz olyan funkciókat is, amelyek nem találhatók meg más hasonló szoftverekben.
Miben nyújt többet ez a szoftver?
Szabolcs: A CRM egy megoldás, ami sokféle szoftverben megtalálható. Ha megvizsgáljuk az interneten vagy máshol fellelhető CRM rendszereket, könnyen beláthatjuk, hogy egy óriási különbség van a CRM és a CRM+ között. Míg a CRM szoftverek többségét arra használják, hogy az ügyfelek adatait, vásárlásait nyilvántartsák, addig a mi rendszerünk lényege - amellett, hogy ezeket is tudja - az, hogy elősegíti a cégen belüli folyamatos munkavégzést.
Hasonló szolgáltatás létezik-e már akár hazánkban, akár Nyugat-Európában, akár a tengerentúlon?
Szabolcs: Van egy érdekessége a dolognak: a CRM+ szoftvert online szolgáltatásként is értékesítjük. A FileMaker szerver-kliens lehetőségeit kihasználva működtetünk szervereket, amelyekre az ügyfelek az interneten keresztül kapcsolódhatnak. Ez egy viszonylag új és jelenleg nem elterjedt megoldás. Fő tevékenységeink egyike a bevételnövelés. Tanácsadó cégként azt szertnénk elérni, hogy ügyfeleink marketing-értékesítési tevékenysége sokkal hatékonyabb legyen, és ezáltal bevételeik is növekedjenek. Ennek a célnak alárendelve fejlesztettük ki a CRM+ szoftvert.
Milyen cégek számára lehet hasznos a szolgáltatás? Tudnátok mondani néhány példát?
István: A legtöbb ügyfelünk a szolgáltatási szektorból kerül ki. A FileMaker nagy előnye, hogy akár a több telephely közötti kommunikációt is meg lehet vele oldani. Például van egy olyan ügyfelünk, akinek Budapesten van egy telephelye 10 munkatárssal, viszont Romániában is van egy leányvállalata, amit eddig nem nagyon tudott felügyelni. Miután bevezettük a budapesti központjukba a szoftvert, interneten keresztül már a romániai felhasználókat is tudják kontrollálni.
Miért pont a FileMakerben fejlesztettétek a CRM+ szoftvert?
István: Nagyrészt hagyományból is. A 3-as verzió óta használom a FileMakert, foglakozom FileMaker alapú fejlesztéssel. Azért választottam ezt a szoftvert, mert tényleg nagyon könnyű volt rajta fejleszteni. Először Apple-ön kezdtem el használni és az Apple filozófia a FileMakerben is megjelenik: nagyon könnyű kezelni, nagyon intuitív, és a kezed alá ad mindent. A FileMaker előtt is programoztam adatbázisokat, így először kicsit át kellett állnom a gondolkodásban, mert a FileMaker elsősorban nem a klasszikus adatbázis-programozói feladatokat, lekérdezéseket követeli meg, mint például a dBase vagy az SQL motoron futó alkalmazások. A FileMaker megcsinálja helyetted azt, amit leginkább robotmunkának szoktunk nevezni. A lekérdezéseket nem kell megcsinálni, mert benne van, a hálózati kapcsolatokkal, az adatok felülírásával, a rekordok védelmével, a jogosultsági rendszerrel sem kell foglalkozni, mert ezek szintén benne vannak a FileMakerben. Igazából tényleg csak azzal kell foglalkozni, amitől igazán jó lesz egy alkalmazás: hogy minél jobban kialakítsd a felhasználói felületet, aminek egyszerűnek és átláthatónak kell lennie az összes felhasználó számára.
Eredetileg Apple gépeken dolgoztunk és fejlesztettünk, és nem akartunk eltávolodni ettől a platformtól, viszont tudtuk, hogy ügyfeleink nagy része Windows-t használ, ezért mindenképpen egy keresztplatformos megoldást kerestünk, amiből nem túl sok van a piacon. A FileMakert már ismertük, és tudtuk, hogy ha külső fejlesztőket kell bevonni, akkor ők is könnyen megtanulhatják a FileMakerben való programozást.
Mi a helyzet az otthoni felhasználókkal vagy akiknek nincsenek tapasztalatai ilyen téren?
István: A FileMaker egy kezdőnek is nagy segítséget nyújt azzal, hogy rengeteg template van benne. Akinek az informatikához van egy kis affinitása, az nagyon gyorsan meg tudja tanulni a FileMaker használatát. Segítséget jelent az is, hogy az angol nyelvű webes közösség miatt könnyen lehet technikai segítséghez jutni. Emellett maga a FileMaker cég is rengeteg leírást, könyvet bocsát ki, amelyek alapján meg lehet tanulni a szoftver használatát.
Azonkívül, hogy ügyfeleket tarthatunk nyilván FileMakerben, milyen egyéb feladatok elvégzésére alkalmas? Hallottam például, hogy iTunes-t vagy Flash-t is lehet FileMakerbe integrálni, vagyis, hogy nemcsak a klasszikus értelemben lehet felhasználni.
István: Igen, egész extrém megoldások is vannak. Abból induljunk ki, hogy a FileMaker alapvetően egy olyan bővíthető adatbázis-kezelő, amelynek különböző pluginekkel ki lehet terjeszteni a képességeit. Akár zenei képességeket is adhatunk neki, de láttam olyat is egy FileMaker-fejlesztői konferencián, hogy egy rágógumi-automatát üzemeltettek FileMakerrel, egy másik alkalommal pedig digitális gépeket vezéreltek soros porton keresztül FileMaker adatbázisból. Mindezzel persze csak demonstrálni akarták, hogy a szoftverrel még akár ilyen dolgokat is meg lehet csinálni.
A régi cégemnél mindent FileMakerben oldottunk meg, a cég levelezésén keresztül az alapanyag-nyilvántartásig, az eladások, raktárkészletek ellenőrzéséig minden-minden FileMakerben történt. Annyira extrém dolgokig elmentünk, hogy még egy SMS szervert is készítettünk FileMaker-alapon, vagyis SMS üzeneteket tudtunk küldeni FileMakerből a cég dolgozóinak. Volt egy olyan alkalmazásunk is, ami a telefonalközpont híváslistáját hívta le FileMaker adatbázisba, és szétdobálta a megfelelő személyek számára, ki mennyit, mikor, meddig, milyen kódokkal hívott, és ez alapján lehetett szétválasztani a magán és a hivatalos hívásokat.
Visszatérve a CRM+ szoftverre, milyen visszajelzések érkeztek az ügyfelektől?
István: Nagyon pozitívak. A bevezetés során, először, amikor ilyen szoftvert használatba vesznek, van egy nagyon komoly, több mint 40 órás bevezetés, amikor tényleg minden üzleti folyamatot megvizsgálunk és megnézzük, hogy hogyan illeszthető ez a szoftverhez, hogyan lehet arra a szintre hozni őket, hogy teljes mértékben ki tudják használni. Miután a bevezetés megtörtént, és a cég elkezdi használni a szoftvert, megérzik a CRM+ pozitív hatását. Olyan ez, mintha egy hátizsákot dobnának le a hátukról, mert tényleg nem kell koncentrálni arra, hogy mit kell majd csinálni, mert a szoftver mindent tud, mindent fejben tart, mindenre figyelmeztet, és ha valaki elmulasztott valamit, akkor gondoskodik arról, hogy a hiányt pótolják.
Ha visszamegyünk az időben, mindig megtaláljuk a cégen belüli problémák okát, például valaki egyszer nem hívta vissza az ügyfelet vagy megígért neki valamit, de az ajánlatot nem kapta meg, és aztán ez a dolog gyűrűzött-gyűrűzött tovább. Nos, amikor az ügyfeleink rájönnek, hogy a CRM+ rendszerrel ez nem fog bekövetkezni, onnantól kezdve igazán megbecsülik a rendszer értékeit.
Bogár Szabolcs
Várjuk Olvasóink véleményét a Fórumba!
Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.