Jelentősen javul a Windows 10 hangrendszere


A Microsoft az elmúlt évekből okulva teljesen visszahozná a hardveres hangfeldolgozás lehetőségét.


A Microsoft az előző évtizedben komolyan átalakította a Windows hangrendszerét, amellyel sikeresen kivégezték a hangfeldolgozás hardveres gyorsításának lehetőségét, de processzor oldalán messze nem jött meg a szükséges teljesítmény, így a Windows 8-cal a hardveres hangfeldolgozás lehetősége részben visszakerült.

Az új Windows 10 az aktuális modell felépítésén nem változtat, így továbbra is a Windows Audio Session API (WASAPI) felel a rendszer működéséért, és ezalatt továbbra is lesz egy szoftveres hangmotor, illetve opcionálisan a hardveres hangfeldolgozás is lehetséges. Eddig látszatra a Windows 8 lehetőségei köszönnek vissza, de valójában maga a WASAPI sokat fejlődött, illetve jobban mondva sokat gyorsult.

Korábban például az AMD közvetve bírálta a WASAPI-t, mivel olyan mértékű szoftveres késleltetéssel dolgozik, amely sok területen ellehetetleníti a hardveres hangfeldolgozás lehetőségét. Többek között például a TrueAudio hardveres blokkja pontosan ezért működik a grafikus feldolgozásra tervezett WDDM felületen keresztül. Részben a WASAPI az oka annak is, hogy a Creative hangprocesszorai ma már semmit sem érnek, mivel teljesen értelmetlen ezeket támogatni, ha a Windows aktuális hangrendszere úgyis vállalhatatlanul magas késleltetést eredményez.

Sok érintettnek természetesen nem lehetséges az olyan trükközés, mint amit az AMD csinál. A TrueAudio azért működhet, mert közvetlenül a grafikus vezérlő mellett van a hardver és ugyanazt a memóriát használja, vagyis a grafikus meghajtó a szükséges adatokat „odavarázsolhatja” a hardveres blokk számára. Ez alapvetően működik, de olyan megkötéssel is jár, hogy a TrueAudio csak abban a grafikus vezérlőben használható, amelyikhez – fizikailag vagy logikailag – hozzá van kötve a kijelző, tehát távolról sem lehet azt mondani, hogy ez a feldolgozási forma ideális, de jelenleg nincs más lehetőség.

Információink szerint a Windows 10 hangrendszerének késleltetése főleg extrém igénybevétel mellett javul. Ez jó, mivel a Windows 8 amúgy is késleltetésre optimalizált hangrendszerével igazából egy komplex probléma van. A mai igények mellett nagyjából képes 100 ezredmásodperces késleltetéssel működni, ami elfogadható, és a hardveres gyorsítást bevetve ez az érték 70 ezredmásodperc környékére is csökkenthető. A probléma ott jelentkezik, hogy a hardveres gyorsítással lehetővé válik a komplexebb hangfeldolgozás is, hiszen nem a processzormagok, hanem egy dedikált célhardver lesz terhelve a feladattal. Ugyanakkor az aktuálisnál jóval nagyobb terhelés mellett még a hardveres gyorsítás sem menti meg a rendszert a késleltetés elszállásától, ami a Windows 8 esetében, extrém terhelés mellett sajnos 300-400 ezredmásodperc is lehet. Ez a fő oka annak, amiért a hardveres hangfeldolgozás jelen pillanatban tabu, mivel a gyorsítás ugyan az aktuális terhelési szinttel megoldható és működik, de a terhelés növelésével már komoly hátrány keletkezik. A TrueAudio a WDDM-es kerülővel még komoly terheléssel is képes a késleltetést 150 ezredmásodperc alatt tartani, vagyis nagyjából ez lenne az a szint, amit a Windows 10-nek meg kellene célozni. Amennyiben sikerül, akkor újra beindul a fejlődés a hangprocesszorok piacán, hiszen eltűnik a rendszerből a legnagyobb szoftveres limitáció.

Probléma persze így is lesz, hiszen az újjászülető piacon nem árt majd újra elővenni a szabványosítás kérdését valamilyen magas szintű API-val, de addig is a különböző elterjedt middleware-ekben megoldható lenne a hangprocesszorok támogatása.

(Prohardver)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram