Február 15-től a Chrome letiltja a nem tetsző hirdetéseket

    A Google február közepétől bekapcsolja a Chrome böngészőjében a reklámszűrőt, így blokkolni fogja azon hirdetések megjelenítését, amelyek nem tetszenek az iparági szövetségnek, aminek a Google is oszlopos tagja. 

    Azokat a reklámokat fogják letiltani, amelyek csúnyák és idegesítőek. Ez pedig egy olyan folyamatot indíthat el, ami az egész internetet megváltoztatja.

    A Chrome-ot az internetezők 55-60 százaléka használja. Tehát, ha egy reklámot ez a böngésző nem jelenít meg, akkor az halálra van ítélve. A hirdetések blokkolása esztétikai szempontok alalpján történik, elsősorban olyan megoldások vannak a célkeresztben, amiket mindenki utál: automatikusan, hanggal induló videók, felugró ablakok, egész képernyőt elfoglaló, visszaszámlálás után eltűnő óriásbannerek és hasonlók. Ha egy oldalon nagyon sok ilyen hirdetés található, akkor a Google az összes reklámját blokkolni fogja (Chrome ad filtering).

    Az ilyen oldalak valószínűleg megpróbálnak majd kiskapukat keresni (például: nem azonnal indul el a videó, csak akkor, ha a felhasználó három centit mozgatta az egeret az oldalon), azt nagy valószínűséggel kijelenthetjük, hogy senki nem fog olyan hirdetési formákért fizetni, amelyekről tudja, hogy bármikor feketelistára kerülhet a legnépszerűbb böngészőben. Ha ez a módszer a gyakorlatban sikeresnek mutatkozik, gyorsan csatlakozni fog hozzá a Safari, az Internet Explorer és a Firefox is, így tulajdonképpen a világ összes internetezője le van fedve.

    Az internet ezzel egy szebb és kevésbé frusztráló hellyé válik, aminek csak örülni lehet. Az igazán izgalmas az, hogy ha ez beválik, vajon mi lehet a következő lépés.

    Felvetődik a kérdés, hogy ha arra hivatkozva le lehet tiltani egy reklámot az internetről, hogy az nem szép, akkor azért meg pláne illene blokkolni, ha egy reklám tartalma konkrétan illegális. Biztosan mi is találkoztunk már az „5 nap alatt megtanulhatsz angolul”, „Havi 20 ezer eurót kereshetsz ezzel a befektetési rendszerrel”, vagy „Fogyás, ami megrémíti az orvosokat! Ez a furcsa módszer 26 kiló zsírtól szabadít meg egy hét alatt” típusú reklámokkal. Ezeket ki lehet röhögni, de azt látni kell, hogy ezek egytől egyig hatalmas átverések. És azért a neten hirdetnek, mert egy jobban szabályozott reklámpiacon lecsapna rájuk a fogyasztóvédelem, a gazdasági versenyhivatal, és nagyon megbűntetné őket.

    Mi lenne, ha a csúnya hirdetések mellett az ilyeneket is szűrné a böngésző?

    Rengeteg embert megmentene attól, hogy átverjék és kifosszák őket, illetve az álhíroldalakat elvágná a legfontosabb bevételi forrásuktól. Legutóbb amikor az ilyen reklámokkal foglalkoztunk, a szúrópróbaszerűen kiválasztott magyar három álhír-, gyűlöletpropaganda-, és áltudomány-portál hirdetéseiből 98 százalék volt első ránézésre is egyszerűen beazonosítható átverés.

    Atveres.png

    Vajon mennyire tudná ezt a Google különféle algoritmusokra bízni? A ronda hirdetéseknél viszonylag egyszerű a dolog, csak néhány technikai jellemzőt és megoldást kell keresni, méreteket, új ablak nyitását, videó indítását. Egy reklám tartalmát elemezni egy algoritmusnak egyáltalán nem olyan triviális, mint egy kicsit is rutinos embernek, aki csak ránéz, és óriási biztonsággal kiszúrja a kamut. Szerencsére a Google-nek már van egy erre kiépített rendszere, ami a a saját hirdetéskiszolgáló szolgáltatását, az AdSense-t igyekszik tisztán tartani. Több száz ember, mesterséges intelligencia; évi több százmillió csaló reklámot szűrnek ki, és több tízezer, ezekhez kapcsolódó weboldalt lőnek le. Úgy tűnik, hogy csak elhatározás kérdése lenne, hogy ezt kiterjesszék az összes többi hirdetésre is, és a böngésző szintjén emeljenek szűrőt a csalók elé.

    Azonban itt kezdődnek a problémák

    Eléggé visszatetsző, amikor egy nagy piaci fölényben levő cég kezdi el átírni az adott piac játékszabályait. A Google a böngészők mellett az online hirdetési piacon is a legnagyobb, 40 százalék körüli részesedéssel rendelkezik. A jelenlegi kezdeményezés olyan, mintha a világ legnagyobb tévégyártója lenne egyben a világ legnagyobb reklámügynöksége is, a tévékbe beépítene egy olyan rendszert, ami az összes csatorna valamennyi műsorából kiszűri azokat a reklámokat, amik nem tetszenek neki.

    Ha megvizsgáljuk, hogy az álhíroldalak milyen hirdetéskiszolgáló rendszerekkel dolgoznak, akkor azt látjuk, hogy a leggyakoribb éppen a Google Adsense. Ennek ellenére elég visszás dolog lenne a Google-től a kisebb, direkt átverős hirdetésekre specializált szolgáltatókat kitiltani, amelyek papíron a saját konkurensei, ráadásul sokkal kevesebb kamu hirdetéssel szemetelik össze a netet, mint maga a Google.

    Vannak tehát még megoldandó problémák, de az első lépés az internet kitakarítása felé most megtörténik.

    A cikk készítésekor megkerestük a Google hazai képviseletét is. Ők azt szerették volna hangsúlyozni, hogy a hirdetéseket érintő módosításokat nem kizárólag a Google dolgozta ki, hanem az említett szövetség egy 25 ezer felhasználóval végzett kutatás segítségével, másrészt azt, hogy a cég tájékoztatta a felhasználókat a Chrome ad filteringről fél évvel ezelőtt. Az érintetteknek volt idejük felkészülni, és azon oldalak, amelyek korábban elbuktak volna a szűrőn, ma már 37 százalékuk megfelelő hirdetéseket használ. Nagyjából a kétharmaduk még mindig nincs rendben, de ők a következő 30 napban még módosíthatnak. A cég azt írta, hogy "az adblockerek a szabad internet teljes modelljének működését kockáztatják. A Google véleménye szerint mindez kizárólag a felhasználói élményen alapul, tehát amíg a felhasználó ezekkel az említett reklámokkal találkozik, ad blocking létezni fog. Az a céljuk, hogy fejlesszék a felhasználói élményt és ha sikeresek lesznek, akkor Chrome filteringre nem lesz szükség.

    Még nem vagy Youtube-sztár? Már nem is leszel!

    A Google másik módosítása a YouTube-ot érinti. A YouTube amellett, hogy a fiatalabb korosztályoknál átvette a tévé szerepét, az utóbbi hónapokban egyik botrányból a másikig botladozik. Már volt probléma a gyerektartalmak közé keveredő horrorisztikus videókból; a terroristák és gyűlöletcsoportok videói mellé kerülő reklámokból; a legnépszerűbb youtuber megnáculásából, majd a YouTube ellen a YouTube-on folytatott keresztes hadjáratából; a másik legnépszerűbb youtuber válogatott kreténségeiből (az egyik videójában egy öngyilkos holttestét mutogatta a jellemzően 8-14 év közötti közönségének, amiért aztán bocsánatot kért, hogy utána a következő videóján döglött patkányokat kínozzon sokkolóval); felmerült az is, hogy a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány orosz manipulációjának is lehetett youtube-os szála.

    Youtube.png

    A Google megpróbálta megakadályozni ezeket, több ezer videót törölt le, megbüntette a tinisztárokat, csatornákat vont ki a hirdetési programjából, de a reklámozók bizalma mindezekkel együtt is megingott. Tavaly több mint 250 cég vonta vissza átmenetileg a youtube-os hirdetési kampányait, néhány napja pedig a globális reklámpiac egyik legnagyobb megrendelője, az évi 10 milliárd dollárt elhirdető Unilever lebegtette meg, hogy kivonul a YouTube-ról, mert ott vállalhatatlan tartalmak mellett jelennek meg a reklámjai.

    A Google a YouTube jelentős megreformálásával reagált a jelenségre. Februártól kezdve

    • A többszörösére emelkedik a léc, amit ahhoz kell átugrani, hogy valaki YouTube-partner legyen, és részesüljön a reklámbevételből. Eddig ehhez elég volt, ha a videóinkat 10 ezren megnézték, mostantól ezer feliratkozó kell a csatornára, és 4000 órányi videólejátszás az elmúlt egy évben.
    • Minden videót, ami a partnerprogramon belül jelenik meg, emberi moderátor fogja ellenőrizni, és kidobni, ha az nem vállalható. Ehhez pedig 10 ezer embert vesz fel a Google.
    • Nem törlik vagy tiltják őket, de külön jelölést kapnak az összeesküvés-elméleteket bemutató videók.
    • Szintén figyelmeztető jelölést kapnak azok a videók, amiknek a készítői mögött valamilyen kormányzati forrás van.

    A cél a hirdetők megnyugtatása: ne izgulj, a reklámod garantáltan megfelelő és ellenőrzött tartalom mellett fog csak megjelenni, hagyd nálunk a pénzedet a legnagyobb lelki békével. Ennek fejében pedig kinyírja a kicsi, amatőr, a videókkal csak aprópénzt kereső csatornák sokaságát. Nem teljesen nyírja ki őket, lelkesedésből tovább csinálhatják, de pénzt ne reméljenek belőle. Azt se reméljék, hogy igazán nagyra fognak nőni, olyan magas lett a bekerülési küszöb a pénzes csatornák közé, amit csak nagyon-nagyon kitartó videózással lehet elérni.

    (A partnerprogram már nem fizet úgy, mint régen: több tízmilliós össznézettségű magyar csatornák gazdái arról panaszkodnak, hogy igazából csak a a termékmegjelenítésekből, szponzoroktól van pénzük, a hirdetési bevétel elhanyagolható.)

    Youtube2.png

    Ez tudatos a YouTube részéről: azzal, hogy a legkisebbeket kiszórják a partnerprogramból, kezelhető mennyiségűre csökkentik az emberi moderátorokkal átnézetendő tartalmat, így minőségileg is kordában tudják tartani azt. A YouTube egyre inkább egy óriási tévétársaságra emlékeztet. A partnerprogramból kiesők 99 százaléka évi 100 dollárnál kevesebbet keresett a reklámokon, viszont a benn maradók voltak a felelősek a reklámmegjelenések 95 százalékáért. Kevesebb adminisztráció, kevesebb felügyelnivaló, cserébe kis mértékben  csökkenő reklámfelület - a cég szempontjából maximálisan érthető a változtatás.

    Ezzel azonban elveszik a zsebpénzt, a sikerélményt, a sztárrá válás lehetőségének illúzióját. Azoktól, akiknek az elődei profikká nőttek és naggyá tették a YouTube-ot. 

    Azzal, hogy hogy a kicsik számára megnehezítik a reklámpénz elérését, még nem jelenti azt, hogy teljesen lehetetlenné teszik azt. Az is előfordulhat, hogy ezzel a versenyt fogják ösztönözni, és tényleg csak a legjobb, legszórakoztatóbb és legkreatívabb videósok fognak a reflektorfénybe kerülni. Az viszont biztos, hogy a YouTube történetében ezzel új fejezet kezdődik, aztán hogy mi jön helyette, azt majd meglátjuk.