Elkülöníti a céges és a privát használatot az Android for Work


A Google szerdán indította el Android for Work nevű kezdeményezését, ami biztonságosabb és átláthatóbb kezelést tesz lehetővé az olyan céges Android eszközökön, amiket magán és üzleti célokra egyaránt használnak.


A Google szerdán végre élesítette tavalyi Google I/O konferencián bemutatott Android for Worknevű kezdeményezést, ami biztonsági és menedzsment funkciókat tartogat az olyan cégek számára, akik Androidos készülékeket használnak. A cél ezzel vonzóbbá tenni az operációs rendszert a vállalati szférában is. A cég emellett új applikációkat és online szolgáltatásokat is bejelentett, amelyeket a kimondottan erre a célra szánt Google Play for Work áruházon keresztül lehet elérni.

Több fiók, nagyobb biztonság
A Google már tavaly is beszélt ilyen irányú terveiről, amihez az első lépés a mobileszköz-menedzsment eszközök fejlesztésével foglalkozó, Divide nevű startup akvirálása volt. Így sikerült kifejleszteni egy olyan megoldást, aminek segítségével a céges adatokat biztonságosan el lehet választani a privát adatoktól. Az implementáció különböző jogosultsági szintű felhasználói profilokra épül, feltétele pedig az Android 5.0-s, Lollipop kódnevű verziójának futtatása.

A régebbi, 4+-os verziók még nem támogatják ezt a natív többfiókos használatot, az ilyen eszközökön a Google for Work telepítésével érhető el az Android for Work funkcionalitása. Az Android for Work engedélyezéséhez és adminisztrációjához egy enterprise mobility management (EMM) megoldás kell, amivel a cégek könnyen monitorozhatják és kezelhetik az eszközöket egyetlen konzolon keresztül. A Google számos partnert szerzett meg magának, többek közt a Blackberryt, a Citrixet és a SAP-t.

Új áruház, új lehetőségek
A technológia lényege, hogy az eszköz két munkaprofilt használ egy eszközön: egy privát és egy céges fiókét. Ezeket konténerekbe különíti el a program, amelyek egységesen jelennek meg a telefonon, így nem kell kényelmetlenül váltogatni a fiókok között. A felhasználó saját alklamazásai egyszerre jelennek meg az alkalmazások listájában a céges appokkal, az utóbbiakat narancssárga aktatáskás ikonok különböztetik meg, emellett Work jelzővel címkézik fel (például „Work Chrome). Ennek előnye, hogy a felhasználó biztonságosan használhatja saját célra a telefont, alkalmazásokat telepíthet és személyes levelezéseket folytathat, ám a céges adatok és appok felett a vállalat informatika részlege  gyakorol teljes kontrollt. Az alkalmazások vásárlását, telepítését is ők végzik, és ha esetleg távozik a munkaadó, eltávolíthatják a bizalmasabb céges infókat anélkül, hogy a személyes adatokat károsítanák.

 

A Google a Google Play áruház kimondottan erre a célra szánt verzióját is elkészítette, a Google Play for Worköt, ami munkavégzéshez hasznos appokat gyűjt egybe az IT részlegek számára. Ezek e-mail kliensek, prezentációs és dokumentumszerkesztő eszközök, naptárak, és más produktivitást segítő alkalmazások.

Az Android for Work a Google első nagyobb próbálkozása belépni a vállalati szférába, ahol eddig nem volt túl nagy befolyása. Bár az Android az okostelefonok legnépszerűbb operációs rendszerének számít, a vállalati alkalmazás területén a Blackberry és a Microsoft sikeresebben szerepel, főként fejlettebb vállalati megoldásaik miatt. Az Apple is egyre nívósabb ellenfél ezen a területen, a cég tavaly az IBM-mel egyezett meg, hogy vállalati alkalmazásokat fejlesszenek iPadre és iPhone-ra.

Hogyan működik?
A konténeres megoldás lényege, hogy a telefonon gyakorlatilag két, egymástól hermetikusan elválasztott környezet fut egyszerre. Ez azt jelenti, hogy például az androidos intentek (az appok egymás közötti adatmegosztásának infrastruktúrája) szintjén lezárható az átmenet: a céges appok adataihoz kizárólag más jóváhagyott, céges appok férhetnek hozzá, ilyen védett alkalmazásból nem tudunk a saját appok felé semmit megosztani.

A Google igyekszik felhívni a fejlesztők figyelmét, hogy az alkalmazásokat fel kell készíteni a korlátozott, céges profilokkal való együttműködésre. A módosítások sora nem túl hosszú, de a nagyvállalati Play for Work alkalmazásboltba való feltöltés előtt ezeket érdemes meglépni. Az ilyen módosítások sora nem túl hosszú, az esetek nagy többségében az olyan kivételeket kell megfelelően lekezelni, amikor az app a céges profil valamelyik korlátjába ütközik bele.

Ezt a korlátozást a rendszergazda fel is oldhatja, ha a szervezet ezt szükségtelennek találja. Ugyanilyen mintára az adminisztrációs felületről rengeteg képesség ki- és bekapcsolható, így például letiltható a kamera használata és egyéb funkciók is. Ez ugyan korábban, a vállalati menedzsment-implementáció korábbi fokozatában is elérhető volt részlegesen, mostantól azonban az összes képesség egyetlen fejlett csomagban a vállalatok rendelkezésére áll.

 

(HWSW)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram