A Lil Miquela-jelenség - CGI influencereké a jövő?

    Milliós nagyságrendű rajongói tábora van, pedig nem is létezik.

    1,1 millió: jelenleg ennyi követővel büszkélkedik Miquela Sousa Instagram-profilja. Az Instagram influencer-jelöltjei két kezüket összetennék azért az életért, melyet a félig brazil, félig pedig spanyol származású lány a képmegosztón folyamatosan, és elég látványosan illusztrál. Menő cuccok, ötcsillagos fogások, hibátlan megjelenés a nap 24 órájában, szinte túl szép, hogy igaz legyen. Ebben az esetben például tényleg egyetlen megosztott fotó sem tükrözi a valóságot.

    Na de kezdjük a legelején. Ahhoz, hogy megértsük a Lil Miquela-jelenséget, nem árt tisztában lennünk az influencer marketing jelentésével. Ha aktív felhasználók vagyunk a közösségi oldalakon, akkor már nagy valószínűséggel belefutottunk a véleményvezérek, azaz influencerek munkásságába. Marketingtevékenységüket az jellemzi, hogy egyfajta személyes hangvétellel próbálják elérni a potenciális vevőket, így a piac egésze helyett egyetlen csoportot próbálnak meg befolyásolni. A közvetítő szerep mindig egyetlen emberé, aki jellemzően úgy hat az elérni kívánt csoportra, hogy ő is potenciális vevő szerepében mutatja be az adott terméket vagy szolgáltatást. Ez rengeteg változatos hirdetési módot és felületet ad a cégeknek, és mivel egy hús vér ember teszteli a saját bőrén az adott terméket, ezért az emberek többsége hitelesebbnek is tartja a jelenséget.

    De mi van akkor, ha a hitelesség már első pillantásra megkérdőjelezhető, hiszen a marketingszerepet betöltő alany nem is létezik? Egy virtuális influencert bármilyen tulajdonsággal felruházhatunk, külsejét tetszés szerint alakíthatjuk, és attól sem kell tartanunk, hogy idővel kiöregszik a szakmából. Az ötlet teljesen abszurdnak tűnhet, hiszen ki hinné el egy CGI embernek, hogy ez a hajvitamin tényleg hatásos? A milliós követési tábor viszont megcáfolja a kérdést, miszerint van-e ennek létjogosultsága, az emberek ugyanis rajonganak Lil Miquela karakteréért. Sokáig még azt sem lehetett tudni, hogy ki áll az egész Instagram-jelenség mögött, azóta már fény derült rá, hogy Trevor McFedries és Sara Decou fejéből pattant ki az ötlet, ők készítik a valósághű fotókat is, melyek ezrével kapják a lájkokat.

    Néhány fotó meggyőzően jól sikerült, és elsőre talán tényleg fel sem tűnik, hogy egy kódsorból álló képet figyelünk egy hús-vér lány helyett. A pózok, a mosolyok és a képaláírások is éppen olyanok, mint a többi Insta-celeb esetében, sőt, a neves márkák is rákaptak a horogra, többek közt a Supreme, a Vans, a Chanel és a Prada is közreműködik Lil Miquelával, a követők pedig kommentekkel és lájkokkal jutalmazzák mindezt. Olyannyira megszaladt a népszerűsége az utóbbi hónapokban, hogy már énekesnői karrierjét is elindította, a fülbemászó számok pedig szintén nem azt sugallják, hogy egy gép által kevert zenét hallgatunk, hiszen tökéletesen illeszkednek a mai slágerekkel szemben állított elvárásokhoz.

     

     

    Fontos kiemelni, hogy Lil Miquela alakja egyáltalán nem a fogyasztók megtévesztését tűzte ki céljául, sőt, éppen arra akarja felhívni a figyelmet, mekkora befolyásoló tényező a mai társadalom életében az, hogy mit látunk a közösségi médián. A profilja egyfajta görbe tükröt tart elénk, melyben a virtuális valóság és a való élet közti határ érezhetően elmosódik. Már csak rajtunk múlik, ezt mennyire akarjuk észrevenni.

    01_20.jpg

    02_30.jpg

    03_24.jpg

    04_26.jpg

    05_20.jpg