Létrehozták Zürich 3D-s modelljét


A modern technológia bármilyen forrásból képes képeket és videóadatokat feldolgozni, és más városoknál is használható. Az ETH Zürich kutatói által kitalált módszer számtalan alkalmazási lehetőséget biztosít: például elemezhetők, hogy a gyalogosok mikor és merre közlekednek vagy mikor válnak szabaddá bizonyos parkolóhelyek.


Varcity nevű platform segítségével bármelyik város 3D-s modellje elkészíthető - kizárólag képi információk alapján. A rendszer igen sokoldalú, így az összes lehetséges képforrást felhasználja, kielemzi és automatikusan ötvözi egymással. A források lehetnek légi felvételek, különleges járművek segítségével rögzített 360 fokos panorámafotók, de lehetnek akár hagyományos fotók is, például olyanok, amelyeket turisták készítettek és hoztak nyilvánosságra a közösségi oldalakon és egyéb internetes platformokon. A technológia videókat is tud használni, például YouTube-anyagokat és a nyilvános webkamerák adatait.

Az algoritmusoknak köszönhetően a technológia felismeri a felvételek tartalmát, legyen szó épületről, ajtóról, ablakról, utcáról, emberről vagy pedig autóról. A 3D-modell emberi segítség nélkül is "tudja", hogy melyek a járdák - és a webkamerák adatainak kiértékelésével - illetve azt is, hogy melyik utcákon lehetséges az egyirányú közlekedés.

{"preview_thumbnail":"/wp-content/uploads/2022/migra/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/gwj4-0uaIms.jpg?itok=q2O0ZsZ4","video_url":"https://youtu.be/gwj4-0uaIms","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Beágyazott videó (Alkalmazkodó)."]}

Hayko Riemenschneider, a Varcity projektvezetője azt nyilatkozta, hogy az utcaképeken részletesen lehet elemezni a forgalmat és mérni a gyalogosok áramlását, igény esetén valós időben is. A forgalomszámlálás jelentősen egyszerűvé válik a meglévő kamerák bevonásával, így nincs szükség különféle szenzorok felszerelésére. Riemenschneider hozzátette, hogy a technológiájuk dinamikát, életet, embereket és járműveket visz a különböző 3D-városmodellekbe. Ez a megoldásuk egyik jelentős előnye az olyan ismert alkalmazásokkal szemben, mint például a Google Utcakép szolgáltatása. 

Az algoritmusok a képadatokból névtelen formában szereplő információkat hoznak létre. A Varcity az emberfolyamokat és a közlekedést avatárokként ábrázolja, így adatvédelmi szempontból is megfelelő. Az algoritmusokat a tudósok a múlt év folyamán az Európai Kutatási Tanács (ERC) egyik projektje keretében készítették el. A Varcity technológiája jelentős méretű adatmennyiségen alapul. Kenneth Vanhoey, az egyik kutató hangsúlyozta, hogy minél több fotót és videót tud kiértékelni a platform, a modell annál pontosabb lesz. Továbbá figyelembe kell venniük, hogy az elkövetkező években rohamosan nőni fog az elérhető felvételeknek a mennyisége.

A város- és közlekedéstervezésben egyaránt használható a technológia, az arra épülő programok eladására pedig már most több startupot hoztak létre. A Spectando az ingatlanpiacon kínál virtuális épületbejárásokat, míg a Casalva a biztosítótársaságok számára virtuális kárelemzéseket. Ezekhez az alkalmazásokhoz nincs szükség különleges eszközökre, a hagyományos okostelefonos felvételek elegendőek. A Parquery pedig egy olyan rendszert hozott létre, amely a parkolóhelyekre irányított kamerákkal működik, így nincs szüksége szenzorokra. A számítógép valós időben kielemzi a videóadatokat, felismeri az autókat, így pontosan tudja, hogy melyik parkolóhelyek szabadok, illetve melyik gépkocsik nem parkoltak szabályosan. A rendszert először Locarnóban használták. 

(Sg.hu)

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram