A Cinema 4D R17 újdonságai


Immáron mindenki számára elérhetővé vált a Cinema 4D legújabb verziója, a Release 17.  Azt már megszokhattuk, hogy ha a Maxon nagyobb verzióra vált, az nem csak az R betű utáni számon érhető tetten, hanem valóban bőséges, és hasznos szolgáltatásokkal bővül a szoftver.


Nincs ez másként az R17-ben sem, a méltán népszerű Cinema 4D olyan sok újítást tartalmaz, hogy fel sem tudjuk sorolni mindet, így most a legfontosabbakat válogattuk össze.

Take System

Az R17-ben debütál a Take System nevű funkció, ami hihetetlenül könnyűvé teszi a multipass renderelést, illetve a render különböző beállításainak variálását. Mostantól a különböző beállításokat külön „take”-ekbe rendezhetjük, ahonnan villámgyorsan előhívhatjuk. Gondoljunk csak arra, amikor egy jelenethez a legjobb megvilágítást keressük. Mindössze annyi a dolgunk, hogy a különböző fénybeállításokat a Take System segítségével elmentjük, így nem kell folytonosan változtatni a fényviszonyokat, csupán elő kell hívnunk azt a beállítást, amit épp renderelni szeretnénk. Természetesen a szoftver a nem aktív take-eket ilyenkor figyelmen kívül hagyja. De nem csak bevilágítások, hanem materialok, modellek, és még sok egyéb esetében is használhatjuk a Take System-et.

Color Chooser

Régóta esedékes volt az RGB kódok manuális beírása, vagy a csúszkák állítgatása helyett olyan színválasztó felületet létrehozni, amire egy grafikus szeme és keze gyorsan rá tud állni. Elérkezett ez a pillanat is, a Color Chooser segítségével ugyanis egyszerre láthatjuk az összes elérhető színt, így lehetővé válik a vizuális színválasztás.

Material Override

Hányszor fordult már elő, hogy míg a megfelelő anyagot próbáltuk „kikeverni”, úgy elállítottuk a material valamelyik értékét, hogy később alig találtuk meg a hibát benne? Ha pedig ezt el szerettük volna kerülni, létrehoztunk 5-6 új materialt egy modellhez, mire valamelyiket véglegesnek tekinthettük.  A Material Override-nak köszönhetően mostantól bátran kísérletezhetünk egy-egy modell anyagtulajdonságaival anélkül, hogy az eredeti materialt módosítanunk kellene.

Spline Tools

A spline objektumokat általában a bonyolultabb formák gyors megalkotására szoktuk használni, a kibővült spline eszközökkel pedig még gyorsabbá válik a munka. Egyszerűen és gyorsan adhatunk újabb pontokat a spline-hez, vagy törhetjük le a kerekítést. Olyan eszközök kerültek be az R17-be, mint például a smooth, amivel az éles kiugrásokat finomíthatjuk, vagy az inflate, ami a boole objektumhoz hasonlóan alakzatokat von ki a spline-ból, és a pull, amivel egyfajta ecsetként kihúzhatunk alakzatokat az eredeti formából.

Új elemek a modelltárban

Fantasztikus újdonságokkal bővült a Content Library, aminek elsősorban a lakberendezők örülhetnek majd, de mindenki megtalálja a számításait. Gyönyörű ágyak, kanapék, fotelek, konyhai eszközök közül válogathatunk, de természetesen új karakterekkel is bővült a modelltár, amelyek már az animációra is elő vannak készítve.

Sok moduláris, azaz állítható modell is bekerült, ami nagyon nagy segítség a látványtervezők számára. Egy könnyen kezelhető felületen állíthatjuk be például, hogy mekkora legyen a szekrény, hány polca legyen, vagy épp hány könyvet szeretnénk látni rajta, és azok hogyan álljanak.

Sketchup Integráció

A népszerű Sketchup tervező szoftver fájljait (.skp kiterjesztés) mostantól egyszerűen importálhatjuk Cinema 4D-be.

Variation Shader

Ha sok azonos objektum van egy jelenetben – például tetőcserepek, téglák, vagy falevelek – azt általában apró színeltérésekkel tesszük élethűvé, hiszen kevésbé valószínű, hogy például egy fán minden levél azonos színű. Míg ezt korábban több materiallal, vagy az UV koordináták variálásával értük el, addig a Variation Shader automatikusan elvégzi a feladatot. Mindössze annyi a dolgunk, hogy megadjuk a színeltérés intervallumát, és a Variation Shader véletlenszerűen létrehozza a színeltéréseket az objektumokon.

Továbbfejlesztett Motion Tracker

A Motion Tracker elengedhetetlen eszköz, ha egy videófelvételbe 3D-s modelleket szeretnénk elhelyezni. A Motion Tracker felismeri a felvételen látható tárgyak alakját, és létrehoz egy virtuális kamerát, amely leköveti az eredeti mozgását. Természetesen semmi nem lehet tökéletes, így előfordul, hogy az automatikus felismerés nem sikerül hibátlanul. Az R17-ben a Motion Tracker továbbfejlesztett változata több lehetőséget is kínál a hibás track-ek megtalálására, javítására, vagy törlésére.

Továbbfejlesztett animációs eszközök

A Cinema 4D eddig is nagy hangsúlyt fektetett a karakteranimációra. Gondoljunk csak például a karakterobjektumokra, amelyek előre elmentett négylábú, madár, hal, vagy ember riggelést tartalmaznak. Most azonban igazán egyszerűvé vált az animálás, ugyanis az idővonalon akár görbékkel is beállíthatjuk és finomhangolhatjuk a karakterek mozgását.

Természetesen ezen kívül számos újítást, és még több könnyítést tartalmaz a Cinema 4D R17 az elődjéhez képest. Noha a kezelés egyszerűsége eddig is bámulatos volt, úgy tűnik, a Maxon-nál mindig képesek kitalálni olyan újdonságokat, amivel könnyebbé válik a grafikusok élete.

Minden újdonságot videón is bemutat a Maxon, amelyek IDE kattintva tekinthetők meg.

Demeter Kornél 

Figyelem! A tartalom legalább 2 éve nem frissült! Előfordulhat, hogy a képek nem megfelelően jelennek meg.

Copyright © 2023 Trans-Europe Zrt. Minden jog fenntartva.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram