A 10 legjelentősebb grafikai trend 2018-ban

    Mik voltak 2017 legnagyobb durranásai a grafikai fronton, és vajon mik lesznek azok 2018-ban? Az év végének közeledtével megkértük a szakma legjobb dizájnereit és pár nagyobb stúdió vezetőit, hogy tekintsenek vissza az elmúlt 12 hónapra, mondják el, hogy szerintük mik voltak 2017 legmeghatározóbb pillanatai, és próbálják meg megjósolni, hogy mi lesz az új év nagy szenzációja.

    Ezúttal nem a nagy többség által használt dolgokkal szeretnénk foglalkozni, hanem azt mutatjuk meg, hogy hol tart a grafikai tervezőipar jelenleg. Akár inspirálnak ezek az irányzatok, akár nem, az itt felsoroltak segíthetnek Téged is a tervezési döntések meghozatalában, 2018-ban.

    1. Egyszerű, de nagyszerű

    BVYdgCK5qHhgFHC65fGAnk-650-80_0.jpg

    A Moopig brand átformálásának része volt a kis dolgok finomítása.

    „2017-ben nagyobb változások történtek, de furcsa módon a legnagyobb eredményekett az apró dolgok finomításánál értük el” – mondta Chris Moody, a Wolff Olins kreatív igazgatója. "A legmeghatározóbbnak azokat a munkákat találtam, melyek valami egyszerű dologra fókuszálnak, letisztult, egyedi és szép eredményt teremtve."

    „Ez az év az egyszerű ötletekről szólt, melyeket intelligenciával és a dolgok mögé történő bepillantással lehetett kivitelezni a valódi, radikális hatás érdekében. A W+K feladata a holland női focicsapat logójának átalakítása volt, mely szembement a hagyományokkal és a logó általános funkciójával. A Moonpig átalakítása a felirat fellazításával többet ért el, mint amire ezer rajzfilmfigura használata valaha képes lett volna.

    "Ha 2018 is olyan zavaros, hullámzó és őrült lesz, mint az idei év, akkor csak az egyszerű megoldásokkal tudunk majd érvényesülni."

    2. Merész színek

    wzUmHt2UaZTU2988CwmzvC-650-80.jpg

    A Dropbox brandjének átformálása során erős színeket használtak.

    2017 a színek forradalma volt, melynek segítségével a grafikusok nagy dolgokat alkothattak" - mondta Shaun Bowen a B&B stúdió kreatív partnere. A 2016-os nehéz évet követően pozitív inspirációt kerestek az alkotók, talán ezért tapasztalhatjuk, a világos színek feltűnését, a flat dizájn alkalmazását és azt, hogy egyszerre csak egy, vagy két színt használnak" - tette hozzá.

    "Egyre több márka használja alapszínét plakátok és kiegészítő grafikai anyagok háttereként.

    Max Ottignon, a londoni Ragged Edge társalapítója is így vélekedik. “Azt vettük észre, hogy az ügyfeleink egyre merészebbek lettek, ami a színeket illeti” – meséli. „Fluoro színek és a vad árnyalatok kerültek a középpontba. Az eBay új arculatát a színek adják, ezek segítségével a cég sokszínűségét és befogadó személyiségét kommunikálja.”

    Mireia Lopez, a DARE kreatív igazgatója is egyet ért ezzel. “Gyakori az éles színek és a feltűnő képek ötvözése” – mondta. “Mindez a minimalizmusra és az anyagszerű megjelenésre reagál. Ez megfigyelhető a fehér terek és tiszta elrendezésektől a váratlan színkombinációk és különféle topográfiai stílusokig – valamint, csak úgy, mint a digitalizáció, ez is áthatja egy brand átformálásának minden területét.

    „A Dropbox új irányvonalában is megtalálható ez az irányzat. Kreatív képek felhasználásával érik el, hogy a vállalat tulajdonságai, például a NatWest egy friss és modern irányba történő fordulatot vegyenek. A világosabb színekben rejlő lehetőségeket használják ki a jelentősebb átalakításra. Véleményem szerint ez a fejlesztés annak köszönhető, hogy az internetes oldalak gyorsabban töltődnek be, valamint a mobilok képernyője is nagyobb. Ez könnyebbé teszi a képekkel történő munkát.”

    „A világos színek használata segít kiemelni a tartalmat a mémekkel teli interneten.” – teszi hozzá Nathan Sandhu a Jazzbones Creative alapítója és igazgatója.

    3. Visszatért a brutalizmus

    NJs5JvH2b867fJpurqExVX-650-80.jpg

    A North Design átformálja a londoni Southbank Centre-t

    „Bár egy ideje már jelen van ez a stílus, a brutalizmus egyike azoknak a grafikai dizájn trendeknek, amik tapasztalatom szerint felforgatták ezt az évet” – mondta Lopez. „ Erre egy egyértelmű példa a Southbank Centre North általi átformálása. Az egyszerű változtatások és betűtípus használata remekül illik a Southbank Centre épületének brutalista szerkezetéhez.”

    „Egyértelműen látszik az is, hogy a webdizájnra erőteljesen hat a mozgás” – teszi hozzá. Balenciaga túlzottan funkcionális, egyáltalán nem ízléses weboldala fejezi ki számomra a legjobban az elmúlt évet.”

    4. Végletekbe menő egyszerűsítés

    5fpPYa6vrMKZ4eVLYEGj3-650-80.jpg

    A YouTube új logóját és a cég átformálását maga a cég hajtotta végre.

    „2017-ben a dizájnok tovább egyszerűsödtek, s mégis gazdagabbá váltak” – mondta Ottignon. Egy olyan világban, ahol a felhasználói tapasztalat a meghatározó, a márkák összetett rendszerei gyakran gátolhatják a tartalmat. A funkciók felülírják a felesleges tervezési részleteket és a márka minden részének meg kell találnia a helyét.”

    Tehát a márkák törekszenek az alapvető eszközeik egyszerűsítésére, ám ezzel egyidejűleg szeretnének minél több tartalmat és egyedi üzenetet is elhelyezni a termék minden egyes részében” – érvelt Ottignon. „Ez gyakran a névvel kezdődik.”

    „Az elnevezés rövidsége egyre fontosabb ’Hogyan sűrítsünk minél több tartalmat minél kevesebb betűbe?’ A Bulb továbbra is egy remek példája az ütős rövidségnek: leírja a terméket, kifejezi annak funkcióját, jó a hangzása és mindössze négy betű. Egy másik példa a Nested, egy ingatlanüzlettel foglalkozó startup, aminek a neve funkcionális és érzelmi elemet is tartalmaz.”

    Természetesen léteznek olyan logók, melyek magukban hordozzák az adott termék, vagy szolgáltatás egészét – gondoljunk csak a YouTube-ra, vagy a F1-re, ahol az egész márka egy logóban összegezhető.

    A megrendelő számára készített egyedi betűtípusok használata is egyre inkább jellemző, úgy, mint az IBM Plex és a BBC Reithe esetében – és akkor még nem is beszéltünk a Camden Marketről és a Girafferól” – tette hozzá Ottignon. „Ez lehetővé teszi egy márka számára, hogy megkülönböztethető módon emelkedjen ki bárhol, ahol megjelenik anélkül, hogy bármi feleslegeset mondana.”

    5. Modern csendélet

    nYjZvMUEC8GcjVAzQDkD57-650-80.jpg

    A Tiffany karácsonyi kampánya, amelyet a Roe Ethridge készített.

    Ebben az évben mindenhol jó minőségű, stílusos és modern csendéleteket láthatunk. Giacomo Cesana, az olaszországi CBA kreatív igazgatója a következőképpen fogalmazza ezt meg: „Kortárs, mértani és egy kicsit elvont.”

    „Idén népszerűek voltak azok az alkotások, amelyek matt színeket és egyszerű tárgyakat, alakzatokat használtak, különösen a divat és a luxus termékek terén. A Tiffany karácsonyi kampánya, melyet a fotós Roe Ethridge-el valósított meg, tökéletes példa erre a gyakorlatban.”

    6. Elterjedt az automatizmusok által generált minták alakalmazása

    WqHfK5mJXW5ir7aNSnfpQC-650-80.jpg

    „Azt látjuk, hogy egyre több márka használ szoftvergrafikára hajazó elemeket.” – mondta Cesana. „Amire korábban csak valaminek az előfutáraként gondoltak, az most egyértelműen divatban van, ahogyan azt a Nutella algoritmikus tervezésre hajazó termékcímkéi és a Vitra Design Museumban látható Hello Robot katalógusok is bizonyítják.”

    7. Flat dizájn a csomagolásban

    bFMpiwi66r3VPwxCQLZGnG-650-80.jpg

    A Denomination kreatív ügynökség által készített csomagolásterv az Elephant in the Room bormárkának.

    A csomagolóipar az egyszerűség felé haladt 2017-ben, mondta Rowena Curlewis, a londoni és sydneyi ital társaságnak, a Denomination-nek a vezérigazgatója. „Az egyszerűség, a flat dizájn használatán túl a csomagolóipar minden területén megfigyelhető, beleértve a borokat is” – magyarázta.

    „Ez nem feltétlenül jelent minimalizmust, hanem inkább az egyszerűség irányába megy el, inkább a szövegre és a hangzásra helyezi a hangsúlyt, hogy a lényegre koncentráljon. Mindezt aztán egyszerűen kezeli.”

    „Például az Elephant in the Room nevű bor a Fourth Wavetől egész Ausztráliában meghódította a piacot az egyszínű címkéivel. Csak a legfontosabb információt tartalmazza, az illusztrációk érdekesek, megvan benne az egyszerűség mellett a versenytársak komplexitása is.”

    8. 3D modellezés a tipográfiában

    qUkSEqvvPFhrurtGTrtaoR-650-80.jpg

    David McLeod, a Dolbynak készített 3Ds munkája

    „A 3D modellezés a grafika új mérföldköve” – mondta Cesana. „Ezt különösen a betűstílusokon és az új minták létrehozásának területén látható.”

    Sandhu a 3D nyomtatás jövőjét a következőképpen vetíti előre: „Az egyszínű 3Ds dizájnok népszerűsége egyre nő. Egyre több és több termék esetében használnak feltűnő színű hátteret, amely megegyezik a reklámozandó termék színével: a termék így szinte „leugrik” a címkéről, a 3D technika segítségével.”

    Még több 3D-s alkotásért nézd meg Locus és David McLeod Dolbynak készített munkáit fent.

    9. A geometrikus formák utat törnek a Helveticán túl

    g3QNsigitAiiY9kmoNDqof-650-80.jpg

    A Designstudio Logitechnek készített kampánya jól összefoglalja a geometrikus betűk irányzatának lényegét.

    „A geometria használata a grafikában és a betűk terén is egyre inkább elterjedt idén” – mondta Lee Fasciani, a márkákkal és digitális dolgokkal foglalkozó Territory Studio testvérvállalatának, a Territory Projectsnek az alapítója és igazgatója.”

    „A Helveticát általában ciklikusan használják – gyakran a lehetőségek hiányából kifolyólag - de most úgy tűnik, hogy a körültekintően megalkotott, geometrikus, széles körben elérhető sans serif talpatlan betűtípusok arra késztetik a dizájnereket, hogy a megszokottól eltérő utakat válasszanak.”

    „A Google betűtípusai és az a képességük, hogy a grafikusok digitális betűtípusokat weboldalakon is használhatnak, az egyik indok arra, hogy a tipográfiai alakzatokat minden fronton kellene használni. A szimmetrikus sans serif betűtípusnak megvan az az előnyös tulajdonsága is, hogy időtálló, mint a legtöbb geometriai dizájn.”

    „Van egy egyfajta merész nyíltság és őszinteség ezekben a betűstílusokban, amiket már számos nagyvállalat használ, hogy egyszerűséget és nyíltságot sugározzanak, mint amilyet a márka megkíván tőlük” – mondta. „A trend például az Airbnb, a Natwest és a Thameslink által használt LL Brown, illetve a Spotify és az Eurosport által alkalmazott LL Circular betűtípusok használatában is megfigyelhető.”

    10. A kézzel rajzolt alakzatok kora folytatódik

    APHvBQwz98hk53mtw8wm3m-650-80.jpg

    A Vic Lee által készített hirdetés és plakát kampány a Mercedesnek

    „A kézzel rajzolt művek száma meglehetősen nagy volt 2017-ben” – tette hozzá Sandhu. És ez nem meglepő. „Megkérdőjelezhetetlen a személyesség, amelyet ez nyújt, egy márka arculatának kialakításához és marketingjéhez” – hangsúlyozta. Egy olyan világban, ami hemzseg a képernyőktől, sokak számára igen csak tetszetős egy kézzel készült rajz.”

    Hasonlóképpen Dan Bramham, a Greenwich Design rangidős grafikusa is rámutat a fekete-fehér kézzel készült rajzok egyre népszerűbbé válására az elmúlt évben. „Kifejezetten tetszik az Oil Frape és a Vic Lee munkája” – mondta. „Fantasztikus végre valami olyat látni, ami kevésbé mesterkélt és ez idén kiemelkedő volt számomra.” Dan ezt egy nagyobb irányvonalnak is el tudja képzelni.

    „Ez együtt jár a technikától való eltávolodással és a visszatéréssel a kézműves gyökerekhez, ami most mindenben megfigyelhető az ételektől kezdve a kézzel készített dolgok újjáéledésén keresztül egy kiegyensúlyozottabb élet kereséséig.”

    „Hasonlóképpen van egy korábbi irányzattól történő elmozdulás a végletekig finomított fotózástól, egészen a realisztikus fotózásig. Úgy vélem, hogy ez mind az ezredfordulón született generáció miatt van, akik valami olyat keresnek, ami teljesebb és a művészet a grafikai megjelenítésben ölt testet.”

    Simon Wrightnak, a Greenwich Design ügyvezető igazgatójának is hasonló az álláspontja. „Az egyik vágy az emberek részéről, amit megfigyelhettünk 2017-ben az volt, hogy a dizájnok személyesebbek legyenek – amellyel visszanyúlhatnak egy korábbi korszakhoz” – mondta. „Az, hogy az ügyfeleink gyönyörű képeslapokat, vagy kézzel írt leveleket küldenek, azt bizonyítja, hogy vissza szeretnének térni a régimódi kommunikációhoz, egy olyan módhoz, mellyel kitűnhetnek.”